2803
Sök

Fortkörning straffar sig rejält nu.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
23 september 2006
#21
StiFf skrev:
jonesono skrev:
Äntligen!! Skulle inte skada om de höjde ännu mer. Kanske folk börjar vakna upp och köra som just.. folk, och inte som idioter eftersom det tydligen inte har straffat sig tillräckligt tidigare.
Till er som beklagar sig: Kör med insidan nu... tänk till en extra gång innan du klampar på gasen lite mycket.
så du kör aldrig nånsin "som en idiot" och kör liiite för fort???
Nej. I 99 % av fallen håller jag hastigheten, men klart att det kan hända att det pendlar någon kilometer +/- t.ex när man skall upp för en backe på motorvägen etc + vid omkörningar såklart.
Men i övrigt så, nej. Har kört i stort sett varje dag i 3 år och har inte varit med om någon "incident" någonsin eller dispyt med polis.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 september 2006
#22
det är Rattfylla som ska prioreteras inte fortkörning på 110-120 väg.....tror ingen kommer bry sig ett skit
allvarligt talat att betala det dubbla skrämmer inte mig från att ligga över hastighets begränsingarna eller använda bälte satsa på dom grövre brotten först....

nu uppmanar jag inte folk att köra för fort eller inte avnända bilbälte jag talar för mig själv då jag hatar dessa regler/Lagar.....kvittar om det så kostade det dubbla till så håller jag den hastighet jag tycekr det borde vara.... köra fort utanför skolor,rattfylla och andra grova trafik brott borde kollas först stå med laser på 90 väg och ta nån som ligger i 95km/h gör mig grymt arg......
Senast redigerat av MeloveGolf (23 september 2006)


Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
24 september 2006
#23
MeloveGolf skrev:
det är Rattfylla som ska prioreteras inte fortkörning på 110-120 väg.....tror ingen kommer bry sig ett skit
allvarligt talat att betala det dubbla skrämmer inte mig från att ligga över hastighets begränsingarna eller använda bälte satsa på dom grövre brotten först....

nu uppmanar jag inte folk att köra för fort eller inte avnända bilbälte jag talar för mig själv då jag hatar dessa regler/Lagar.....kvittar om det så kostade det dubbla till så håller jag den hastighet jag tycekr det borde vara.... köra fort utanför skolor,rattfylla och andra grova trafik brott borde kollas först stå med laser på 90 väg och ta nån som ligger i 95km/h gör mig grymt arg......
Klart att rattfylla OCKSÅ skall prioriteras, men även hastighetsöverträdelser är som sagt lagbrott. Ang fartkontroller på 90-vägar så tar väl hastighetskamerorna hand om allt fler av dessa ställen och inte polisens laserkontroller? Jag brukar iaf oftast se polisen stå med laser i stan, där det är som mest "befogat" (om man nu måste jämföra) att hålla gränserna. Att inte köra med bilbälte är ju enbart korkat i sig.. då är det nästan så att man får skylla sig själv om det smäller. Problemet är ju om man lär sina barn detsamma.. för barn tenderar att oftast följa sina föräldrars gärningar, och inte ord.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Elektriker
48 Inlägg
24 september 2006
#24
Inte så konstigt att dom höjjer så mkt. Det är ju som en skrämsel-grej tror jag, dvs. att du ska hålla hastigheten så inte hela lönen ryker om sheriffen skulle vara ute.

var ju samma sak med böter om man åker kollektivt utan färdbevis.


1 854 Inlägg
24 september 2006
#25
Scary... fan man ligger ju minst 10+ hela tiden

Leg. Spådam
816 Inlägg
24 september 2006
#26
SLIMPA skrev:
Merclone skrev:
Vad fan är där att gnälla över? Såhär är lagen och den ska följas. Hur gamla är ni egentligen? För det här är logik som småbarn och pensionärer kör med...
Pensionärer..är dom fortkörare? Måste man va en snorunge enligt dig för att tycka att dom där bötesbeloppen är helt sjuka?? Synd att man inte fick ett års fängelse för att man körde 40km/h för fort på våra vägar va...? - Moralkärring.
Sa jag att pensionärer var fortkörare? Ibland ska man låta bli att läsa mellan raderna, speciellt om man som du inte vet hur sånt fungerar. Det är ju en kostnad du drar på dig själv att köra för fort, så jag ser inte meningarna med en gnällspikskokofoni för detta... Fast det kanske bara är jag som har råd att gasa på...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Svetsare
210 Inlägg
5 oktober 2007
#27
det kan vara bra att ha en bil som inte går så jävla snabbt ibland big_smile


VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 oktober 2007
#28
bara bra!  fortkörare ska vara utan körkort! lagen ska följas!
Senast redigerat av richardoo290 (5 oktober 2007)

36 Inlägg
5 oktober 2007
#29
Tycker att det ska vara som det är i Finland (har jag hört)
Bötesbeloppet ska vara baserat på en viss procent av din lön.
Jag menar, visst fan svider 5000kr i böter mycket mer för mig som tjänar t.ex. 12000/månaden än en person som tjänar 18000/månaden.

