3113
Sök

Volvo v40 2.0t -03 Inget ladd på turbon?

48 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Hej, Min bror har en Volvo v40 2.0t från 2003 som har gått snart 17000 mil och nu har turbon slutat ladda.
Det låter inte konstigt från turbon eller något så jag tror inte att det är turbo ras!
Men nu har den tappat laddet för det blir inget turbo sug och den dumpar inte längre..
Någon som har någon idé om vad det kan va?

Mvh

Mvh H_lindblom

26 Inlägg
16 juni 2012
Har du kollat så alla slangar sitter där dom ska? Så det inte är läckage någonstans.

48 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
jag kollade inte så jätte noga men allt såg ut att sitta där det skulle, och jag kännde lite runt turbon men allt kändes som om det satt fast!

Mvh H_lindblom

1 833 Inlägg
16 juni 2012
Magnetventilen?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

48 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
den har jag inte kollat, ser man om den är trasig?

Mvh H_lindblom

1 Inlägg
16 juni 2012
är tryckrören och silliconböjar hela? minsta lilla läcka nånstans tappar du massor laddtryck smile det bästa är väl att provtrycka tryckrör och intercooler så man kan utesluta de smile

48 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
aah, jag får kika på det! smile

Mvh H_lindblom

30 Inlägg
16 juni 2012
eller kolla samma sak som hände på min 98 t4..den sluta ladda helt..å som ja kolla tills ja såg att armen på wg hade lossnat..satt tillbaka den och sen kom laddet igen

48 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
okej, Tack för alla svar, Får ta o kika på det och se om det hjälper! smile

Mvh H_lindblom

35 Inlägg
16 juni 2012
Testa annars med att starta motorn och spruta med startgas och lyssna om bilen ökar i tomgång så har du en läcka.
Men låter mer som en vaccumslang som har gått. kolla över det först smile

Turbotekniker
54 Inlägg
16 juni 2012
Hej.

Turbon i fråga är ganska populär och kan rasa utan oljud, men det brukar vanligen ge ordentligt med rök och oljeförlust. Vanligast är att de koksar och börjar läcka ut olja.

Det låter som att du tappat laddtrycket helt av någon orsak. Om du kommer åt, kolla att wastegatearmen sitter fast på turbon och att luckan inte verkar vara i helt öppet läge. Kolla att dumpen inte läcker helt och följ tryckrören från turbon via intercooler och till insuget, ofta kan det vara någon slang som hoppat av. Om man inte hittar så kan man behöva trycksöka systemet men innan dess så kan man ta av insugsrör och känna på axeln att turbon verkar vara ok.

Vakuum slang bör det inte vara eftersom det är trycksatt wastegate så den borde skenladda isåfall.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

48 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Okej, får bilen nästa vecka så ska kolla på det då! Mycket tacksam för alla svar! smile
Mvh

Mvh H_lindblom

Sök