3234
Sök

Toyota celica liftback -88 oljetryck sådär,värmen går upp m.m. Hjälp grabbar/tjejer!

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#1
Hallå mina vänner!


Jag har en Toyota Celica Liftback, twincam 16ventilare från 1988, den har betett sig konstigt på sistone, tills jag kom underfund med vad det kunde vara.. Tror toppackningen är kass, VAD TROR NI?

Fel:

Oljetryck ligger ojämt, värmen rusar sedan ned, sedan upp. I början ligger varvet över det vanliga(den är kass, vanligt) DOCK går den ner på 200-300 rpm/m efter ett tag, den håller på att dö alltså.. i flesta fall dör den.


Låter som topppackningen, eller vad tror ni?

Historik;

Lagade vattenläcka i en slang, gick bra efteråt - dock kokade nästan bilen innan jag stannade och fyllde på vatten för att ta mig hem.

Nydligen började den varva upp till 1,5-2 k varv, trodde det var tjuvluft mellan luftmassemätaren och insuget, tätade det, och satte dit ny packning vid downpipen när jag ändå var igång, då den läckte.

Kan det vara så att efter jag tätade tjuvluften tar den absolut ingen tjuvluft - om den gjort det lite innan och tomgången var ställd efter det ATT tomgången står för lågt(därför den dör?)
och att den blir varm från och till, ny vattenläcka? VILL VERKLIGEN INTE BYTA TOPPACKNING, så jävla jobbigt på dubbelliggande kamaxlar..


Bilen har gått 13k mil, motorn 15k.
enligt förra ägaren skall toppen vara planad, och lite småtrim.. (dock tror jag inte riktigt på honom)

Plz, någon som haft samma problem?

Tack på förhand!


/Adde
Senast redigerat av Adse (24 juni 2012)

Nulla tenaci invia est via

Byggare Behm
562 Inlägg
24 juni 2012
#2
Jag har laggt ner ca 400 timmar i garaget med min Celica gt4-88 och det är i princip samma motor, kolvar, stakar, kamaxlar och insug skiljer.

Anyway..  Har du trasig toppackning så har du bubblande kylvatten eller vatten i oljan, alltså "grädde" i motoroljan. Har du inte det så byt termostat och kolla om värmen blir jämn. 
Tomgången ställer med en skruv vid gasspjället, den finns under en liten gummihatt, justera ett varv i taget, den är känslig.
Kolla efter vakumslangar som hoppat av eller är gamla och spruckna, det påverkar motorgången mer än man tror.
Sist men inte minst så kolla om kontakten till Luftmassemätarn sitter ordentligt, den bygeln är borta på min.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#3
_Jonex_ skrev:
Jag har laggt ner ca 400 timmar i garaget med min Celica gt4-88 och det är i princip samma motor, kolvar, stakar, kamaxlar och insug skiljer.

Anyway..  Har du trasig toppackning så har du bubblande kylvatten eller vatten i oljan, alltså "grädde" i motoroljan. Har du inte det så byt termostat och kolla om värmen blir jämn. 
Tomgången ställer med en skruv vid gasspjället, den finns under en liten gummihatt, justera ett varv i taget, den är känslig.
Kolla efter vakumslangar som hoppat av eller är gamla och spruckna, det påverkar motorgången mer än man tror.
Sist men inte minst så kolla om kontakten till Luftmassemätarn sitter ordentligt, den bygeln är borta på min.

Tack Jonex!!

ska kolla! Kul med ordentligt svar! smile)

Nulla tenaci invia est via

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
#4
min andra fråga är;ska iväg och köpa sotningssats idag, men ej packa upp den tills jag fyllt på vatten och höjt tomgången och se om det löser dig.. tror ni att felet kan vara så simpelt(om ni ser ovan vad jag gjort som kan orsaka låg tomgång) ciao!

Nulla tenaci invia est via

Byggare Behm
562 Inlägg
30 juni 2012
#5
Låg tomgång gör att vattenpumpen inte snurrar som den ska men den borde inte överhetta så lätt , paj termostat kombinerat med låg tomgång kan det mycket väl vara.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#6
_Jonex_ skrev:
Låg tomgång gör att vattenpumpen inte snurrar som den ska men den borde inte överhetta så lätt , paj termostat kombinerat med låg tomgång kan det mycket väl vara.

höjde tomgången och kollade efter vattenläcka.. jo visst var där en vattenläcka!

i slangen som går där vid oljefiltert, så den som bytat oljefilter har "skavt" av gummit så det skapat en svag punkt på slangen, som gick i sönder för 6 månader sen, och sönder nu igen.. min svärfar lagade det med någon massa.. hittar inte denna slang på mekonomens sida.. kan detta bara va en universalslang som man kan "klippa" till?(HOPPAS!..)


tomgången höll sig när jag ställde den, tack för tipset var skriven satt, hade aldrig gissat det, haha!

Nulla tenaci invia est via

Byggare Behm
562 Inlägg
1 juli 2012
#7
Det kan vara svårt att få tag på en ny slang, beställ en på skroten via bildelsbasen.se
Jag hade problem med samma slang, värmen ifrån turbon smälte en del av slangen. Det löste jag genom att förlänga röret som  slangen sitter på och kapa slangen en bit. Dock är det gjuten aluminium så det kan vara ett h-vete att svetsa.  Enklast : Beställ slang på skroten.

Grattis !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#8
_Jonex_ skrev:
Det kan vara svårt att få tag på en ny slang, beställ en på skroten via bildelsbasen.se
Jag hade problem med samma slang, värmen ifrån turbon smälte en del av slangen. Det löste jag genom att förlänga röret som  slangen sitter på och kapa slangen en bit. Dock är det gjuten aluminium så det kan vara ett h-vete att svetsa.  Enklast : Beställ slang på skroten.

Grattis !

Okej! Tack för tips.
Jag letar på bildelsbasen, men svårt att hitta, du vet inte exakt vad slangen heter?
borde inte vara så svårt att byta själv väll?
så¨länge jag hittar delen.

Tack! smile

Nulla tenaci invia est via

Byggare Behm
562 Inlägg
5 juli 2012
#9
Undre Kylarslang borde den heta. Leta på en skrot på bildelsbasen som har en gammal celica och ring till dom, finns ju bara 2 grova slangar till den bilen.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#10
_Jonex_ skrev:
Undre Kylarslang borde den heta. Leta på en skrot på bildelsbasen som har en gammal celica och ring till dom, finns ju bara 2 grova slangar till den bilen.

detta är ju helt sjukt.. finns ingen på bildelsbasen,skruvat,biltema,laga..

och ingen celica på returbilen inte.. shit vafan ska man göra?! haha

Nulla tenaci invia est via

292 Inlägg
6 juli 2012
#11
Ring och hör med toyota.. dom kan ju ha samma slang i flera modeller... smile dvs OM du har tur, hoppas det löser sig.


71 Inlägg
6 juli 2012
#12
har du kollat så elfläkten funkar. kan ju varit luft i systemet som tagit sig in i systemet o spökar.har själv haft ett gäng sådanna bilar både 3sge 3sgte motorer.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#13
sumho skrev:
har du kollat så elfläkten funkar. kan ju varit luft i systemet som tagit sig in i systemet o spökar.har själv haft ett gäng sådanna bilar både 3sge 3sgte motorer.

har jag ej kollat nej, du menar fläkten vid kylaren(dum fråga kanske)

jag vet att den läcker vid undre röret och är väldigt säker på att det är det som är felet.

Nulla tenaci invia est via

71 Inlägg
6 juli 2012
#14
japp fläkten vid kylarn.startar inte den kokar bilen

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#15
sumho skrev:
japp fläkten vid kylarn.startar inte den kokar bilen

även om man kör i vanlig hastighet? 80-110..
borde ju få tillräckligt med luft till kylaren då, eller? : )

ska kolla, tack!smile

Nulla tenaci invia est via

71 Inlägg
6 juli 2012
#16
ok då förstår ja.fläkten e endast till för o kyla på tomgång den. fartluften kyler vid färd.
fixa du slangen först så kanske de blir bra.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#17
hallå igen grabbar! jag var precis på Toyota, det visade sig att den slangen kostade 2041:- .. suck!
kan jag laga denna på ett "bonnameck" sätt? vad rekommenderar ni? min svärfar snackade om att dra en värmetålig gummislang runt röret, med slangklämmor, och en slags flytande packning innanför. VAD SÄGER NI är min fråga smile Ha en go helg!

Nulla tenaci invia est via

71 Inlägg
13 juli 2012
#18
allt e ju möjligt,men du borde rycka loss din slang o dra till skroten o kolla du kan ju ta från vilken bil som helst,så länge den har snarlik form

Byggare Behm
562 Inlägg
13 juli 2012
#19
Det sägs att reservdelar till Bmw är dyra ,  det är ingenting jämfört med Toyota org ( som det oftast bara finns ) . Att laga slangen är bara att förskjuta problemet , det håller inte.  Ta en dag ledigt och besök en bilskrot.

Edit: Alternativt köper du ett par såna här, 4 st slangklämmor och en bit rör i samma dimension.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … mmi-61385/
Senast redigerat av _Jonex_ (13 juli 2012)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#20
sumho skrev:
allt e ju möjligt,men du borde rycka loss din slang o dra till skroten o kolla du kan ju ta från vilken bil som helst,så länge den har snarlik form

ja jo.. blir nog svårt, blir rätt svårt att hitta en Celica i skåne.. på en skrot. vill helst inte köra hela skåne runt, då även denna slang sitter som berg.. oåtkomligt.

kollat laga.bildelsbasen, returbilen m.m.

känns nästan som jag får bara leta helt enkelt, och cykla/buss sålänge.. jävla piss.

Tack för tipsen grabbar.

Nulla tenaci invia est via


Sök