3209
Sök

Kan jag komma undan billigare och hur mycket? Sälja bilen eller inte

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 juni 2012
#21
Lingothedawg skrev:
Xuri skrev:
en bensinbil på 15-1800kg tjänstevikt brukar kosta runt 2-2500kr per år i skatt.. dvs redan där hade du sparat några kronor.   kolla skatten kan du göra om du googlar fråga på annat fordon, så slår man in reg nr så får du fram vad årskatten är.    vet inte varför heller men just bmw är rätt dyra i försäkring hmm
jag är 25 å betalar 5200 kr om året helförsäkrat för min volvo s70, skatten är på 2200kr...

Du vågar dig inte på att göra en kalkyl i likhet med min? lol dvs:

Köpte en Hynda I30 diesel till tanten när hon började pendla. Billigare och bättre åker man nog inte om man vill ha en Riktig bil.

Fordonskatt (ca): 1967
Försäkring (ca): 2700 (hon är över 30 år.)
Bensin / mil: den drar prick 0.5 l/mil. Diesel
Underhåll & verkstadskostnader per år Vet ej.

Samt såklart inköpspriset för bilen smile

Du hittar en i kanonskick för 100 tomtar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#22
Andromeda skrev:
Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

det kvittar vilken bil du har, är du så rädd kan man lika gärna  gå till jobbet...


Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 juni 2012
#23
MeloveGolf skrev:
Andromeda skrev:
Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

det kvittar vilken bil du har, är du så rädd kan man lika gärna  gå till jobbet...

fast jag krockar hellre i en stor fläskig bmw än i en småbil typ I30 wink


Evildan
17 juni 2012
#24
Sälj din BMW privat och köp, exvis en AYGO/Yaris/Auris, dessa bilar fungerar utmärkt att frakta arslet i även i motorvägsfart, visst inte lika tyst eller bekvämt som den bil du har idag men ett betydligt billigare transportmedel, som du har råd att äga själv istället för att låta ngn annan stå på försäkringen.

Det ni gör är en såkallad skenförsäkring, det räknas som ett försäkringsbedrägeri och är inte så bra att få i ett belastningsregister vid ev arbetssökning, samt att om det händer något kan du/ni få problem att få ut korrekt ersättning alternativt bli helt utan ersättning.

BMW är inte en billig bil att äga trots att det påstås annat, det är bara att slå upp diverse artiklar från vibilägare, teknikensvärld mfl, så ser du den totala milkostnaden och den är betydligt högre än för motsvarande Toyota.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
#25
MeloveGolf skrev:
Andromeda skrev:
Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

det kvittar vilken bil du har, är du så rädd kan man lika gärna  gå till jobbet...

Men vilket uttalande roll

Du använder förstås inte bälte heller?

Oavsett vad Euro-Ncap säger gäller jämförelserna bilar i samma klass, och det är stor skillnad på att krocka med fasta föremål i en Lupo och en större kombi. Det kan betyda skillnaden mellan att gå för egen maskin från vraket eller livslång invaliditet. Jag tycker att det är värt någon deciliter per mil, särskilt om man kör rätt lite då bränslekostnaden inte är en betydande del av kostnaden för att ha ett fordon då.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#26
Team-Adolfsson skrev:
MeloveGolf skrev:
Andromeda skrev:
Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

det kvittar vilken bil du har, är du så rädd kan man lika gärna  gå till jobbet...

fast jag krockar hellre i en stor fläskig bmw än i en småbil typ I30 wink

Och om du krockar med en lastbil eller Ford 650? roll


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#27
Andromeda skrev:
Du använder förstås inte bälte heller?

Nej faktiskt inte, jag kör dessutom dagligen i Thailand utan hjälm/bälte konstigt att jag lever eller hur? roll

Du krockar förstås inte med en lastbil i din fläskiga bil? roll

Edit:

Att du inte litar på ncap är ju bara löjligt, du drar din slutsats att en större bil är säkrare vilket inte alls behöver vara fallet, det handlar om chassi konstruktioner, jag vet fler som dött i suvar än småbilar ska jag dra min egna slusats från det med?
Senast redigerat av MeloveGolf (17 juni 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juni 2012
#28
MeloveGolf skrev:
Andromeda skrev:
Du använder förstås inte bälte heller?

