3404
Sök

Fläkten startar inte förrän 115 grader

311 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#1
Har just köpt en corrado vr6
När jag kör inne i stan så går tempen upp till ca 115 grader innan fläkten går igång
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska den gå igång i tre steg??
Har bytt termogivaren på kylaren utan resultat.
någon som har förslag???


311 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#2
Är det ingen som kan hjälpa mig??
jag är lite inne på om det är termostaten men tycker fläkten borde starta ändå innan 115 grader??
vet inte om det kan vara ett relä kanske
för den startar ju men bara i senaste läget


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 juni 2012
#3
Kontrollera att mätaren verkligen visar rätt, Ev mätar/givar fel? Mäta tempen med en eftermarknadsmätare i kontrollsyfte? Sedan får du agera utifrån resultatet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

46 Inlägg
15 juni 2012
#4
En vän har exakt samma problem med sin Audi A6 .. Hittar inte felet på den heller, har bytt relä och givare på den...


311 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#5
Okej får bli helgens projekt.
Är ju inte så lämpligt att ligga och köra med en bil som går upp så mycket i temp ju
man är ju rädd att toppakningen ska gå


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 juni 2012
#6
Kom ihåg att en "modern" motor har i regel en normal arbetstemp på strax över 100 grader!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

311 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#7
Men 115 grader tycker jag verkar vara åt skogen för högt
Går hur bra som helst förutom vid längre stadskörning
men det är klart annars så kyler luften kylaren ju


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 juni 2012
#8
Som sagt dubbelkolla tempen. Kan även vara som så att kylaren har dålig genomströmning o att det är därför termokontakten slår till så sent?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

926 Inlägg
15 juni 2012
#9
smurfen32 skrev:
Men 115 grader tycker jag verkar vara åt skogen för högt

Det bästa är att ta reda på vilken temp den ska starta på. Det är inte helt orimligt att det är som det ska.

Mats

311 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#10
Då har jag lite att pyssla med
Är väldigt tacksam för alla svar


564 Inlägg
15 juni 2012
#11
På Chevrolet Trans Sport så startar fläktarna på halvfart vid 110 grader, så det är fullt möjligt att de kanske inte ska starta förrän vid 115 grader på din. Det är övertryck i systemet (16 psi på Chevan) och blandningen med frysskyddet gör att kokpunkten höjs. På Chevan startar fläktarna mycket tidigare om AC'n är på så du kan prova det på din.

Så kolla upp när fläktarna ska starta och med ett elschema hur de är kopplade.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 juni 2012
#12
smurfen32 skrev:
Okej får bli helgens projekt.
Är ju inte så lämpligt att ligga och köra med en bil som går upp så mycket i temp ju
man är ju rädd att toppakningen ska gå

Du sa ju att den visade 115? Då ska det ryka rejält.....kokat vr6 motorer fler än 30ggr ingen har haft trasig topp packning då får du köra bra länge...

och fläktarna startar vid 95grader..


311 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#13
Okej så ska toppakningen vara jäkligt tålig menar du??
Jag tror mig ha lokaliserat felet nu hoppas jag.
Tog loss relät som styr fläkten som sitter vid expansionnskärlet och det skraamlade rejält ur det.
kunde dock inte öppna det normalt då jag lyckades göra ena stjärskruven rund så jag bräkte upp lite försiktigt nyfiken som man är på vad det var som skrammlade.
och ut trillar det två pyttesmå motstånd så det kan ha varit dom som styrt det förstaa steget i fläkten tycker jag.
Får letaa upp en nytt relä på skroten


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#14
smurfen32 skrev:
och ut trillar det två pyttesmå motstånd så det kan ha varit dom som styrt det förstaa steget i fläkten tycker jag.
Får letaa upp en nytt relä på skroten

Köp hela "boxen" istället, sitter även 2 säkringar i den, och nu frågar jag igen: Är du säker på att den kokade? vid 115 grader ska den koka massivt dvs ryka som helvete när du stannar och vara pissblöt i motorutrymmet eftersom locket är konstruerat för att släppa ut övertyck...

