4003
Sök

El fel volvo 960.

personbilstekniker
147 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#1
Någon som har varit med om att "radioläget" dvs steg 1 på tändnings låset inte går ur? Alltså att alla elkomponenter som är aktiva på steg1 forfarande är aktiva när all ström genom tändnings låset är av!
Tändningslås tänker ni kanske men så är inte fallet, har bytt tändplattan/startkontakten som volvo kallar det och problemet kvarstår.
Har dragit en rejäl funderare på det utan resultat, så jag tänkte att någon kanske hade varit med om det här eller liknande.

Tacksam för svar!
Mvh Adam

21 761 Inlägg
22 september 2006
#2
Har du monterat in eller modifierat någonting på sista tiden? Tänkte att någonting gör att spänningen går en konstig väg.

En lustig sak som jag råkat ut för på Volvo 240-77 är när det skulle monteras ljusautomatik med styrning från generatorns D+, kopplingssättet fungerade perfekt på en Amazon, en gammal Opel Rekord och på en 140. Men på 240 så hände det roliga att motorn fortsatte att gå fastän man tog ut nyckeln ur tändlåset, dock kunde man få det att fungera på olika sätt: Ta ur säkringen för varselljuset, vrida ljusknappen i parkeringsläge/halvljusläge eller att slå av automatiken med en strömbrytare.

Jag valde att ta ur säkringen för varselljuset, det var bara handskfackbelysningen som också gick till den säkringen. Men varselljuset lyste fastän säkringen var borta.
Det var egentligen inte felkopplat men eftersom 240 har varselljusautomatik så fungerar inte denna koppling, spänningen gick via ljusknappen(som stod i varselläge)och till tändspolen så länge som generatorn laddade. Kul grej.

personbilstekniker
147 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Har du monterat in eller modifierat någonting på sista tiden? Tänkte att någonting gör att spänningen går en konstig väg.

En lustig sak som jag råkat ut för på Volvo 240-77 är när det skulle monteras ljusautomatik med styrning från generatorns D+, kopplingssättet fungerade perfekt på en Amazon, en gammal Opel Rekord och på en 140. Men på 240 så hände det roliga att motorn fortsatte att gå fastän man tog ut nyckeln ur tändlåset, dock kunde man få det att fungera på olika sätt: Ta ur säkringen för varselljuset, vrida ljusknappen i parkeringsläge/halvljusläge eller att slå av automatiken med en strömbrytare.

Jag valde att ta ur säkringen för varselljuset, det var bara handskfackbelysningen som också gick till den säkringen. Men varselljuset lyste fastän säkringen var borta.
Det var egentligen inte felkopplat men eftersom 240 har varselljusautomatik så fungerar inte denna koppling, spänningen gick via ljusknappen(som stod i varselläge)och till tändspolen så länge som generatorn laddade. Kul grej.

Jo det är en kul grej smile tror det är samma fenomen på 400 serien me.
Men hursomhelst jag har inte modifierat något på sistone förutom att koppla in dvd men jag har testa å koppla ur grejorna (när man blir desperat provar man även långsökta grejor) utan resultat.
Men så funderade jag lite till om det kan vara kontakten till tändplattan som har brunnit eller nåt så det går tjuvström där igenom.
Blir till å kolla det imon.

21 761 Inlägg
22 september 2006
#4
Ok, får hoppas att det är ett så enkelt fel.

personbilstekniker
147 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
#5
Hopp kollade lite på kontakten lite idag, det var inget fel på den... Mätte lite med och kom fram till att jag hade batterispänning på utgående stift 15a! vilket det inte borde vara. Det måste (bör) vara något relä som får signal från 30+ matning, för det borde ju inte vara ström i något annat eller?!!?

21 761 Inlägg
23 september 2006
#6
Du menar att det kan vara ett relä som har hängt upp sig i slutet läge?
Ja, det låter nog inte helt otroligt. Frågan är förstås vilket.

244 Inlägg
26 september 2006
#7
reläer med klibbande kontakter är inget ovanligt... varken på bilar eller ute på industrin där jag pillar i elskåpen... nu vet ju inte jag var reläerna sitter, men leta upp dem och knacka på dem med en skruvmejsel (ta ett i taget och kolla resultatet efteråt om du vill hitta vilket som krånglar tongue)... då kan det hända att du hittar felet, märker du inget då kan mäta över spolen och se om det kommer någon spänning till den. en haynes mek-handbok kan vara bra att ha, många fina elscheman... då hittar du troligen vilka kontakter du ska mäta på.

MVH // Niclas

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

personbilstekniker
147 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
#8
Hittade lite kabelbrand i dag. Orginal styrströmen till stereon gillade visst inte att driva både stereo å skärm, så den "lämnade in offerten" och anslöt sig med 15+ ström till ECC.
Så kan det gå när man är lite för lat (Klumpigt utav mig).

Tack för era svar!

244 Inlägg
26 september 2006
#9
okej... skönt att höra att du hitta det iaf!

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

personbilstekniker
147 Inlägg
26 september 2006
Trådstartare
#10
Jo spånade vidare lite längs kablarna å hittade visst att batteri kablen till slusteget hade "fransat" upp sig och lagt sig på remoten! Inte så j#vla konstigt att det spökade då!
Som tur för stereon så var remoten kopplat till styrströmmen till stereon och inte på remoten på stereon, vilket också förklara de konstiga tjuvströmmarna.

244 Inlägg
27 september 2006
#11
aha okaj... skönt å höra att det fixa sig iaf...
förresten... du som är 960 ägare... vad tycker du om din bil? jag går i 960 tankar nu och funderar på att byta till våren... Den ska gå som pendlar bil 11 mil om dagen. hur pass törstig är den? är det stor skillnad mellan 3,0 aut och 2,5 man? är det värt att lägga några lappar extra i försäkring för att ha den större motorn? hur pass driftsäker är den? o s v... kom gärna med ris och ros...

MVH Niclas

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa


Sök