Nej faktiskt inte, jag kör dessutom dagligen i Thailand utan hjälm/bälte konstigt att jag lever eller hur? roll

Du krockar förstås inte med en lastbil i din fläskiga bil? roll

Edit:

Att du inte litar på ncap är ju bara löjligt, du drar din slutsats att en större bil är säkrare vilket inte alls behöver vara fallet, det handlar om chassi konstruktioner, jag vet fler som dött i suvar än småbilar ska jag dra min egna slusats från det med?

Andromeda påstår aldrig att han inte litar på ENCAP, utan han konstaterar vad som är ett faktum: Att deras tester utgår från att man krockar med en exakt likadan bil som testas. Kort och gott är en bil som får högsta betyg i småbilsklassen inte lika säker som en bil med högsta betyg i storbilsklassen.

Och större bilar är bland dom vanligaste i Sverige, klart man kan krocka med en lastbil eller någon ovanlig importerad pickup från staterna men risken är liten jämfört med att risken att krocka med Sverige´s vanligaste storlek. Och framför allt, skulle du ha oturen att krocka med en lastbil klarar du dig "åtminstone" betydligt bättre i en stor kombi än med en småbil även i detta fall.

Sedan skall vi inte gå in på viltolyckor, ytterligare en vanlig typ av olycka där man har en bättre utgångspunkt sittandes i en större bil än i en liten småbil. Risken för lättare skador som exempelvis Whiplash är även den generellt större med en liten bil, kortare kaross med kortare deformationszoner ökar risken markant för att kroppen får ta emot större krafter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#29
Rquired skrev:
Andromeda påstår aldrig att han inte litar på ENCAP, utan han konstaterar vad som är ett faktum: Att deras tester utgår från att man krockar med en exakt likadan bil som testas. Kort och gott är en bil som får högsta betyg i småbilsklassen inte lika säker som en bil med högsta betyg i storbilsklassen.

rent av löjligt att köpa en stor bil för att känna sig trygg, antingen är man paranoid eller dålig förare...

btw en polare satte för tredje gången en yaris i ett träd i väldigt hög fart förmodligen högre än en lupo ens orkar upp till (Fri fart här) med bara brännmärken efter aibagen på kroppen, när han krockade sin högerstyrda volvo v70 i knappt halva farten bröt han bägge armarna roll

hellre en modern småbil än en 6-7år gammal kombi wink
Senast redigerat av MeloveGolf (17 juni 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juni 2012
#30
MeloveGolf skrev:
Rquired skrev:
Andromeda påstår aldrig att han inte litar på ENCAP, utan han konstaterar vad som är ett faktum: Att deras tester utgår från att man krockar med en exakt likadan bil som testas. Kort och gott är en bil som får högsta betyg i småbilsklassen inte lika säker som en bil med högsta betyg i storbilsklassen.

rent av löjligt att köpa en stor bil för att känna sig trygg, antingen är man paranoid eller dålig förare...

btw en polare satte för tredje gången en yaris i ett träd i väldigt hög fart förmodligen högre än en lupo ens orkar upp till (Fri fart här) med bara brännmärken efter aibagen på kroppen, när han krockade sin högerstyrda volvo v70 i knappt halva farten bröt han bägge armarna roll

hellre en modern småbil än en 6-7år gammal kombi wink

Men det är heller ingen som har påstått att man behöver en stor bil för att känna sig trygg, inte heller jag som haft mer än en liten bil jag tyckt om. Större bilar är dock enligt fysikens lagar säkrare och större bilmodeller från större tillverkare har dessutom oftast en betydligt mer gedigen utveckling bakom sig även när det gäller säkerhet. Sådant kostar pengar, och skall man sälja en bil för under 100.000:- har man inte samma budget som en bil tänkt att kosta 250, 300 eller 400.000:-.

Du borde för övrigt ta tag i din bekant angående hans körstil om du bryr dig om honom, likt det finns människor som träffats upprepade gånger av blixten har han uppenbarligen haft en enorm tur men statistiskt kan man inte räkna med att överleva ens en sådan olycka du beskriver att han har varit med om.

