3042
Sök

All privat demontering av bilar kan bli olaglig

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#1
En utredning av omhändertagandet av skrotbilar som gjorts av Naturvårdsverket riskerar inom snar framtid leda till drastiskt ändrade regler för hur andra än demonteringsfirmor får hantera avställda bilar.

Det som i framtiden kan bli olagligt är t ex:

jowe skrev:
Det är vad jag förstår en utredning om ilegal bilskrotning gjord av naturvårdsverket som ligger bakom detta. I arikeln nämn följande saker som blir olagliga: byta kaross på rallybilen, bygga folkracebil, skapa ett amarörbygt (ombygt) fordon. Helt enkelt blir det olagligt att plocka delar på en bil. Jag ser detta som slutet för alla som gör lite mer än byter fälgar på bilen. Detta måste STOPPAS. Kan ni som är reggade på andra bilforum sprida detta vidare?

Naturvårdsverkets slutsatser är att det är mycket varierande kvalitet på det omhändertagande av uttjänta bilar som görs. Vissa verksamheter följer mycket väl de krav som ställs, medan andra inte alls gör det. Ytterligare ett problem är den illegala hantering som finns på området, både illegal skrotning och illegal export.

När det gäller illegal bilskrotning föreslår vi att det görs straffbart att obehörigen ta emot uttjänta bilar samt att man tar bort ordet yrkesmässig i definitionen av bilskrotning. Detta anser vi skulle underlätta för tillsynsmyndigheten då man ofta hamnar i problem med bevisning av vad som är att anse som yrkesmässigt. All bilskrotning ska ske på auktoriserade bilskrotar.

Enligt vår enkät till kommunerna har 34 (av 105 svarande på frågan) kommuner haft ärenden som rör misstänkt illegal skrotning och där man upplevt problem eller svårigheter med att åtgärda. I vissa fall rör det sig om svårigheten att bedöma vad som kan anses vara ”hobbyverksamhet” och vad som ska klassas som en illegal skrot. Ibland är det uppenbart att det faktiskt är en illegal verksamhet, men på grund av att bevisning saknas för om verksamheten sker yrkesmässigt, läggs fall ner.

Det är naturligtvis lagligt att byta olja på sin bil, byta delar osv. Däremot är det inte lagligt att skrota sin bil. Naturvårdsverket anser därför att kopplingen till ”yrkesmässig” inte är relevant. Vi anser att detta bör tydliggöras för att underlätta för kommunerna att fatta beslut om vad som är en illegal verksamhet. Vi anser att man bör ta bort ordet ”yrkesmässig” vilket leder till att kraven i bilskrotningsförordningen omfattar all form av bilskrotning. Enligt ELV-direktivet, artikel 5.2, är medlemsstaterna skyldiga att se till att alla uttjänta fordon överlämnas till auktoriserade bilskrotar. Det finns alltså ingen öppning för att någon form av bilskrotning ska ske privat. De som sysslar med bilar som hobbyverksamhet får aldrig skrota sin bil hemma. Den ska slutligen lämnas hos en auktoriserad bilskrot.

Motorhistoriska Riksförbundet konstaterar:

Nyligen har det framkommit att Naturvårdsverkets slutsatser i arbetet med regeringens uppdrag med att redovisa omhändertagandet av uttjänta bilar och bildelar innebär nya hinder för motorhobbyn. Naturvårdsverkets rapport innehåller rent förödande funderingar och beskrivningar och ger en bild av djupt rotad okunskap rörande de historiska fordonen och möjligheten att bevara dem.

En förutsättning för att restaurera och renovera historiska fordon är att dessa helt eller delvis plockas isär, demonteras, och ihop, monteras. Naturvårdsverket slår i sin skrivelse fast att all bilskrotning endast ska ske på auktoriserade bilskrotar.

Naturvårdsverket framhåller att illegal bilskrotning och obehörig mottagning av uttjänta bilar ska görs straffbart. Tyvärr har inte Naturvårdsverket bemödats sig att ställa en enda fråga till MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet) trots att t ex Bil Sweden enligt rapporten i något fall hänvisat till MHRF som den organisation som har kompetens på området.

Tyvärr ser vi direkta illavarslande paralleller med förutsättningarna för det arbete som MHRF och enskilda gör med de historiska fordonen och det föreslagna förändringarna.

Ingenstans klargör Naturvårdsverket vad som per definition är ett uttjänt fordon. Att likställa all demontering av fordon med bilskrotning genom att även inkludera sådan som ej är yrkesmässig gör många motoraktivister och andra som gör ett viktigt arbete med att bevara historiska fordon till kriminella.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=326761


Muttley
16 juni 2012
#2
Mycket märkligt. Hur kan man tycka de ska bli illegalt att demontera bilar på exempelvis en reservdelsbil. Renovera upp delarna själv och bruka de på sin bruksbil?
Så länge man håller pli på oljor och dylikt som kan rinna ut i avlopp och natur samt sköter frakt av vraken till skrot så tycker jag de ska ge blanka fan i vad man gör med det man äger.

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
#3
Jag fattar det som att Naturvårdsverket ser ett problem att många fall av illegal yrkesverksamhet får läggas ned då det inte går att bevisa att det inte sker privat även om det är uppenbart att så är fallet. Gråzonen är för stor helt enkelt. Gör man då även privat demontering av delar olaglig finns ju inte det problemet längre. Visst, det stämmer ju, men många hundratusen privatpersoner får lida p g a att några slaktar bilar i vinstsyfte utan att registrera ett företag och kanske (troligen säkert) utan att också följa gällande lagar för sortering och återvinning för en sådan verksamhet.

Det kommer ju också att bli förbjudet att sälja delar från sina bilar begagnat då, eftersom det kan räknas som skrotning. Vi kan lägga ned Köpes & Säljes- avdelningarna på alla bilforum.

Hur som helst lider jag med alla som har ombyggnad och restaurering av bilar som sitt huvudsakliga fritidsintresse om detta går igenom.
Senast redigerat av Andromeda (16 juni 2012)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
16 juni 2012
#4
Skulle detta gå igenom så är det döden för all hobbyverksamhet med bilar. Kanske även folkrace, rally, dragracing o.s.v o.s.v. Då får alla som har motorsport som hobby rulla tummarna hädanefter eller börja med fotboll! Hehe!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 198 Inlägg
17 juni 2012
#5
Vettemannen skrev:
Skulle detta gå igenom så är det döden för all hobbyverksamhet med bilar. Kanske även folkrace, rally, dragracing o.s.v o.s.v. Då får alla som har motorsport som hobby rulla tummarna hädanefter eller börja med fotboll! Hehe!
/Benny

Fy fan,,,, stackars Sverige....Ännu fler fotbolls nördar... roll
Senast redigerat av gamlingen (17 juni 2012)

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
17 juni 2012
#6
Detta var ju skit.. Bara för att jag ska skrota ner en bil nu..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

1 313 Inlägg
17 juni 2012
#7
Hahaa!! Sverige Är Tamejfan Fantastiskt!!!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 juni 2012
#8
Try to stop me bitches!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Jävel
2 018 Inlägg
17 juni 2012
#9
Renot idiotiskt! Blir förbannad! Självklart måste man kunna plocka delar av en bil för eget bruk. Jag skrotar ju ändå karossen till en skrotfirma efteråt. Det är ju inte direkt så att jag häller all olja i en grop i marken och sen lägger jord på. Jag gräver inte heller ner karossen.

Puckon, dom borde skaffa sig en verklighetsuppfattning innan dom säger någonting. (Precis som dom inte gör i många andra fall heller)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#10
loow skrev:
Renot idiotiskt! Blir förbannad! Självklart måste man kunna plocka delar av en bil för eget bruk. Jag skrotar ju ändå karossen till en skrotfirma efteråt. Det är ju inte direkt så att jag häller all olja i en grop i marken och sen lägger jord på. Jag gräver inte heller ner karossen.

