3350
Sök

Köpa bil när man har barn

Bike
11 juni 2012
Trådstartare
om man ska skaffa en bil som är för 2 vuxna och 1 barn
ska gå ner barnvagn barnstol och div tillbehör

ska spendera runt 30-45 tusen

har någon tips på en bra bil

När man har barn så tänker man ju på säkerhet med
Men bilen ska vara rätt bensinsnål
behöver inte vara ett monster i motorn
och så klart möjlighet att kunna lasta då

har titta på olika men är lite nyfiken på Audi 1,8L kombi.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juni 2012
Vilken modell av Audi, A4 eller A6 och tänker du på 1.8 med 125hk eller 1.8t (Skillnaden är att den senare har turbo) på 150hk?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 juni 2012
Spontant tycker väl jag att A4:an kan funka bra om man har mindre barn, men, ja, det är ingen bil för lite "äldre barn" (som behöver lite mer benutrymme).

Ska väl dock tilläggas att min erfarenhet baserar sig på B5:an, hur det är med B6:an (01b->05) vågar jag inte säga.

A6:an tycker jag personligen är stor nog för det mesta.

Men visst, det beror ju givetvis på längden på folket i framsätet också

- - Edit - -

A6:an med manuell låda 2.4 hittar man ju för dessa slantar också (ja även med cvt-lådan som inte dricker vidare mer än den manuella) och den ska, åtminstone enligt Audis siffror trilla ner på runt 0.7-0.75l/mil landsväg.

Kan dock tilläggas att det är där min A4 1.8T också ligger (som ren jämförelse)
Senast redigerat av it_mutt (12 juni 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

904 Inlägg
12 juni 2012
I vår familj har vi en 850 turbo å en 855 turbo båda steg 1 chipp kör man lungt så ligger dom runt 0.7-0.8 funkar lika bra med sedan som kombi beror ju på vilken barn vagn man väljer

AUTOTECH S60 power

671 Inlägg
13 juni 2012
Det är självklart VOLVO
Jag hade valt en 945a i toppskick fullutrustad eller som alt. nr 2) V70...

Tyskbil i denna prisklass går helt bort då det bara blir skräp....
Sorry mina erfarenheter leder mig hitåt...

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juni 2012
Sen ska vi väl kanske inte riktigt jämföra komforten mellan en 850 och en A6 (i ärlighetens namn)

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 juni 2012
http://www.blocket.se/sodermanland/Audi … =7&w=3

Ett riktigt bra val i mina ögon. Och kom inte och börja jämföra den här med 945 le 855.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

847 Inlägg
13 juni 2012
Värt att tänka på i alla fall när det gäller A6an är att det är dåliga justermöjligheter på framsätena vilket kan leda till kramp vid långresor. Annars är A6 en mycket trevlig bil att köra. Baserat på mina erfarenheter från min förra A6 med halvel stolar med läderklädsel. Den var faktiskt mer underhållande när det svängde än min nuvarande S80 trotts att volvon har 272hk jämfört med Audins 193hk. Men som sagt långfärdskomforten var obefintlig. En A6 med volvons bekväma säten hade nog varit det optimala.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
13 juni 2012
Mazda 6 eller Toyota Avensis skulle jag ha valt. Problemfria och bränslesnåla. Toyota avensis från -03 är sveriges säkraste bil enligt folksams undersökning. Jag har själv en -04 och är otroligt nöjd. Har haft den i 4 år och det enda jag har gjort är att serva den utan några som helst problem. Men för dom pengarna du är beredd att ge har dom ofta gått ganska långt. Det finns ju även den äldre Avensisen. Inte lika fin design men en otroligt bra bil. Det man ska se upp med när det gäller Mazda 6 är rost i bakskärmarna. Mazda 6 är väldigt mycket bil för pengarna. Snygga att se på är dom också tycker jag.

Någar exempel
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … =7&w=3 (165 hk)
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Aven … =7&w=3 (147 hk)
http://www.blocket.se/halland/Toyota_Av … =7&w=3 (129hk)
Senast redigerat av Lalla78 (13 juni 2012)

3 182 Inlägg
13 juni 2012
hade valt a6 avant mycket trevliga bilar går billigt om du väljer 1,8t.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
13 juni 2012
endorfinslaven skrev:
Det är självklart VOLVO
Jag hade valt en 945a i toppskick fullutrustad eller som alt. nr 2) V70...

Tyskbil i denna prisklass går helt bort då det bara blir skräp....
Sorry mina erfarenheter leder mig hitåt...

Också var det det här med krocksäkerhet.... 945 var bra på sin tid - men massor har hänt sen dess.
Här är en nyare fransk småbil i krock med en 945. Vilken hade du velat sitta i? http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

/Mattias

320 Inlägg
13 juni 2012
Bike skrev:
om man ska skaffa en bil som är för 2 vuxna och 1 barn
ska gå ner barnvagn barnstol och div tillbehör

ska spendera runt 30-45 tusen

har någon tips på en bra bil

När man har barn så tänker man ju på säkerhet med
Men bilen ska vara rätt bensinsnål
behöver inte vara ett monster i motorn
och så klart möjlighet att kunna lasta då

har titta på olika men är lite nyfiken på Audi 1,8L kombi.

om du vill ha en säker och någotlunda snål bil så får man en ricktigt fin saab 9-5 för den slanten drar ca 0.7-0.8 blandad körning om den drar lika mkt som 9000 vilket den borde göra då det är så gott som samma motor..

och sen är det svårt att hitta en säkrare bil än saab samt det får plats väldigt mycket i dom även om det är sedan modellen