Har han överlevt fyra allvarliga olyckor i hög fart utan svåra konsekvenser borde det ge en tankeställare, istället verkar ni bägge fått för er att ni är odödliga...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
#31
MeloveGolf skrev:
Rquired skrev:
Andromeda påstår aldrig att han inte litar på ENCAP, utan han konstaterar vad som är ett faktum: Att deras tester utgår från att man krockar med en exakt likadan bil som testas. Kort och gott är en bil som får högsta betyg i småbilsklassen inte lika säker som en bil med högsta betyg i storbilsklassen.

rent av löjligt att köpa en stor bil för att känna sig trygg, antingen är man paranoid eller dålig förare...

btw en polare satte för tredje gången en yaris i ett träd i väldigt hög fart förmodligen högre än en lupo ens orkar upp till (Fri fart här) med bara brännmärken efter aibagen på kroppen, när han krockade sin högerstyrda volvo v70 i knappt halva farten bröt han bägge armarna roll

hellre en modern småbil än en 6-7år gammal kombi wink

Men för helvete kvinna, du kan råka ut för en olycka utan att vara en dålig eller vårdslös förare. Man kan inte påverka hur ens medtrafikanter kör, och det sägs ju att man möter ett rattfyllo lika ofta som en taxi, även om det genomsnittliga rattfyllot säkert kör bättre än den genomsnittliga taxiföraren wink
Älgarna saknar dessutom allt vad trafikvett och självbevarelsedrift heter.

Ja, jag värdesätter en minimistorlek på bil före en deciliter mindre bränsle per mil alla dagar, och jag tror inte att jag är ensam. Kalla mig fegis om du vill, ditt resonemang känns väldigt främmande för en vuxen människa.

För övrigt är den t o m 8 år gamla kombin landets säkraste bil enligt utfallet av verkliga olyckor.
Senast redigerat av Andromeda (17 juni 2012)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 juni 2012
#32
Andromeda skrev:
Men för helvete kvinna, du kan råka ut för en olycka utan att vara en dålig eller vårdslös förare.

Varken kvinna eller bosatt i sverige, dina små rattfyllon är ingenting här finns det inga straffpåföljder på rattfylla
så varannan är full bakom ratten att dricka en liter sprit och köra hem är helt ok, trots det har jag överlevt i 12år roll

Ts vill ha en billig bil, han fråga inte krocksäkerheten, Sverige är mellanmjölkens hem och trygghetsnarkomanernas fosterland man kan ju faktiskt dö om man kör bil roll


12 086 Inlägg
17 juni 2012
#33
MeloveGolf skrev:
Rquired skrev:
Andromeda påstår aldrig att han inte litar på ENCAP, utan han konstaterar vad som är ett faktum: Att deras tester utgår från att man krockar med en exakt likadan bil som testas. Kort och gott är en bil som får högsta betyg i småbilsklassen inte lika säker som en bil med högsta betyg i storbilsklassen.

rent av löjligt att köpa en stor bil för att känna sig trygg, antingen är man paranoid eller dålig förare...

Jasså man är löjlig för att man känner sig tryggare i en större bil? Jag vill påstå att många anser en större bil va säkrare. Jag köpte inte min 7 serie för att jag va rädd i trafiken, men jag måste ju påstå att jag känner mig rätt trygg när jag kör.

Streetracer
80 Inlägg
17 juni 2012
#34
Varken kvinna eller bosatt i sverige, dina små rattfyllon är ingenting här finns det inga straffpåföljder på rattfylla
så varannan är full bakom ratten att dricka en liter sprit och köra hem är helt ok, trots det har jag överlevt i 12år roll
OjOJ.Vilket skitsnack.Polisen har både nykterhetskontroller och Drogkontroller Vid vägkanten i Thailand.
Lagen i thailand säger att du inte får dricka alkohol och köra bil,ej heller prata mobil när du kör.
Det finns dom har hamnat i fängelse när dom krockat och varit fulla.
Att sen påstå att varannan är fulla bakom ratten tyder på att du har noll koll.Jag kan hålla med om att på kvällarna kan man stöta på en del rattfyllon speciellt i Pattaya men dom flesta kör inte på fyllan.
mvh Stefan som också bor i Thailand.
ps.Det är inte fri fart här men dom vanliga poliser bryr sig inte om fortkörare,Det är endast highwaypatrol som tar fortkörare.
om man kör fortare än 120 brukar man få böter,det vet jag av erfarenhet...och man får även böta om man inte har bälte i framsätet..
Senast redigerat av Skagersten (17 juni 2012)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
19 juni 2012
#35
Skagersten skrev:
ps.Det är inte fri fart här men dom vanliga poliser bryr sig inte om fortkörare,Det är endast highwaypatrol som tar fortkörare.
om man kör fortare än 120 brukar man få böter,det vet jag av erfarenhet...och man får även böta om man inte har bälte i framsätet..