Mer ingående nörd-info:

Temp givaren på motorn och fläktarna är inte den samma därav kan du får olika värden.
Termostathuset är det som styr dom senare stegen 3-5 och som även visar din temp
i bilen titta på den blå givaren om den är rostig...Första steget startar vid 95 (give or take ett par gader)
och den sitter direkt på kylaren du har 2 sådana om du har ac...


Och det är 5-steg kylning på dom flesta vr6 du som har 2.9 har 5-steg wink
Senast redigerat av MeloveGolf (17 juni 2012)


342 Inlägg
17 juni 2012
#15
MeloveGolf skrev:
smurfen32 skrev:
och ut trillar det två pyttesmå motstånd så det kan ha varit dom som styrt det förstaa steget i fläkten tycker jag.
Får letaa upp en nytt relä på skroten

Köp hela "boxen" istället, sitter även 2 säkringar i den, och nu frågar jag igen: Är du säker på att den kokade? vid 115 grader ska den koka massivt dvs ryka som helvete när du stannar och vara pissblöt i motorutrymmet eftersom locket är konstruerat för att släppa ut övertyck...

Mer ingående nörd-info:

Temp givaren på motorn och fläktarna är inte den samma därav kan du får olika värden.
Termostathuset är det som styr dom senare stegen 3-5 och som även visar din temp
i bilen titta på den blå givaren om den är rostig...Första steget startar vid 95 (give or take ett par gader)
och den sitter direkt på kylaren du har 2 sådana om du har ac...


Och det är 5-steg kylning på dom flesta vr6 du som har 2.9 har 5-steg wink

Vid 115 grader kokar det inte "massivt" så länge det inte är rent vatten du har i kylarsystemet.

Blandningen mellan vatten och etandiol eller propylenglykol höjer kokpunkten avsevärt.

~110 grader på kylvattnet är inget ovanligt en varm sommardag vid köer eller liknande.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#16
olof102 skrev:
Vid 115 grader kokar det inte "massivt" så länge det inte är rent vatten du har i kylarsystemet.

Blandningen mellan vatten och etandiol eller propylenglykol höjer kokpunkten avsevärt.

~110 grader på kylvattnet är inget ovanligt en varm sommardag vid köer eller liknande.

En varm sommar dag oavsett kö eller inte ska den aldrig gå över 95grader det ska inte hända då har man problem.
Och mina VR6 or har alltid kokat vid 115grader trycklocket orkar inte hålla emot sådana temperaturer det blir för hhögt tryck i systemet, termostaten är 7mm öppen redan vid 82grader Så jo han skulle märka att den kokar oavsett om aux pumpen och fläktarna går vid 115 grader...

Det är fortfarande olika sensorer till steg 1-3 och motronicen så högst troligt är att hans instrument ljuger...ett enkelt sätt är att öppna huven och låta den gå på tomgång för att se om den kokar toppen går inte av en snabbkockning...
Senast redigerat av MeloveGolf (17 juni 2012)


311 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#17
jag är inte säker på att den kokade
tempen gick upp till 110-115grader stannade bilen när jag kom hem och öppnar huven inga problem.
tar och lossar på kylarlocket och det bara sprutar ut ett par liter vatten kan bero på trycket men då är det ju ett jävla tryck i den.
dum som jag var skulle jag givetvis låtit den svalna innan,men det gjorde jag inte lätt att vara efterklok
häller i nytt vatten och det bubblar i kärlet.
startar den sen när den har svalnat och låter den gå på tomgång för att kolla när fläkten startar den startar inte förän tempen går upp till ca 110-115grader och stänger jag av bilen då så är där ingen efterkylning.
givetvis ska jag köpa hela boxen skickar en länk så vi snackar om samma reläbox
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=20674921
Oljan ser fin ut och vattnet är okej verkar det som så packningen verkar klarat sig ryker inget nämnvärt iheller



Sök