Blammo!

Teddan
2 495 Inlägg
5 oktober 2007
#30
UnderBilen skrev:
chrizz skrev:
UnderBilen skrev:
Då börjar förändringarna i sverige. Fortkörning kostar skjortan. De har höjt det med MINST det dubbla.

Mer info: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s … 83,00.html

Det är sorgligt sad
"De" ?

Det här kommer direkt från sossarna, och har inget att göra med att alliansen vann valet. Det hade höjts oavsett valutgången.
Okej, Jag är inte så inne i politik. Förlåt.?
Är man inte så injne i det så skall man inte lägga sig i heller, många verkar skylla allt ont på alliansen och deras politik.
vissa saker är tidigare beslut och inget dom kan göra åt.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
5 oktober 2007
#31
RumZum skrev:
Tycker att det ska vara som det är i Finland (har jag hört)
Bötesbeloppet ska vara baserat på en viss procent av din lön.
Jag menar, visst fan svider 5000kr i böter mycket mer för mig som tjänar t.ex. 12000/månaden än en person som tjänar 18000/månaden.
dåligt argument...

du tror inte att den som tjänar lite mer ha skaffat sig lite mer utgifter ??

kolla på mig och mina bilar, jag kanske har mindre kvar varje månad än vad du har wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 174 Inlägg
5 oktober 2007
#32
har delade åsikter om detta asså! En del personer kommer säkerligen köra långsammare bland annat jag själv, spec vid 30 sträcke!

Men å andra sidan så kommer det skapa iritation tex på landsvägar eller den vägen jag kör varje  morgon till jobbet (tranebergsbron, s-inge, bromma plan) det går bara inte ligga i 70 där när det inte är en bil så långt ögat nästan kan nå, och så är det 4r filigt på s-ingen :S

Jag tycker till:
Tycker man borde ha reglerade hastigheter efter väglag, sikt, antal mägd av bilar! Och sedan ta bort alla dyra böter på tex att regplåten är skitig, för på en jävla kombi i sthlms  vintern med all jävla salt dom lägger på så blir det bara gegga på vägarna å det krävs inte många mil innan allt ser svart å skitigt ut!

BMW fantast
1 172 Inlägg
5 oktober 2007
#33
r-ted skrev:
RumZum skrev:
Tycker att det ska vara som det är i Finland (har jag hört)
Bötesbeloppet ska vara baserat på en viss procent av din lön.
Jag menar, visst fan svider 5000kr i böter mycket mer för mig som tjänar t.ex. 12000/månaden än en person som tjänar 18000/månaden.
dåligt argument...

du tror inte att den som tjänar lite mer ha skaffat sig lite mer utgifter ??

kolla på mig och mina bilar, jag kanske har mindre kvar varje månad än vad du har wink
jag håller med om att man ska gå efter en viss procent... i detta landet tjänar alla med hög inkomst mer på saker och ting... att du har mindre kvar är kanske för att du har dom bilar du har precis som du sa, men ingen har inte tvingat dig att ha så många... vissa har en drömbil och e glada för att ha lyckats få den... har man råd med så många bilar så ahr man råd med mer böter.. lika för alla... böter efter inkomsten..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 418 Inlägg
5 oktober 2007
#34
richardoo290 skrev:
bara bra!  fortkörare ska vara utan körkort! lagen ska följas!
du är bara advundsjuk på oss som inte kör traktor.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

75 Inlägg
5 oktober 2007
#35
Det där med regskylten gillar inte jag!!!
Har man inte plats för en stor regskylt och inte får dispens på en liten får man kanske bita i det sura äpplet....
Men 1500?? Lite overkill där!!!

Visst fortkörningsböterna suger också men om man tänker på Norge och Finland så har vi det fortfarande väldigt skonsamt här!!

DFFL
9 020 Inlägg
5 oktober 2007
#36
AeroMalm skrev:
r-ted skrev:
RumZum skrev:
Tycker att det ska vara som det är i Finland (har jag hört)
Bötesbeloppet ska vara baserat på en viss procent av din lön.
Jag menar, visst fan svider 5000kr i böter mycket mer för mig som tjänar t.ex. 12000/månaden än en person som tjänar 18000/månaden.
dåligt argument...

du tror inte att den som tjänar lite mer ha skaffat sig lite mer utgifter ??

kolla på mig och mina bilar, jag kanske har mindre kvar varje månad än vad du har wink
jag håller med om att man ska gå efter en viss procent... i detta landet tjänar alla med hög inkomst mer på saker och ting... att du har mindre kvar är kanske för att du har dom bilar du har precis som du sa, men ingen har inte tvingat dig att ha så många... vissa har en drömbil och e glada för att ha lyckats få den... har man råd med så många bilar så ahr man råd med mer böter.. lika för alla... böter efter inkomsten..
För det första så är det fult att tjäna pengar i sverige.
Det har bevisat om och om igen.

För det andra så är det inte lika för alla om vissa ska betala 70 000:- för att har kört 15km/h för fort medans andra betalar 2000:- för samma brott.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

115 Inlägg
5 oktober 2007
#37
Jag kör tyvärr notoriskt för fort... men passar mig noga för att utsätta andra för fara. Men jag kan ärligt säga att det är mycket sällan som jag ligger exakt på den tillåtna hastigeheten. nästan alltid 10-25 km/h över. OBS! ej på 30 väg!
Jag är medveten om kostnaderna vid en eventuell bot och har alltid en liten buffert i min personliga kalkyl för att klara en sådan. Det är ju trotts allt en medveten risk man tar och då får man ju planera där efter.

Apropå förbjuda saker i trafiken. Jag tycker man borde ha feta bötesbelopp på att, när man kör bil:
Prata i mobil utan headset.
Skriva sms.
Smika sig! (inte helt ovanligt i stadtraffik tyvärr)
Läsa tidningen (inte heller detta helt ovanligt)
Ligga i vänsterfil när man inte kör fortare än högerfilen.
Strunta i fil-placering. Dvs ligga i mitten av vägen när man skall svänga av.
och massa annat som jag brukar störa mig på i trafiken big_smile

och... förbjuda all körning som inte är "inspirerad" med båda händerna på ratten och plattan i mattan.cool wink
Senast redigerat av basdanne (5 oktober 2007)

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

671 Inlägg
5 oktober 2007
#38
FireTraXX skrev:
AeroMalm skrev:
r-ted skrev:

dåligt argument...

du tror inte att den som tjänar lite mer ha skaffat sig lite mer utgifter ??

kolla på mig och mina bilar, jag kanske har mindre kvar varje månad än vad du har wink
jag håller med om att man ska gå efter en viss procent... i detta landet tjänar alla med hög inkomst mer på saker och ting... att du har mindre kvar är kanske för att du har dom bilar du har precis som du sa, men ingen har inte tvingat dig att ha så många... vissa har en drömbil och e glada för att ha lyckats få den... har man råd med så många bilar så ahr man råd med mer böter.. lika för alla... böter efter inkomsten..
För det första så är det fult att tjäna pengar i sverige.
Det har bevisat om och om igen.

För det andra så är det inte lika för alla om vissa ska betala 70 000:- för att har kört 15km/h för fort medans andra betalar 2000:- för samma brott.
precis det här tog jag upp i en liknande tråd RumZum och blev i princip kallad kommunist och annat av t-red och firetraxx (fast dom inte kunde ha mer fel) smile ... no offence men kan vi inte ha en diskussion om det?

Förmodligen tycker jag så här eftersom jag har en inkomst under fattighetsgränsen = student. Och t-red tycker som han gör för att det passar honom. Fair enough !

MEN om vi var politiker å ville få ner hastigheten så måste det finska exemplet ge bättre utdelning. Vad tror ni?

Second is the first loser

358 Inlägg
5 oktober 2007
#39
jag gillar det inte, fick 1500:- i helgen på grund av min regplåt (ej giltig) samt blåa dioder i regbelysningen men dom skippade polisen som tur var.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 oktober 2007
#40
Lindberg88 skrev:
richardoo290 skrev:
bara bra!  fortkörare ska vara utan körkort! lagen ska följas!
du är bara advundsjuk på oss som inte kör traktor.
En "traktor" kan också gå fort bara man vill.....  tongue


Men, att dom höjer böterna är bra, man kanske får in mer pengar till poliserna, så det blir fler på vägen. För nu är dom helt j*vla osynliga. Ser dom aldrig med fartkontroll på E-18, in till V-ås.

Lev livet, det kan ta slut fort


Sök