Och du pröjsade? Då vart du tvärblåst roll , vit man i bilen är en guldgruva. Bälte kan man få böter för likaså fortkörning i tätorter men utanför staden aldrig, en rattfylla är över 0,5 och jag påståd aldrig att det inte fanns kontoller, jag har blivit stoppad många gånger, även varit på polisstation fler än 6 gånger för trafikrelaterade saker aldrig kostat mig mer än 1000bath och kvittar om du blåser 3 prommile man får fortfarande köra, ungefär som med "körkort"
50bath per gång eller så köper du lite lim,plast och tar en kopia på någon som har körkort det kollas aldrig upp...

Låter som du bor i phuket,bangkok,pattaya eller nån annan stor turist stad...


Ps nästa gång du åker fast.: håll käften, uppge inget namn och visa inget körkort
Prata thai om du kan, gå inte med på några påhittade lagar, fungerar likadant när du åker
Igenom miilitär checkpoints då dom också kan hitta på massa saker....
Senast redigerat av MeloveGolf (19 juni 2012)


Streetracer
80 Inlägg
19 juni 2012
#36
Jag Tänker inte tjafsa med dig i hans tråd.Men att påsta att allt är fritt i Thailand är bara skitsnack.Jag pratar thai och bor i Thailand,bor inte i nån turistort och har äver Thaikörkort eftersom vanligt körkort inte gäller här.
ps.om man inte visar körkort och håller käft så blir det att åka till stationen.
mvh Stefan.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 juni 2012
#37
Skagersten skrev:
ps.om man inte visar körkort och håller käft så blir det att åka till stationen.
mvh Stefan.

Olovlig körning kostar mig 50bath roll jag åker i snitt fast 4ggr per år varje gång tar det ca 30sekunder att åka vidare, aldrig åkt till någon station för att inte ge honom ett namn eller körkort, polisen bryr sig inte ett skit om du har körkort eller inte dom flesta har köpt sitt körkort på ett icke lagligt vis. Det ända han som stoppar dig är intresserad av är 50-150bath rätt ner i fickan beroende på vart du är ingen polis vill skriva kvitto även om du kan få det om du vill men då blir du rapporterad, flera gånger rapporterad med rattfylla tex är inget att skryta med på immigration office..

Har blåst förbi highway patrol otaliga gånger i 160-180 aldrig stoppat mig din highway patrol hade nog en uppkommande fest på fredag och behövde lite pengar till khao lao wink


604 Inlägg
21 juni 2012
#38
Andromeda skrev:
MeloveGolf skrev:
Ska du åka billigt finns bara en bil:

Lupo 3L Diesel

Drar 0,25-0,35 om du kör som en kärring och skatten när du reggat den som miljöbil är ca 1200kr oslagbar som pendlarbil...

Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

http://m.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 juni 2012
#39
bronco_z skrev:
Andromeda skrev:
MeloveGolf skrev:
Ska du åka billigt finns bara en bil:

Lupo 3L Diesel

Drar 0,25-0,35 om du kör som en kärring och skatten när du reggat den som miljöbil är ca 1200kr oslagbar som pendlarbil...

Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

http://m.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Jag är så trött på den där videon. Den jämför en Volvo från början av 90-talet med en modern bil som inte är en småbil, den väger lika mycket som en gammal 245:a.

Jag jämförde en Lupo på 900-1000 kg med en modern bil från samma årsmodell som Lupon t ex en BMW, Volvo, Saab eller Passat på 1500-1700 kg. Där har Lupon inte ett jävla skit att hämta förutom en plats på långvården åt de olyckliga resenärerna.

Det är förövrigt inga magiska konstruktionslösningar och material i små bilar. En halvmeter längre mellan front och förarens ben och två decimeter längre mellan dörrplåt och förarens sida är just det, större deformationszoner som tar upp krockenergin, och därför klarar de också att ta betydligt större krockvåld utan att t ex klippa benen av föraren. Jag jämför fortfarande bilar av samma årsmodell nu.
Senast redigerat av Andromeda (22 juni 2012)


1 067 Inlägg
22 juni 2012
#40
Köp en bensinare.. En Aygo är ingen bil.. Det är ikeagarderob på hjul.. big_smile



Sök