2375
Sök

lackfärgen fäster inte

258 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#1
Tjena jag lackade inrednings detaljer på min 740 idag men färgen fäster inte. Jag har inte slipat något  på plasten så det är kankse där för?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 september 2006
#2
Finns nåt som heter "plastic primer", är speciell grundfärg anpassad till plast...

använd det, så ska du se att de går fint...

din färghandlare vet mer

//tompa


Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
22 september 2006
#3
plastdetaljerna inne i bilen är ofta sprejjade eller rengjorda med medel som innehåller silikon.. det gör att färgen inte vill fastna.. men testa å göra rent med tex thinner, försiktigt me thinnret bara för ligger de på för länge och du tar för mkt så kan plasten smälta.. däremot får du bort silikonet=)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

258 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
#4
JeyKay skrev:
plastdetaljerna inne i bilen är ofta sprejjade eller rengjorda med medel som innehåller silikon.. det gör att färgen inte vill fastna.. men testa å göra rent med tex thinner, försiktigt me thinnret bara för ligger de på för länge och du tar för mkt så kan plasten smälta.. däremot får du bort silikonet=)
Ok. så det räcker inte att slipa då?

313 Inlägg
23 september 2006
#5
nejnejnej.. Ta plastprimer som turbotompa säger... Det är ju en särskilld grund som gör att det fäster på plasten.. Fast du måste ju dock rengöra plasten innan ifrån silikon..


lycka te!


2 123 Inlägg
23 september 2006
#6
Först tvättar du rent med thinner. För att få bort allt damm och smuts och även siliconet.
Sedan använder du Plastic Primer och därefter på med lack och klarlack. Lycka till.

35 Inlägg
23 september 2006
#7
finns en produkt som heter silikonentferner som är till för att ta bort silikon, bör vara bättre att använda det än att använda sig av thinner...

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 september 2006
#8
nästan alla plastdetaljer som finns i bilen har silikon på sig... ta tinner ir en sprej som tar bort silikonen sen ska du se att färgen fäster... men du kan lacka på silikonen men du kommer att märka att du kommer att få små ringar ilackan (fågelögon) detta är silikonen... jag har själv råkat ut för det...


258 Inlägg
24 september 2006
Trådstartare
#9
nixon89 skrev:
nästan alla plastdetaljer som finns i bilen har silikon på sig... ta tinner ir en sprej som tar bort silikonen sen ska du se att färgen fäster... men du kan lacka på silikonen men du kommer att märka att du kommer att få små ringar ilackan (fågelögon) detta är silikonen... jag har själv råkat ut för det...
var köper man tinner?? hur mkt kostar det?

778 Inlägg
1 december 2006
#10
gasgas skrev:
nixon89 skrev:
nästan alla plastdetaljer som finns i bilen har silikon på sig... ta tinner ir en sprej som tar bort silikonen sen ska du se att färgen fäster... men du kan lacka på silikonen men du kommer att märka att du kommer att få små ringar ilackan (fågelögon) detta är silikonen... jag har själv råkat ut för det...
var köper man tinner?? hur mkt kostar det?
På närmaste ok mack!

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
2 december 2006
#11
Självklart måste du alltid matta ner ytan innan det läggs på ny lack!

Mvh/Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

537 Inlägg
2 december 2006
#12
biltemas silikonbortagare fungerar riktigt bra....

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.


Sök