3107
Sök

Volvo v70 2.5T -98 Ryker blått efter man släppt gasen

Tuuuurbo
240 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Hejsan, tänkte om nån där ute har förslag på vad som kan vara fel på min j*vla volvo.

v70 2.5 turbo motor, började ryka blått efter man släppte gasen förut, så jag satte igång att fixa vevhusventen som var igensatt, fälla byttes, tråget togs ner och kanal gjordes rent med bra resultat.

bilen var hur bra som helst i en vecka, sen började samma sak igen.

nippeln som släpper in vevhusgaserna i insuget till turbon var igensatt så den gjordes rent, men inget bättre resultat,

var ut nu och kollade mera, släpper man övre slangen till vevhusventilationen så får jag vakuum i slangen ner till vevhusventen, men in i toppen är det ganska bra tryck, men ingen olja sprutar när man gasar med och utan belastning av turbo, (automat)

Är det någon som har någon ide vad det kan vara ? Mecka kan jag, men mina idéer har tagit slut..

det händer inte alltid, men tillräckligt ofta för att man ska skämmas när man åker i stan.
den ryker inget när man startar bilen, kommer efter ett tag.

Mvh Björn
Senast redigerat av Winnerbjorn (15 juni 2012)

Turbotekniker
54 Inlägg
16 juni 2012
Hej Björn.

Ta bort tryckrören från turbon och se hur mycket olja det är där. Rengör och kolla igen. Om det har läckt tidigare så är det relativt vanligt att det byggs upp koks i turbon som får den att läcka mellan tätningarna.

Edit. Läckagen brukar komma mest när man har minst tryck i avgas och tryckrören eftersom det trycket hjälper tätningarna i turbon att hålla oljan inne i turbon. Det är därför många bilar med dåliga tätningar (koksad oilslinger) brukar börja ryka efter en stund på tomgång eller när man byter till större avgassystem.
Senast redigerat av Airtune (16 juni 2012)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

Tuuuurbo
240 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Okej, ska kolla upp det direkt imorgon.. men om det är "koks" i turbons packningar, då är det en renovering av turbon som gäller?

Mvh Björn

Turbotekniker
54 Inlägg
18 juni 2012
Winnerbjorn skrev:
Okej, ska kolla upp det direkt imorgon.. men om det är "koks" i turbons packningar, då är det en renovering av turbon som gäller?

Mvh Björn

Ja, det går inte att få bort på något annat sätt än att demonterar och renovera.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

Sök