Puckon, dom borde skaffa sig en verklighetsuppfattning innan dom säger någonting. (Precis som dom inte gör i många andra fall heller)

Det handlar inte om att Naturvårdsverket tror att privatpersoner tappar av motoroljan i en grop i marken eller i närmsta bäck, utan att de tycker att det är ett problem att reglerna idag gör skillnad på om du skrotar en bil privat eller som auktoriserad firma. Detta då det ibland blir svårt att bevisa att någon som skrotar bilar som vinstdrivande verksamhet utan tillstånd faktiskt inte gör det "privat" som hobby.

Och man väljer då att ta den enkla vägen ut och motionera för ett förbud för alla utom auktoriserade skrotfirmor att plocka delar från "uttjänta" bilar. Med uttjänta föreslår man bilar som varit avställda ett år.

Vi kanske kunde hjälpa Naturvårdsverket lite med hur man avgör när det blir uppenbart att någon skrotar bilar i vinstsyfte? Är det när man har en jänk på gården som reservdelsbil? När man har 5 reservdelsbilar av märke och modell på gården som inte passar till ens egna bil/ bilar? 10?

Jag tycker som sagt inte att förslaget är bra, men jag förstår varför de ser det som en enkel lösning. Problemet är att så många oskyldiga kommer i kläm för att klämma åt så få...
Senast redigerat av Andromeda (17 juni 2012)


295 Inlägg
17 juni 2012
#12
Volvofarfar skrev:
Hahaa!! Sverige Är Tamejfan Fantastiskt!!!!!

+1

Streetracer - A Life Without Racing Is No Life At All!

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
#13
granadadr skrev:
hur gör vi för att stoppa detta?? ringa aftonblaskan???

Aftonblaskan? Det gäller ju miljön, så de tycker väl att det är en skitbra idé, bilister är onda, och någon som har bilar som hobby måste ju vara djävulen själv!

Verka mot motionen gör man lämpligen genom protestlistor, demonstrationer och dylikt.


7 392 Inlägg
17 juni 2012
#14
Andromeda skrev:
granadadr skrev:
hur gör vi för att stoppa detta?? ringa aftonblaskan???

Aftonblaskan? Det gäller ju miljön, så de tycker väl att det är en skitbra idé, bilister är onda, och någon som har bilar som hobby måste ju vara djävulen själv!

Verka mot motionen gör man lämpligen genom protestlistor, demonstrationer och dylikt.

vi bor i sverige,, där demonstreras det Inte sad


1 532 Inlägg
17 juni 2012
#15
Ja jag tycker vi skriver på en lista........ som hamnar direkt i papperskorgen.
Jippie samma skit som bensin upproret hahaha......... ett stort skämt bara.
Våga vara svensk och våga säga ifrån vi måste samla oss och demonstrera mot allt skit dom hittar på.
Buhuhu nej dom har hittat på ett nytt skit men vi står och tar den pungsparken.......


Jävel
2 018 Inlägg
17 juni 2012
#16
De sega är att det är väl bara 5% av Sveriges befolkning som tycker att det är ett dåligt förslag.

You got to risk it, to get the biscuit :)

7 392 Inlägg
17 juni 2012
#17
mm för folk tycker ju dåligt om oss bilfolk sad bättre med fotbollshullugiganer å annat löst pack tydligen sad sad


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
17 juni 2012
#18
loow skrev:
De sega är att det är väl bara 5% av Sveriges befolkning som tycker att det är ett dåligt förslag.

Tyvärr så är det nog så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

86 Inlägg
17 juni 2012
#19
granadadr skrev:
vi bor i sverige,, där demonstreras det Inte sad

Haha, så sant. FRA, Ipred, och allt annat skit. 95% av befolkningen struntade i det helt.

Östeuropa dock. Då jävlar. Höjer man brödpriset med 2 öre så står det 500 000 pers framför parlamentet.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

arenwik
17 juni 2012
#20
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:
Skulle detta gå igenom så är det döden för all hobbyverksamhet med bilar. Kanske även folkrace, rally, dragracing o.s.v o.s.v. Då får alla som har motorsport som hobby rulla tummarna hädanefter eller börja med fotboll! Hehe!
/Benny

Fy fan,,,, stackars Sverige....Ännu fler fotbolls nördar... roll

Detta får inte hända yikes


Sök