3321
Sök

Motorbyte Saab 9-5

43 Inlägg
30 juni 2012
#22
Har du tillgång till lyft så tror ja nog det är enklare att ta hela fadderullan neråt. Det gjorde iaf. vi. smile

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

45 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#23
Okej joo med allt då eller ? smile alltså subframe och hela kalaset ? Har dock inte tillgång till lyft, orkar inte göra det på jobbet så jag gör det hemma smile


16 Inlägg
7 juli 2012
#24
Vet inte hur det gått för dig. Men gjorde ett motorbyte på en 9-5:a förra helgen och då tog vi motor och låda uppåt. Finns inte en chans att dela på motor och låda på plats i bilen. Är egentligen inga konstigheter bara man tar bort remskivan på veven innan man börjar lyfta samt tar det lugnt. Finns inte onödigt mycket plats om man säger så. Men det går. Tänk också på att ta ett tag i motorn så att du får MYCKET vinkel på paketet. Annars blir det svårt.


45 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#25
Har inte blivit så mycket meckande men allt runt motorn är loss men har börjat lossa motor från låda och det verkar ju inte gå alls att dela det på plats så det blir väl att dra ihop kalaset igen så får man ta hela paketet upp men kan inte du skriva exakta tillväga gångsättet ? Skulle underlätta för mig som meckar på gården :p Hade tänkt lyfta ur och i nya imorgon smile


16 Inlägg
10 juli 2012
#26
Som du själv skriver så får man ju lossa allt runtomkring och som jag skrev så finns det inte en chans att dela på paketet i bilen. Och glöm inte att lossa remskivan från vevaxeln för annars kommer du skada den plus att du kanske inte får ur paketet.  Sen måste du tänka på att placera lyftkroken väldigt nära motrons "framände"dvs vid kamkedjan så att hela paketet kommer väga ner mycket i änden med växellådan. Detta innebär därmed att du kommer behöva kunna lyfta ganska högt för att få paketet över front eller skärmen när du väl kommit så långt.


45 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#27
Okej joo så långt förstod jag, har börjat lossa på allt som går till lådan men hur lossar man drivaxlarna ? Måste jag lossa den vänstra ( bilens vänster ) ute vid hjulet ? Och hur lossar jag högra ? smile


16 Inlägg
10 juli 2012
#28
Du måste lyft upp bilen och släppa spindelleden så du kan dra ur axeln ur lådan. Kan behövas rycka till rätt bra. Ta helst ett bra tag i själva axeln istället för i navet. Jag råkade slita isär drivknuten på vänster sida innan axeln släppte i lådan. Går dock att sätta ihop igen om man råkar göra det. Detta var vänster sida. Samma sak på höger förutom att drivaxeln där är delad. Tittar du under insuget så ser du en rak drivaxel som sitter i lådan samt i ett stödlager ute vid hjulhuset. På höger sida är det i det stödlagret som du drar ur drivaxeln. Sen är det bara att vika drivaxlarna åt sidan så gott man kan så de inte är i vägen. Och som sagt så kan man få rycka till rätt bra ibland för att få ur drivaxlarna. Vill du så kan du även lossa drivaxelmuttern ute vid navet så kan du ta bort drivaxlarna helt om du vill.
Jag lyfte dessutom ur motorn med alla kylarna kvar i bilen. Men då får man vara försiktig så man inte skadar kylet.Dessutom lossade vi ACkompressorn från motorn så den fick vara kvar i bilen för att slippa fylla AC:n igen efteråt. Men gör du det så måste du dessutom lossa oljefilterhållaren från motorn för annars så kommer den ta i kompressorn. en domkraft under lådan kan vara bra med så inte lådan faller ner okonrollerat när du lossar lådans fäste i karossen. Tror jag fått med allt. Nåt annat du funderar på så är det bara att fråga. Ta det bara lugnt och titta ordentligt runt paketet hela tiden så inget fastnar och går sönder i onödan. Lätt gjort. smile Är det automat eller Manuell låda?


45 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#29
Det jag har gjort är att lossa allt i stort sätt som sitter kring motor dvs. insug, grenrör, startmotor, topp, har lossat på fästet till gen men endast vikt ut det åt sidan osv osv smile och ! även lossat remsskivan på veven.
Så jag lossar alltså drivaxeln (bilens vänster) vid lådan och höger i stödlagret. (första gången jag äger och meckar saab så jag är lite trög smile det är en audomatare smile


16 Inlägg
11 juli 2012
#31
Hehe...  Ingen fara. Alla är vi nybörjare i starten.  smile
Precis samma jag råkade ut för. Drivaxeln satt FAST. Det var då jag tog ett rejält tag i drivknuten och ryckte till och drog loss knuten från axeln.  smile
Det är bara att rycka till ordentligt. Dom kan sitta utav bara den ibland.
Har faktiskt bara gjort motorbyte på en 9-5a en gång jag med. Och det var för ett par veckor sen. Men de flesta bilar fungerar ungefär lika.
Ok. Automater. Samma som den vi bytte på. Om du tagit motor från en manuell bil så måste du flytta över svänghjul och converter till den nya motorn. Tipset för att lättast få ihop det hela då är att när du monterat svänghjulet på den nya motorn så sätter du på convertern på motorn innan du hänger på lådan. Lättast att få på den rätt på splinesen då. När du sen hänger på lådan så ska du ta det lugnt och vara försiktig så du verkligen får den rätt med. Tvinga INTE ihop motor och låda med bultarna. Om du gör det och inte har fått på lådan rätt på splinesen så kan du förstöra lådans oljepump och då funkar inte lådan.