Bike
13 juni 2012
Trådstartare
Först får tacka för alla svar
Såg nu att jag glömde skriva att den jag tittade på var en audi a4 2003
var bagaget som såg så lockande ut

sista inlägget här ang saab vet någon hur det blir i framtiden med service på dom om man tänker delar

Sedan tror jag håller mig ifrån turbo modellen
då tjejen inte jobbar just nu och behöver inte mer försäkrings utgifter en nödvändigt

Sedan är det den stora frågan med barnstolen
har en vän som nyss köpte en kia 2011 modell

och testa där med barnstolen men det fanns inte fäste
så det är ju en sak man verkligen tänker på med.

man vill ha en rymlig bil men ändå inte en jätte tank då det ska parkeras i stan mm
nu har jag inga mått i huvudet men en säg volvo v70 känns bra mycket större en audi a4
fast det kommer säkert bara vara 20cm skillnad när man väl kollar upp det

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juni 2012
Bike skrev:
Först får tacka för alla svar
Såg nu att jag glömde skriva att den jag tittade på var en audi a4 2003
var bagaget som såg så lockande ut

sista inlägget här ang saab vet någon hur det blir i framtiden med service på dom om man tänker delar

Sedan tror jag håller mig ifrån turbo modellen
då tjejen inte jobbar just nu och behöver inte mer försäkrings utgifter en nödvändigt

Sedan är det den stora frågan med barnstolen
har en vän som nyss köpte en kia 2011 modell

och testa där med barnstolen men det fanns inte fäste
så det är ju en sak man verkligen tänker på med.

man vill ha en rymlig bil men ändå inte en jätte tank då det ska parkeras i stan mm
nu har jag inga mått i huvudet men en säg volvo v70 känns bra mycket större en audi a4
fast det kommer säkert bara vara 20cm skillnad när man väl kollar upp det

Ja, det stämmer, V70 ska nog snarare jämföras med A6 i storlek

V70 (dagens utvändiga mått); L*H*B; 4823*1547*1861mm. Lastvolym 576l (antar det är med uppfällt baksäte)
A4 (den du tittade på; L*H*B; 4544*1428*1766mm. Lastvolym (avant); 442/1184L (uppfällt vs nedfällt baksäte)

Så en 30cm kortare, 10cm lägre o smalare, det gör sitt till i "storlekskänslan"

Alla A4or av den årsmodellen har ju isofix både på passagerarplatsen fram och ytterplatserna bak (vet inte när det blev standard dock, men säkerligen 01 när B6:an kom, om inte tidigare)

Muttley
13 juni 2012
Trådstartare
A4 är ju riktigt liten bil. Är du lång sitter du som en kråka på förarplatsen även i baksätet. 
A6 är absolut inga problem att köra långt med när jag haft sådan i jobbet kändes de inte ens efter 60 mil.

Tycker du ska hålla dig från 940 och lite äldre bilar.

Tyskt hade jag satsat på antingen A6 eller passat.

Fästen på de nya bilarna är frånvarande då de är ny typ av barnstolar med ett stag som går ner i golvet och sitter med bälten.

1 482 Inlägg
13 juni 2012
När jag va baby åkte jag runt i en Chevrolet Caprice och sedan en breddad volvo 240 racer och till sist en Mazda 626.
Och dessutom på sommardäck ÅRET RUNT!
And im still alive!

Just saying.....

BLT Service
Theracords Music Label

3 466 Inlägg
13 juni 2012
Kolla på Saab 9-5.
Bättre bil får man inte för pengarna.

Vi har själva 3st 9-5or i familjen och ett tiotal i min närmaste bekantskapskrets. Ingen av dessa har märkt av någon som helst skillnad på reservdelssidan. Folk stirrar gärna upp síg i onödan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juni 2012
tkd_rille skrev:
A4 är ju riktigt liten bil. Är du lång sitter du som en kråka på förarplatsen även i baksätet. 
A6 är absolut inga problem att köra långt med när jag haft sådan i jobbet kändes de inte ens efter 60 mil.

Fästen på de nya bilarna är frånvarande då de är ny typ av barnstolar med ett stag som går ner i golvet och sitter med bälten.

Beror nog lite på vad som klassas som lång. Sitter alldeles ypperligt i min B5:a (runt 190cm lång) men, när jag kör så åker INGEN i baksätet.

Passaten bygger ju på samma chassi som A4:an, så storleksmässigt är ju den lika stor som A4:an. Dock möjligt att dom löst benutrymme osv på bekostnad av ex.vis lastutrymme

Men absolut, A6:an har en högre nivå på åkkomfort än A4:an, inget snack om den saken

Muttley
13 juni 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Beror nog lite på vad som klassas som lång. Sitter alldeles ypperligt i min B5:a (runt 190cm lång) men, när jag kör så åker INGEN i baksätet.

Passaten bygger ju på samma chassi som A4:an, så storleksmässigt är ju den lika stor som A4:an. Dock möjligt att dom löst benutrymme osv på bekostnad av ex.vis lastutrymme

Men absolut, A6:an har en högre nivå på åkkomfort än A4:an, inget snack om den saken

De a4or jag kört skaver jag nästan sönder mina knä. De går garanterat inte ha någon bakom om de inte är miniatyrer.
Passaterna jag kört är gott om utrymme.  Den jag har nu, förvisso en helt ny är enormt utrymme för mig och samt passageraren bak.
Märker bara smalare bagage men annars var djupet liknande en v70n.

A4 påminner mer om en v40 som också är liten, men för den delen så är de inte dåliga att köra. Men hade jag kört en A4  med de utrymmet över 50 mil hade jag fått byta mina knä smile

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
13 juni 2012
Volvo v50 1,8i tror jag skulle passa.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Sök