2608
Sök

Scirocco Mk2 ingen gnista??

Proffsig amatör
91 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
BEHÖVER AKUT HJÄLP!yikes
går runt på startmotorn, soppa pumparna surrar och den får bensin men ingen gnista alls.
vad kan felet vara?
tips,råd????

Volkswagen Scirocco GTi 8v 1983

Så länge det är dyrt är det bra!

Evildan
23 juni 2012
Trasig tändspole?
Kontaktfel tändspole?
Glömt montera tillbaka rotorn? (hänt mig ngn gång vid tänddelspillande, mkt irriterande)
Har du ngt gammalt larm som fi**ar sig?

Proffsig amatör
91 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
Trasig tändspole?
Kontaktfel tändspole?
Glömt montera tillbaka rotorn? (hänt mig ngn gång vid tänddelspillande, mkt irriterande)

Hur kollar man spänningen i en tändspole?
(nybörjar mek! wink

9 Inlägg
24 juni 2012
VWiktor skrev:
Evildan skrev:
Trasig tändspole?
Kontaktfel tändspole?

(nybörjar mek! wink

Kolla att du har 12 v till den med tändning på, sen kollar du om det kommer gnista på kabeln till fördelaren när du försöker starta så ser du.

Proffsig amatör
91 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Geronimoe skrev:
VWiktor skrev:
Evildan skrev:
Trasig tändspole?
Kontaktfel tändspole?

(nybörjar mek! wink

Kolla att du har 12 v till den med tändning på, sen kollar du om det kommer gnista på kabeln till fördelaren när du försöker starta så ser du.

Jag och farsan var nyss ute och provade lite med följande resultat:
Spänning i tändspole, hela kablar mellan tändspole och tändmodul/ström i dom.
Spänning till fördelare, och hela kablar mellan fördelare och tändmodul.
Spänning genom kabeln från tändspolen till fördelaren men fortfarande ingen gnista.
Nu när vi gjorde ett sista startförsök såg vi att det kom rök inne i bilen från bakdelen på instrumentbrädan.
vad sitter där som kan ha att göra med alla dessa saker och vad kan det vara som spökar? yikes

Proffsig amatör
91 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Jag har överlåtit bilen till en duktig VW mekaniker som inte förstår ett dugg om vad som kan vara fel, vi har nya stift och alla komponenter fungerar som dom ska, ändå ingen gnista, vad f*n händer?

9 Inlägg
28 juni 2012
hallgivaren kanske?, klassiskt vw problem. Om du har spänning till fördelaren men ingen gnista på stiftet så har du ju hittat felet "fördelaren leder inte gnistan" nu gäller det bara att hitta varför.

Proffsig amatör
91 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Geronimoe skrev:
hallgivaren kanske?, klassiskt vw problem. Om du har spänning till fördelaren men ingen gnista på stiftet så har du ju hittat felet "fördelaren leder inte gnistan" nu gäller det bara att hitta varför.

jag kan prova att byta den, passar en från en golf med lika motor?
har kollat men det finns nästan ingenstans till scirocco om du inte vet något ställe? smile

9 Inlägg
1 juli 2012
ja, samma på alla 1,8 8v gti motorer. Det finns lite olika varianter med eller utan varvstopp och med 1 eller 2 vakumanslutningar men alla ska fungera.

Proffsig amatör
91 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Bytte tändmodul idag, gnista på stiften men nu när jag ska försöka starta så dör den efter ca 5 sek på startmotorn och börjar om igen. Kan de vara att det inte kommer in soppa i systemet? Båda pumparna går.

Sök