45 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#32
Nu hände det grejor vettu vad !
Motorn och låda ur och har flyttat över låda och allt till nya motorn så imorgon blir det till att sänka ner grisen i bilen big_smile några tips när den ska ner ? smile


16 Inlägg
11 juli 2012
#33
Grattis. Jag tyckte det gick lättare att lägga i motorn än lyfta ur.
Är väl inget spec vad jag kan komma på mer än att ta det lika lugnt som när man lyfter ur. Tror du förstår nu varför man måste ta loss remskivan.  smile Bara att göra samma jobb igen fast baklänges.  smile
Hoppas det går fint det med.


45 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#34
Motor gick dock lättare ur än i men fan efter mycket ryck och slit så gled skiten i ! Dock fick jag lossa på huvudbromscylindern och säkringsdosan för att få dit allt men nu så! I nu läger återstår bara att dra fast allt smile sen får vi se om t5 motorn går nå bra, han som ändrade programvaran i boxen la in nått 185hk program eller vad han pratade om så vi får se smile hoppas bara att den startar också wink


45 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#35
Motorn startar men pressar ut otroliga mängder olja någonstans på multiremmens sida ...


16 Inlägg
15 juli 2012
#36
Huga. Lååter inte kul. Har du sett ungefär varifrån det kommer? Kan vara packboxen vid remskivan kanske. Eller packningen mellan toppen och transmisionskåpan. Eller mellan blocket och transmisionskåpan. Eller oljetråget. Bara att försöka lokalisera var det kommer ifrån.
Men det är inte roligt när det blir så. Lätt att tappa gnistan då.  smile
Hoppas du hittar varifrån det kommer iaf så du kan få fixat till det.


16 Inlägg
15 juli 2012
#37
Det var nog Ecopower-programet han la i boxen då. Det är ju det jag har i min för att kunna köra på Etanol full ut. Gör att om jag kör på bensin så har jag ju de vanliga 150 hk och på Etanolen så ska jag ha 180 - 185 hk.


1 062 Inlägg
16 juli 2012
#38
olof102 skrev:
Man sätte i mindre kolvar med klenare kolvringar, minskade ner på alla lagerytor för att få mindre friktion, klenare topp m.m

Samma lager överallt! så det stämmer inte. Däremot kolvar som inte är riktigt lika starka och framför allt klart mindre förlåtande för spikningar!
Toppen är inte klenare.Men försöker man att varva mycket med originalkammarna så kan det gå illa ibland, men det beror inte på toppen i sig.


M.V.H.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 juli 2012
#39
AndreasPlars skrev:
olof102 skrev:
Man sätte i mindre kolvar med klenare kolvringar, minskade ner på alla lagerytor för att få mindre friktion, klenare topp m.m

Samma lager överallt! så det stämmer inte. Däremot kolvar som inte är riktigt lika starka och framför allt klart mindre förlåtande för spikningar!
Toppen är inte klenare.Men försöker man att varva mycket med originalkammarna så kan det gå illa ibland, men det beror inte på toppen i sig.


M.V.H.

En helt original standardtopp på en T7-motor är god för 400hk så nej, inte direkt klen tongue

Det som är första hindret vid trimning av T7:an är som sagt kolvarna som bör bytas en bit innan 300hk helst men sen bör det vara fritt blås upp till 400hk då toppen inte vill mer.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 juli 2012
#40
TBOC_Razor skrev:
AndreasPlars skrev:
olof102 skrev:
Man sätte i mindre kolvar med klenare kolvringar, minskade ner på alla lagerytor för att få mindre friktion, klenare topp m.m

Samma lager överallt! så det stämmer inte. Däremot kolvar som inte är riktigt lika starka och framför allt klart mindre förlåtande för spikningar!
Toppen är inte klenare.Men försöker man att varva mycket med originalkammarna så kan det gå illa ibland, men det beror inte på toppen i sig.


M.V.H.

En helt original standardtopp på en T7-motor är god för 400hk så nej, inte direkt klen tongue

Det som är första hindret vid trimning av T7:an är som sagt kolvarna som bör bytas en bit innan 300hk helst men sen bör det vara fritt blås upp till 400hk då toppen inte vill mer.

går och åka med 600hk med t7 topp också....det är dem mjuka ventilfjädrarna som sätter stopp smile

att varva mer än 6500 gillar inte en T7 i längden...därför byter endel till T5-topp med tex volvo fjädrar, då kan man lugnt varva 7200.
Senast redigerat av kwansa (16 juli 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök