2248
Sök

Fortkörning straffar sig rejält nu.

RE-雨宮
481 Inlägg
5 oktober 2007
#41
MeloveGolf skrev:
det är Rattfylla som ska prioreteras inte fortkörning på 110-120 väg.....tror ingen kommer bry sig ett skit
allvarligt talat att betala det dubbla skrämmer inte mig från att ligga över hastighets begränsingarna eller använda bälte satsa på dom grövre brotten först....

nu uppmanar jag inte folk att köra för fort eller inte avnända bilbälte jag talar för mig själv då jag hatar dessa regler/Lagar.....kvittar om det så kostade det dubbla till så håller jag den hastighet jag tycekr det borde vara.... köra fort utanför skolor,rattfylla och andra grova trafik brott borde kollas först stå med laser på 90 väg och ta nån som ligger i 95km/h gör mig grymt arg......

Håller med till 110%

Problemet i sverige idag är 0visionen. Den innebär inte 0 omkomna i trafiken utan 0 bilar på vägen.  Att ha en hastighetskamera uppsatt på det enda stället på vägsträckor där det går att köra om är BARA för att tjäna in pengar, inte för att ta fartsyndare. Som exempel vägen mellan Askersund och Ödeshög.

På alla ställen där det är 30 och 50 och ibland 70 tycker jag det är skitbra att det kontrolleras, och sätts upp kameror. Men på 90 och på vägar där det är helt klar sikt och bred väg är det inte befogat!

Att krocka med annan bil, vägräcken eller stenar i 90+ km/h slutar alltid på samma sätt. Bilen blir till skit, och du ska ha tur om du överlever. Så är det varje gång det händer. Andra stora problemet i sverige är dessa "fina" 2-1 vägar. Det enda dessa gör är att göra folk förbannade för att dom inte kan köra om, och när dom väl kan det trar man på för allt det går. DÅLIGA exempel på detta är vägen från Köping till västerås där det är 110väg och vajerräcken. Hur fort får en långtradare köra? inte 110 tror jag.. Och detta innebär att trafiken stannar upp. Nej fyfan. Vi borde göra ngt åt dessa jävla vägar som byggs. E18 till oslo kommer att ta längre tid att köra nu när dom bygger ny väg än vad den gjorde innan.

Motorvägar byggs, och investeras i i ALLA länder utom i sverige. Här ska vi bygga kostigar istället!

Till er som inte kör med bälte. Jävla idioter! tongue

RE-Amemiya Kitted FD3S

Glidarn
408 Inlägg
5 oktober 2007
#42
Högis skrev:
håller med dig totalt stiFf .... för höga enligt mig.. nästan hela lönen som ryker om man kör för fort hmm

Kör inte för fort då!!

(obrut)

Konsult
1 247 Inlägg
5 oktober 2007
#43
Okej nu har jag läst hela tråden, tycker ni som säger "kör inte för fort" borde ta och tona ner det lite. Jag kör över 200mil i veckan och ligger alltid lite över och ibland mycket över där vägen är okej. Man blir lätt trött om man sitter och håller hastigheten i 6 timmar, det kan jag garantera. Men om man däremot ökar lite en bit på vägen då ska du se skillnad. Visst är det klart att man håller hastigheten på 30, det finns ju skäl till så väldigt låga hastigheter. Böterna ska vara höga, men dom ska delas ut där höga hastigheter verkligen är opassande, som 30 och 50 vägar. Jag tycker också att det ska baseras på inkomsten, hur ska en student som jag klara av böterna? Jag vet att någon/några kommer säga "kör inte för fort" men det kommer jag bara att ignorera ..


RE-雨宮
481 Inlägg
5 oktober 2007
#44
Tagg3N skrev:
Okej nu har jag läst hela tråden, tycker ni som säger "kör inte för fort" borde ta och tona ner det lite. Jag kör över 200mil i veckan och ligger alltid lite över och ibland mycket över där vägen är okej. Man blir lätt trött om man sitter och håller hastigheten i 6 timmar, det kan jag garantera. Men om man däremot ökar lite en bit på vägen då ska du se skillnad. Visst är det klart att man håller hastigheten på 30, det finns ju skäl till så väldigt låga hastigheter. Böterna ska vara höga, men dom ska delas ut där höga hastigheter verkligen är opassande, som 30 och 50 vägar. Jag tycker också att det ska baseras på inkomsten, hur ska en student som jag klara av böterna? Jag vet att någon/några kommer säga "kör inte för fort" men det kommer jag bara att ignorera ..

Håller återigen med till 110%

Samma för mig att jag reser fruktansvärt mkt i jobbet. Och det går inte att ligga i 110 jämt. Åter till vad jag sade. i 110 och 140 händer det precis lika mkt med alla inblandade i en olycka, det är bara turen som gör att vissa klarar sig bättre än andra.

RE-Amemiya Kitted FD3S

blacken
5 oktober 2007
#45
Merclone skrev:
Vad fan är där att gnälla över? Såhär är lagen och den ska följas. Hur gamla är ni egentligen? För det här är logik som småbarn och pensionärer kör med...

ska man bara acceptera en lag utan vidare?. Om man anser att en lag är lite "fel", ska man då inte få protestera.
Senast redigerat av blacken (5 oktober 2007)

1 171 Inlägg
5 oktober 2007
#46
Åter till vad jag sade. i 110 och 140 händer det precis lika mkt med alla inblandade i en olycka, det är bara turen som gör att vissa klarar sig bättre än andra.

Tror du det?

Nej, jag tycker inte man behöver bedra sig själv med en massa ologiska ursäkter.

Men det är olyckligt att man använder bestraffning för att försöka få folk att köra säkrare. Det funkar ju bara på fåren i hagen som ändå skulle skött sig men de som ligger i riskzonerna påverkas inte alls i någon positiv riktning. De blir bara argare och mer emot säkerhetsreglerna i trafiken.

Man borde istället uppmuntra folk att tänka själva genom att ta bort alla böter på hastighetsöverträdelser och helt enkelt låta skyltarna vara rekommenderad hastighet. Då tror jag fler skulle ta dem på allvar av riktiga anledningar och inte för att man riskerar straff. Då kanske man funderar istället, finns det någon verklig anledning till den här rekommendationen? Och man börjar fundera på trafiken och miljön runtomkring sig (finns det barn, bostadshus?, snäva på/avfarter mm att ta hänsyn till) och slutar titta efter poliser, vägsabotage (fartgupp) och fartkameror.


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
5 oktober 2007
#47
Hmm.. ja det finns ju delade meningar kring detta ämne, det är ju helt klart.
Jag kör "alltid försiktigt men aningens fort" haha som nån sa. tongue
Det finns vägar som man skall köra långsamt på och vägar där man kan köra fortare, det håller jag med om till fullo.
Tex. vid skolor 30-50 sträckor med busshållplatser eller annat finns det ju en anledning till varför man inte skall köra fortare, och det är inte mer än rätt tycker jag! wink

På motorvägarna som är raka och fina kan man köra snabbare, om vädret tillåter såklart!
Man kan ju få vattenplaning om man kör långsammare än 110km/h också som ett exempel.
Varierade hastighetsskyltar skulle göra sig bra.

2-1 vägarna som någon nämne och den frustration som byggs upp när man kan hamna bakom en lastbil som inte får köra snabbare än 80 eller 90 beroende på släp. Resulterar oftast vad jag sett och märkt att folk skall om till varje pris så får vägen uppnar upp sig till 2 filigt igen. Kan själv känna igen mig lite om jag har brottom. tongue

Ang. dyrare böter, så var det väl väntat?
Sen om jag tycker att det är bra eller inte det låter jag vara osagt.
Det är bra på det viset att de skrämmer folk som kör för fort och att det på så sätt inte hamnar i en situation där hastigheten är för hög för deras eget bästa.
Samtidigt som det svider om man själv skulle åka på bötern, vilket jag aldrig gjort som tur är.
Ang. smutsig regskylt, så tycker jag att det är löjligt att ha dyr böter. Tänker man på alla som pendlar eller yrkestrafiken som ligger ute på vägarna och plöjer hela tiden, så skulle ju alla ha böter.
Vem går med en sprayflaska och torkar med papper så fort man tar en fikapaus? tongue
Och snön blir ju som ett klister där bak, det har jag själv märkt när man åker långt. tongue
Det är ju inte så att man ser sina egna skyltar när man sitter i bilen. De kan ju bli redigt smutsiga på några timmar..

//Edge

Teddan
2 495 Inlägg
5 oktober 2007
#48
kohler skrev:
FireTraXX skrev:
AeroMalm skrev:

jag håller med om att man ska gå efter en viss procent... i detta landet tjänar alla med hög inkomst mer på saker och ting... att du har mindre kvar är kanske för att du har dom bilar du har precis som du sa, men ingen har inte tvingat dig att ha så många... vissa har en drömbil och e glada för att ha lyckats få den... har man råd med så många bilar så ahr man råd med mer böter.. lika för alla... böter efter inkomsten..

För det första så är det fult att tjäna pengar i sverige.
Det har bevisat om och om igen.

För det andra så är det inte lika för alla om vissa ska betala 70 000:- för att har kört 15km/h för fort medans andra betalar 2000:- för samma brott.

precis det här tog jag upp i en liknande tråd RumZum och blev i princip kallad kommunist och annat av t-red och firetraxx (fast dom inte kunde ha mer fel) smile ... no offence men kan vi inte ha en diskussion om det?

Förmodligen tycker jag så här eftersom jag har en inkomst under fattighetsgränsen = student. Och t-red tycker som han gör för att det passar honom. Fair enough !

MEN om vi var politiker å ville få ner hastigheten så måste det finska exemplet ge bättre utdelning. Vad tror ni?

klart det ger bättre utdelning men tycker fortfarande att det är fel å ge mer böter till den som har lite mer...

alla tycker vi olika och jag tycker att det känns fel att en med mer pengar skall böta mer.
samma brott skall ge samma straff.
skulle det varit rättvist så skulle det ju prövats med vad man har i utgifter, var man bor , vad man tjänar osv-...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
5 oktober 2007
#49
Håller med där. Samma böter för samma straff. Annars är det ju orättvist, om man skall se det så.

//Edge

1 171 Inlägg
5 oktober 2007
#50
Tycka vad man vill om straff (jag tycker straff är skit) men eftersom tanken med straff är att hota med lidande så är det ju fullständigt logiskt att det ska vara ett lidande som är motsvarande. Någon som tjänar mycker pengar lider ju proportionellt mindre av att åka fast. Då tappar ju straffet sin grad för folk som tjänar mer.

Hela iden med att i lagens namn göra folk illa och hota folk så att de blir rädda för saken skull är ju iofs totalt inhuman och skapar mest ogillande för vad reglerna i grunden representerar och syftar till. Man får ju inga fina associationer till staten och dess önskemål om hur man ska bete sig när den går in och medvetet skadar människor som inte gör precis som staten har bestämt.mad


BMW-328I
5 oktober 2007
#51
Själv blev jag tagen av civilen och får betala 2000kr i böter inte fan klagar jag, jag gjorde fel, det erkänner jag plus att jag jobbar har pengar så de bara o betala o se glad ut i BMWn smile

113 Inlägg
5 oktober 2007
#52
Har precis varit på 2 veckors semester i bl.a. Tyskland.
Kan bara konstatera att jag är kär i autobahn smile
Om det inte är fri fart på en del av vägen där så är det av en anledning. Om man jämför skicket på de delar av autobahn där det är fri fart så är de helt klart jämförbara med delar av svenska motorvägen.
Plus att tyskarna har mycket lägre böter på fortkörning och blir inte av med sina körkort om de kör för fort (inom rimliga gränser antar jag iaf, blev inte helt klok på det där).
Jag personligen hade inte haft nåt emot fri fart i Sverige där vägarna tillåter det.

Vägverkets "nollvision" är nog det största och mest bisarra skämtet på länge. Hur fan kan man sätta upp ett omöjligt mål? Ska dom bygga bro till månen härnäst?
Jag tror personligen inte att höjda bötesbelopp sänker antalet dödsoffer i trafiken. Det enda som händer är att staten drar in fan så mycket mer pengar.
Vi får väl se när dom släpper sin rapport...
Jag har själv blivit av med lappen i nån månad och fick punga ut med x antal tusen kronor vilket inte var det minsta lilla kul. De tar sig rätten till att kunna förstöra folks tillvaro och rättfärdigar det med ett omöjligt mål.
Vill dom sänka antalet dödsoffer i trafiken så får dom väl bygga bättre vägar, jaga folk med dåliga däck, undersöka lämpligheten som bilförare hos pensionärer eller jaga rattfyllon.


Sleeper
3 084 Inlägg
5 oktober 2007
#53
Tagg3N skrev:
Okej nu har jag läst hela tråden, tycker ni som säger "kör inte för fort" borde ta och tona ner det lite. Jag kör över 200mil i veckan och ligger alltid lite över och ibland mycket över där vägen är okej. Man blir lätt trött om man sitter och håller hastigheten i 6 timmar, det kan jag garantera. Men om man däremot ökar lite en bit på vägen då ska du se skillnad. Visst är det klart att man håller hastigheten på 30, det finns ju skäl till så väldigt låga hastigheter. Böterna ska vara höga, men dom ska delas ut där höga hastigheter verkligen är opassande, som 30 och 50 vägar. Jag tycker också att det ska baseras på inkomsten, hur ska en student som jag klara av böterna? Jag vet att någon/några kommer säga "kör inte för fort" men det kommer jag bara att ignorera ..

WORD Men förhoppningsvis drar man ifrån detta skitland snart och drar till tyskland och tjänar storkovan smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 142 Inlägg
5 oktober 2007
#54
vet inte om nån har skrivit detta (orkade inte läsa allt) men om dom ska få ordning i trafiken så ska dom ju göra som i danmark..om du blir stoppad där så gör dom 1hål i ditt körkort lr hur de va och när du fått 3 "hål" så tar dom körkortet och du måste göra om allt tycker personligen att de skulle va bättre.min kusin blev stoppad på 70väg och han körde 88 och han fick böta 2400spänn....de är mycket pengar. och om inte ja har fel så även vid omkörningar får du inte överskrida hastighetsgränsen....så åker du på 90väg på du inte köra fortare än 90 vid omkörningen men ja kan inte komma på nån som håller 90 vid en omkörning definitivt inte ja iallafall så ja tycker de ska bli som i danmark som sagt den sortens böter svider mer

DFFL
9 020 Inlägg
5 oktober 2007
#55
snoddas skrev:
vet inte om nån har skrivit detta (orkade inte läsa allt) men om dom ska få ordning i trafiken så ska dom ju göra som i danmark..om du blir stoppad där så gör dom 1hål i ditt körkort lr hur de va och när du fått 3 "hål" så tar dom körkortet och du måste göra om allt tycker personligen att de skulle va bättre.min kusin blev stoppad på 70väg och han körde 88 och han fick böta 2400spänn....de är mycket pengar. och om inte ja har fel så även vid omkörningar får du inte överskrida hastighetsgränsen....så åker du på 90väg på du inte köra fortare än 90 vid omkörningen men ja kan inte komma på nån som håller 90 vid en omkörning definitivt inte ja iallafall så ja tycker de ska bli som i danmark som sagt den sortens böter svider mer

Är det inte så att man har 3 chanser inom fem år i sverige?
Alltså om man åker fast för fortkörning i maj 2007 (som jag) och sen en gång under 2008 och en under 2010 så blir man av med kortet?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

CarCass
627 Inlägg
5 oktober 2007
#56
Jag håller sällan hastighetsbegränsningen på vägar med 70, 90, 110. För det så anser jag att jag aldrig kör för fort, okej jag kör fortare än andra på den vägen, men inte FÖR fort! Är det fri sikt och bred väg så åker häögerfoten ner. Det är bara så. Känner jag mig som en brottsling? Skulle inte tro det... Böterna för hastighetsöverskridning är enbart till för att få in pengar till staten, därav höga bötesbelopp. Någon nollvision är det inte tal om, då skulle fartkameror sitta utanför skolor och tätbebyggda områden. Inte som nu ute på 70- och 90 vägar där inte en kotte syns till, bortsett från andra trafikanter. Andra trafikanter jag förutsätter bör vara nyktra och tillräckligt pigga att kunna köra utan att vara en fara. Tyvärr är det inte alltid så, där ligger ett annat problem för den så kallade nollvisionen!  Alltså, fartkameror där de behövs, hårdere tag mot onyktra och trötta förare.
   Sen att folk går på och blir lurad av  all "hastigheten dödar" -propaganda är en sak jag inte kan förstå, möjligtvis att det är Sverige. Ställ dig rak i ledet och stanna där... Själv skiter jag fullständigt i att göra som alla andra, det är kul att köra fort. Försök ta det ifrån mig!

Sen att det dör fler männsikor vid arbete i hemmiljö är en sak som ingen som snackar om. Satelitlövervakning och böter för att att man ramlar ner för stegen kan lösa det med bravur!

Moraltanter undanbedes, då jag inte kommer lätta på gaspedalen eller ändra åsikt.

Join the Evolution

Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2007
#57
på 90 och 110 är det väll si och så med hastigheten oftast... Bilen drar ju mindre soppa i 130, så vad gör man inte för miljön wink

Men på 70 är jag flexibel... Dagsljus och trafiktomt så trampar man lite, men här i kalmar finns en 70-väg där i alla fall jag inte håller mer än max 50! Går igenom en liten by med ett hundpensionat, ett daghem och många barnfamiljer, massor med skymda kurvor, och höga staket för att bli av med insyn från trafikanterna. Hade jag hållit 70 där istället för 50 så hade jag manglat en boll som kom flygande över ett staket... Som kunde vart en unge...
Där är det 70! står t.o.m 70 på skylten precis innan... Tilläggas ska att 500 meter innan är det rak väg, åkrar på sidorna, knappt några diken alls, och där är det 50...

30, 50, 70 är viktigt!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 171 Inlägg
5 oktober 2007
#58
CarCass skrev:
Jag håller sällan hastighetsbegränsningen på vägar med 70, 90, 110. För det så anser jag att jag aldrig kör för fort, okej jag kör fortare än andra på den vägen, men inte FÖR fort! Är det fri sikt och bred väg så åker häögerfoten ner. Det är bara så. Känner jag mig som en brottsling? Skulle inte tro det... Böterna för hastighetsöverskridning är enbart till för att få in pengar till staten, därav höga bötesbelopp. Någon nollvision är det inte tal om, då skulle fartkameror sitta utanför skolor och tätbebyggda områden. Inte som nu ute på 70- och 90 vägar där inte en kotte syns till, bortsett från andra trafikanter. Andra trafikanter jag förutsätter bör vara nyktra och tillräckligt pigga att kunna köra utan att vara en fara. Tyvärr är det inte alltid så, där ligger ett annat problem för den så kallade nollvisionen!  Alltså, fartkameror där de behövs, hårdere tag mot onyktra och trötta förare.
   Sen att folk går på och blir lurad av  all "hastigheten dödar" -propaganda är en sak jag inte kan förstå, möjligtvis att det är Sverige. Ställ dig rak i ledet och stanna där... Själv skiter jag fullständigt i att göra som alla andra, det är kul att köra fort. Försök ta det ifrån mig!

Sen att det dör fler männsikor vid arbete i hemmiljö är en sak som ingen som snackar om. Satelitlövervakning och böter för att att man ramlar ner för stegen kan lösa det med bravur!

Moraltanter undanbedes, då jag inte kommer lätta på gaspedalen eller ändra åsikt.

En moraltant nappar på betet:

Det är precis sådana åsikter som blir resultatet av att man har straff, hastighetsbegränsningar och kontroller istället för rekommendationer och annat som är till för att hjälpa/inspirera folk att köra säkert. Det är därför straff är destruktivt och kontraproduktivt. Det tär på moralen.

Jag kör ofta över hastighetsbegränsningarna tex på 30-, vissa 50-, 70- och 90-vägar, men jag kör inte lika ofta för fort. Jag erkänner att det händer att jag kör för fort, dock. Alltså fortare än vad som är en lämplig säkerhetskompromiss för situationen. Är det skymning på en landsväg på 90km/h så kan jag mycket väl hålla 80km/h för att mindska risken för djurkollisioner. En solig dag med lite trafik kanske jag håller 100-110km/h beroende på vägens säkerhetsskick.

Folk som håller på och krockar med djur ofta kör förmodligen för fort, inte sagt att de kör över hastighetsbegränsningarna men de kör i praktiken för fort. Det är konsekvenserna av att man fråntar folk inspirationen att tänka själva och istället följa regler med hot om straff hängandes över sig. Då kör folk i 95km/h på 90-väg och kör på en älg när de växlande stirrar på hastighetsmätaren och fartkameran istället för trafiksituationen.


182 Inlägg
5 oktober 2007
#59
30; Håller MAX 35
50; Håller MAX ~58
70; Brukar hålla runt 80
90; Brukar hålla runt 100
110; Kollar inte på mätaren tongue

16 197 Inlägg
5 oktober 2007
#60
hur många e för fartkontroller om ja får fråga??   om folk bara håller sig borta från mig när ja ska köra så e de ju ingen fara..HAHA   då kan man ju släppa farten fri..*S*

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök