En utredning av omhändertagandet av skrotbilar som gjorts av Naturvårdsverket riskerar inom snar framtid leda till drastiskt ändrade regler för hur andra än demonteringsfirmor får hantera avställda bilar.
Det som i framtiden kan bli olagligt är t ex:
Motorhistoriska Riksförbundet konstaterar:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=326761
Det som i framtiden kan bli olagligt är t ex:
jowe skrev:Det är vad jag förstår en utredning om ilegal bilskrotning gjord av naturvårdsverket som ligger bakom detta. I arikeln nämn följande saker som blir olagliga: byta kaross på rallybilen, bygga folkracebil, skapa ett amarörbygt (ombygt) fordon. Helt enkelt blir det olagligt att plocka delar på en bil. Jag ser detta som slutet för alla som gör lite mer än byter fälgar på bilen. Detta måste STOPPAS. Kan ni som är reggade på andra bilforum sprida detta vidare?
Naturvårdsverkets slutsatser är att det är mycket varierande kvalitet på det omhändertagande av uttjänta bilar som görs. Vissa verksamheter följer mycket väl de krav som ställs, medan andra inte alls gör det. Ytterligare ett problem är den illegala hantering som finns på området, både illegal skrotning och illegal export.
När det gäller illegal bilskrotning föreslår vi att det görs straffbart att obehörigen ta emot uttjänta bilar samt att man tar bort ordet yrkesmässig i definitionen av bilskrotning. Detta anser vi skulle underlätta för tillsynsmyndigheten då man ofta hamnar i problem med bevisning av vad som är att anse som yrkesmässigt. All bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar.
Enligt vår enkät till kommunerna har 34 (av 105 svarande på frågan) kommuner haft ärenden som rör misstänkt illegal skrotning och där man upplevt problem eller svårigheter med att åtgärda. I vissa fall rör det sig om svårigheten att bedöma vad som kan anses vara ”hobbyverksamhet” och vad som ska klassas som en illegal skrot. Ibland är det uppenbart att det faktiskt är en illegal verksamhet, men på grund av att bevisning saknas för om verksamheten sker yrkesmässigt, läggs fall ner.
Det är naturligtvis lagligt att byta olja på sin bil, byta delar osv. Däremot är det inte lagligt att skrota sin bil. Naturvårdsverket anser därför att kopplingen till ”yrkesmässig” inte är relevant. Vi anser att detta bör tydliggöras för att underlätta för kommunerna att fatta beslut om vad som är en illegal verksamhet. Vi anser att man bör ta bort ordet ”yrkesmässig” vilket leder till att kraven i bilskrotningsförordningen omfattar all form av bilskrotning. Enligt ELV-direktivet, artikel 5.2, är medlemsstaterna skyldiga att se till att alla uttjänta fordon överlämnas till auktoriserade bilskrotar. Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot.
Motorhistoriska Riksförbundet konstaterar:
Nyligen har det framkommit att Naturvårdsverkets slutsatser i arbetet med regeringens uppdrag med att redovisa omhändertagandet av uttjänta bilar och bildelar innebär nya hinder för motorhobbyn. Naturvårdsverkets rapport innehåller rent förödande funderingar och beskrivningar och ger en bild av djupt rotad okunskap rörande de historiska fordonen och möjligheten att bevara dem.
En förutsättning för att restaurera och renovera historiska fordon är att dessa helt eller delvis plockas isär, demonteras, och ihop, monteras. Naturvårdsverket slår i sin skrivelse fast att all bilskrotning endast ska ske på auktoriserade bilskrotar.
Naturvårdsverket framhåller att illegal bilskrotning och obehörig mottagning av uttjänta bilar ska görs straffbart. Tyvärr har inte Naturvårdsverket bemödats sig att ställa en enda fråga till MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet) trots att t ex Bil Sweden enligt rapporten i något fall hänvisat till MHRF som den organisation som har kompetens på området.
Tyvärr ser vi direkta illavarslande paralleller med förutsättningarna för det arbete som MHRF och enskilda gör med de historiska fordonen och det föreslagna förändringarna.
Ingenstans klargör Naturvårdsverket vad som per definition är ett uttjänt fordon. Att likställa all demontering av fordon med bilskrotning genom att även inkludera sådan som ej är yrkesmässig gör många motoraktivister och andra som gör ett viktigt arbete med att bevara historiska fordon till kriminella.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=326761
0
0
0
0