3485
Sök

Beslutsångest BMW

30 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjena, har beslutsångest över vilken bil jag ska välja.
Jag ska köpa en BMW 523 Kombi har två att välja emellan

Val 1.
BMW 523 Kombi årsmodell 2008 Färg mörkgrå. xenon. Kanon bekväma säten skinn med nackkuddar i övrigt ingen speciell utrustning förutom advantage och komfort. och ljuspaket.
Gått 10042 mil Kostar 159000:-
En ägare som har varit något slags IT företag som haft den på leasing, bilar har star/stop knapp som är rätt sliten samma gällande ratten. 2-3 millimeter kvar på sommardäck

Val 2.
BMW 523 Kombi årsmodell 2007 Färg Ljus Brun. Xenon. Skinn säten utan nackkuddar känns en aning "hårdare" att sitta i. som Val 1 ingen speciell utrustning utom advantage och komfort och ljuspaketet.
Gått 14022 Mil kostar 129000:-
En ägare en farbror som är född 1953 som köpt och ägt den tills nu. Jätte fin inuti och allmänt kanon fresh. Inga som hällst slitage eller sådant. 5-6 milimeter kvar på sommardäck

Jag har otrolig beslutsångest över dessa två bilar. Färgen spelar igentligen ingen roll utan tänker mer på vad jag får mest bil för pengarna. Båda har kamkedja och går jättefint. Jag resonerar att den äldre farbrorn har nog tagit mer hand om sin bil än företaget som säker haft flera anställda som kört den och det är svårt att spåra hur de kört bilen.

Vad tycker ni? Åsikter vore härligt att höra. Tack.
Senast redigerat av doofy (13 juni 2012)

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

2 046 Inlägg
13 juni 2012
#2
Val 1.. Färgen mycket snyggare.. Skinnsäte med kuddar soft som fan! Och så har Val 1 rullat betydligt mycket mindre än den andra smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

12 086 Inlägg
13 juni 2012
#3
I princip så handlar det om hur mycket pengar du vill ge för bilen. Eftersom ingen av dom sticker ut speciellt med någonting så är det främst en fråga om hur "ny" bil du vill ha.

En privatperson är ju helt klart ett säkrare kort vad gäller skötsel. Du kan ju kolla upp firman till den andra. Är det ett litet företag med ett par anställda är den troligen lika välskött som normalbilen.
Senast redigerat av Germax (13 juni 2012)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
13 juni 2012
#4
val 2, verkar vara en kanon fräshbil i tanke på en ägare och skicket. val 1 verkar aning missvårdad och sliten (vill man verkligen betala mer för det trots att den gått mindre?) jag skulle köpa val2 eller vänta på ett bättre exmeplar med 10,000mil på mätaren.


Bmw osv..

2 046 Inlägg
13 juni 2012
#5
OverBoosted skrev:
val 2, verkar vara en kanon fräshbil i tanke på en ägare och skicket. val 1 verkar aning missvårdad och sliten (vill man verkligen betala mer för det trots att den gått mindre?) jag skulle köpa val2 eller vänta på ett bättre exmeplar med 10,000mil på mätaren.

Men de är ju slitdelar.. Plus så är ju val 1 nyare smile Får man mer för när man säljer smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2012
#6
Alternativ ett skrämmer i väg mig lite efter din beskrivning, knappar och ratt på en E61 är av bra kvalité och är dessa slitna har bilen knappast sköts väl alternativt kanske mätarställningen är ändrad? Att det är en företagsbil kan också tydas som att den använts lite hårdare.

E61 tål mycket mil på mätaren och 4000mil hit eller dit gör ingen som helst skillnad, ett tips är att läsa igenom begagnatguiden för E61 på www.autopower.se så du får en koll på modellens svagheter innan ditt köp.

Lycka till, det är en enormt bekväm men samtidigt rolig bil 5-serie E6x!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
13 juni 2012
#7
kannebanne skrev:
OverBoosted skrev:
val 2, verkar vara en kanon fräshbil i tanke på en ägare och skicket. val 1 verkar aning missvårdad och sliten (vill man verkligen betala mer för det trots att den gått mindre?) jag skulle köpa val2 eller vänta på ett bättre exmeplar med 10,000mil på mätaren.

Men de är ju slitdelar.. Plus så är ju val 1 nyare smile Får man mer för när man säljer smile

är inredningen på bmw slitdelar menar du? så man behöver byta ut knappar och ratten vid varje service? hur förklarar du då att bilen som gått 5000mil mer inte har detta slitage?

Sånt här slitage tyder på brukaren inte brytt sig om bilen. vilket är vanligt vid leasingbilar.. förmodligen en företags bil som föraren/förarnare behandlad bilen som en slit o släng taxi bil..

Men folk är ju så JÄVLA kåt på låga miltal så man blir mörkrädd av att folk ens funderar på alternativ 1 framför alternativ nr 2.

vill du betala 30,000kr mer för en bil som missvårdad och mer sliten som du dessutom behöver köpa nya däck till för yttligare 5000?

Herregud..


Bmw osv..

2 046 Inlägg
13 juni 2012
#8
OverBoosted skrev:
kannebanne skrev:
OverBoosted skrev:
val 2, verkar vara en kanon fräshbil i tanke på en ägare och skicket. val 1 verkar aning missvårdad och sliten (vill man verkligen betala mer för det trots att den gått mindre?) jag skulle köpa val2 eller vänta på ett bättre exmeplar med 10,000mil på mätaren.

Men de är ju slitdelar.. Plus så är ju val 1 nyare smile Får man mer för när man säljer smile

är inredningen på bmw slitdelar menar du? så man behöver byta ut knappar och ratten vid varje service? hur förklarar du då att bilen som gått 5000mil mer inte har detta slitage?

Sånt här slitage tyder på brukaren inte brytt sig om bilen. vilket är vanligt vid leasingbilar.. förmodligen en företags bil som föraren/förarnare behandlad bilen som en slit o släng taxi bil..

Men folk är ju så JÄVLA kåt på låga miltal så man blir mörkrädd av att folk ens funderar på alternativ 1 framför alternativ nr 2.

vill du betala 30,000kr mer för en bil som missvårdad och mer sliten som du dessutom behöver köpa nya däck till för yttligare 5000?

Herregud..

Jag är milkåt ja. Och ratt och knapp de går att byta, den är nyare, däck är dock inte så dyrt, måste ju inte va michelin wink

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2012
#9
kannebanne skrev:
OverBoosted skrev:
kannebanne skrev:

Men de är ju slitdelar.. Plus så är ju val 1 nyare smile Får man mer för när man säljer smile

är inredningen på bmw slitdelar menar du? så man behöver byta ut knappar och ratten vid varje service? hur förklarar du då att bilen som gått 5000mil mer inte har detta slitage?

Sånt här slitage tyder på brukaren inte brytt sig om bilen. vilket är vanligt vid leasingbilar.. förmodligen en företags bil som föraren/förarnare behandlad bilen som en slit o släng taxi bil..

Men folk är ju så JÄVLA kåt på låga miltal så man blir mörkrädd av att folk ens funderar på alternativ 1 framför alternativ nr 2.

vill du betala 30,000kr mer för en bil som missvårdad och mer sliten som du dessutom behöver köpa nya däck till för yttligare 5000?

Herregud..

Jag är milkåt ja. Och ratt och knapp de går att byta, den är nyare, däck är dock inte så dyrt, måste ju inte va michelin wink

Det finns nog inte en modern bil som inte tar 14.000mil med en klackspark under rätt förhållanden, att köpa bilen som bär tydliga tecken på onormalt slitage bara för att den har ett lägre miltal på mätaren kan endast med riktigt god vilja kallas ett uselt taktiskt drag som bäst. Att sedan komma med förslaget att byta ut dom synliga tecknen på slitage och sedan vara nöjd, ja jag vet inte vad jag skall skriva.

Det finns i princip inget som skiljer mellan årsmodell 2007 och 2008, 2007 kom den facelift som gjorde så stor skillnad på E6x och först sent 2009 kom nästa skillnad: Ett nytt hårddiskbaserat Idrive. Utöver några siffror på pappret och på en display i bilen är dessa bilar likvärdiga.

Med ett förbehåll för att det fortfarande såldes några 523i med den äldre motorn på 177hk år 2007, men jag förutsätter att den bilen trådskaparen tittar på är ansiktslyft och har 190hk annars borde det rimligtvis varit en skillnad han nämnd i sin jämförelse mellan exemplaren?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

30 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#10
Hejsan. Tack för att ni visat intresse att hjälpa mig.
Jag måste säga att jag inte är en milkåt person. BMW är fortfarande BMW och med en Kamkedja så behöver man inte tänka lika mycket på motorn när det bara gäller 14000 mil. skillnad om det vore 41000. Jag själv jobbar som vakt och vi har ca 40+ väktarbilar som olika personer kör varje dag. Jag hör i lunch rummet om de som "maxat" biken och försökt "race:a" med den där taxi bilen. Jag kan bara ana mina löss på gången när det kommer till bilar som ska vara till för företagets ansällda. Varför skulle de bry sig när bilen inte änns är deras?
En annan grej är ju att att företagen måste följa service intervallerna.
Men alternativ 2 är ju att Val 1 kan ju ha köpts av företagets ägare för privat bruk men tog den på företaget? men då borde den inte rullat (10000 mil på 4 år = 2500 mil per år) eller? kollar man på Val 2 så (14000 på 5 år = 3500 mil per år. Det vill säga att den privatpersonen måste pendlat? aah svår fråga. Ska provköra de båda två.

Kan säga såhär att det som håller mig i båda är
Val 1. Enormt mycket bekvämare, stolarna runt i bilen (ja testade alla sätena) är betydligt skönare och du känner att här kan jag sitta länge och ger en markant skillnad till Val 2. Sen så Mörk Grå metalic har alltid varit min favorit färg när det kommer till BMW.

Val 2. Det känns betydligt säkrare att köpa den då jag kan till och med kontakta gamla ägaren. Sen så var den helt klart mycket fräschare inuti. Den lucktade ny bil och läder.

Så provkörning ska bli den avgörande faktorn.
Ni får dock fortsätta diskutera. tycker det är intressant att höra en annan åsikt än min sambo som är hlet fäst i Val 2. ^^

Dont Drink And Drive, "bara nollor bakom ratten" ;)

2 046 Inlägg
14 juni 2012
#11
Antar att dom står hos Fordonsmäklarna Bromma? Skulle tagit den gråa, kollade på båda. Så dålig färgkombo på 07an med 177 häst att jag skulle skämmts av att köra den smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2012
#12
doofy skrev:
Hejsan. Tack för att ni visat intresse att hjälpa mig.
Jag måste säga att jag inte är en milkåt person. BMW är fortfarande BMW och med en Kamkedja så behöver man inte tänka lika mycket på motorn när det bara gäller 14000 mil. skillnad om det vore 41000. Jag själv jobbar som vakt och vi har ca 40+ väktarbilar som olika personer kör varje dag. Jag hör i lunch rummet om de som "maxat" biken och försökt "race:a" med den där taxi bilen. Jag kan bara ana mina löss på gången när det kommer till bilar som ska vara till för företagets ansällda. Varför skulle de bry sig när bilen inte änns är deras?
En annan grej är ju att att företagen måste följa service intervallerna.
Men alternativ 2 är ju att Val 1 kan ju ha köpts av företagets ägare för privat bruk men tog den på företaget? men då borde den inte rullat (10000 mil på 4 år = 2500 mil per år) eller? kollar man på Val 2 så (14000 på 5 år = 3500 mil per år. Det vill säga att den privatpersonen måste pendlat? aah svår fråga. Ska provköra de båda två.

Kan säga såhär att det som håller mig i båda är
Val 1. Enormt mycket bekvämare, stolarna runt i bilen (ja testade alla sätena) är betydligt skönare och du känner att här kan jag sitta länge och ger en markant skillnad till Val 2. Sen så Mörk Grå metalic har alltid varit min favorit färg när det kommer till BMW.

Val 2. Det känns betydligt säkrare att köpa den då jag kan till och med kontakta gamla ägaren. Sen så var den helt klart mycket fräschare inuti. Den lucktade ny bil och läder.

Så provkörning ska bli den avgörande faktorn.
Ni får dock fortsätta diskutera. tycker det är intressant att höra en annan åsikt än min sambo som är hlet fäst i Val 2. ^^

Är det bilarna från Fordonsmäklarna du är ute efter? I så fall saknar bilen från "2007" (Tillverkad år 2006 tom) både facelift och den starkare motorn, framför allt det förstnämnda är en klar nackdel för den bilen motorn är inte hela världen. Dom har också samma (standard)stolar bägge, jag antar att skillnaden du tänker på är att bilen från "2008" (Tillverkad 2007...) har nackstöd med Whiplash-skydd som man kan skjuta närmre nacken? 

Jag hade dock varit lätt tveksam till någon av dem, när 5-serie finns med dom underbara komfortstolarna som måste höra till marknadens bästa och du har även mellanalternativet sportstolar. Har du upp till 160.000:- att handla en bil för hade jag väntat på ett exemplar med bland annat dessa komfortstolar och gärna lite utrustning till, ett exemplar som har instegsmotorn och är enkelt utrustad brukar bli kalla på begagnatmarknaden. Kan du tänka dig en bil med automatlåda?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 046 Inlägg
14 juni 2012
#13
Rquired skrev:
doofy skrev:
Hejsan. Tack för att ni visat intresse att hjälpa mig.
Jag måste säga att jag inte är en milkåt person. BMW är fortfarande BMW och med en Kamkedja så behöver man inte tänka lika mycket på motorn när det bara gäller 14000 mil. skillnad om det vore 41000. Jag själv jobbar som vakt och vi har ca 40+ väktarbilar som olika personer kör varje dag. Jag hör i lunch rummet om de som "maxat" biken och försökt "race:a" med den där taxi bilen. Jag kan bara ana mina löss på gången när det kommer till bilar som ska vara till för företagets ansällda. Varför skulle de bry sig när bilen inte änns är deras?
En annan grej är ju att att företagen måste följa service intervallerna.
Men alternativ 2 är ju att Val 1 kan ju ha köpts av företagets ägare för privat bruk men tog den på företaget? men då borde den inte rullat (10000 mil på 4 år = 2500 mil per år) eller? kollar man på Val 2 så (14000 på 5 år = 3500 mil per år. Det vill säga att den privatpersonen måste pendlat? aah svår fråga. Ska provköra de båda två.

Kan säga såhär att det som håller mig i båda är
Val 1. Enormt mycket bekvämare, stolarna runt i bilen (ja testade alla sätena) är betydligt skönare och du känner att här kan jag sitta länge och ger en markant skillnad till Val 2. Sen så Mörk Grå metalic har alltid varit min favorit färg när det kommer till BMW.

Val 2. Det känns betydligt säkrare att köpa den då jag kan till och med kontakta gamla ägaren. Sen så var den helt klart mycket fräschare inuti. Den lucktade ny bil och läder.

Så provkörning ska bli den avgörande faktorn.
Ni får dock fortsätta diskutera. tycker det är intressant att höra en annan åsikt än min sambo som är hlet fäst i Val 2. ^^

Är det bilarna från Fordonsmäklarna du är ute efter? I så fall saknar bilen från "2007" (Tillverkad år 2006 tom) både facelift och den starkare motorn, framför allt det förstnämnda är en klar nackdel för den bilen motorn är inte hela världen. Dom har också samma (standard)stolar bägge, jag antar att skillnaden du tänker på är att bilen från "2008" (Tillverkad 2007...) har nackstöd med Whiplash-skydd som man kan skjuta närmre nacken? 

Jag hade dock varit lätt tveksam till någon av dem, när 5-serie finns med dom underbara komfortstolarna som måste höra till marknadens bästa och du har även mellanalternativet sportstolar. Har du upp till 160.000:- att handla en bil för hade jag väntat på ett exemplar med bland annat dessa komfortstolar och gärna lite utrustning till, ett exemplar som har instegsmotorn och är enkelt utrustad brukar bli kalla på begagnatmarknaden. Kan du tänka dig en bil med automatlåda?

Körde en 525 med automatare från 08 och den växlade så ljuvligt!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
14 juni 2012
#14
Gör dig själv en tjänst och vänta på en annan bil. E6X är dock en kanon bil, men med budgeten du har så kan du garanterat få ett bättre exmeplar för dina pengar.


Bmw osv..

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
14 juni 2012
#15
Att startknappen är sliten tyder väl på att den startats och stannats många ggr = korta mil varje gång... Körd mycket med kall motor är inte optimalt, men om servicen skötts (gärna oftare än minimikraven om den gått mycket med kall motor) ska det inte vara något problem egentligen.

2500mil om året är "ingenting" (fast dom hade ju sparat pengar om dom köpt en diesel istället). Bor man 4 mil från arbetsplatsen kommer man upp i ca 1800 mil bara till och från jobb. De övriga 700 milen kommer man snabbt upp i med en bilsemester och vanlig fritidskörning osv.

Gamla gubbens bil låter bättre i mina öron sådär spontant, men är den äldre och inte faceliftad kanske det innebär sämre också, men så bra kan jag inte BMWs modeller. Det kan Rquired svara på smile

/Mattias


Sök