24 juni 2012
Trådstartare
Hallå mina vänner!
Jag har en Toyota Celica Liftback, twincam 16ventilare från 1988, den har betett sig konstigt på sistone, tills jag kom underfund med vad det kunde vara.. Tror toppackningen är kass, VAD TROR NI?
Fel:
Oljetryck ligger ojämt, värmen rusar sedan ned, sedan upp. I början ligger varvet över det vanliga(den är kass, vanligt) DOCK går den ner på 200-300 rpm/m efter ett tag, den håller på att dö alltså.. i flesta fall dör den.
Låter som topppackningen, eller vad tror ni?
Historik;
Lagade vattenläcka i en slang, gick bra efteråt - dock kokade nästan bilen innan jag stannade och fyllde på vatten för att ta mig hem.
Nydligen började den varva upp till 1,5-2 k varv, trodde det var tjuvluft mellan luftmassemätaren och insuget, tätade det, och satte dit ny packning vid downpipen när jag ändå var igång, då den läckte.
Kan det vara så att efter jag tätade tjuvluften tar den absolut ingen tjuvluft - om den gjort det lite innan och tomgången var ställd efter det ATT tomgången står för lågt(därför den dör?)
och att den blir varm från och till, ny vattenläcka? VILL VERKLIGEN INTE BYTA TOPPACKNING, så jävla jobbigt på dubbelliggande kamaxlar..
Bilen har gått 13k mil, motorn 15k.
enligt förra ägaren skall toppen vara planad, och lite småtrim.. (dock tror jag inte riktigt på honom)
Plz, någon som haft samma problem?
Tack på förhand!
/Adde
Senast redigerat av Adse (24 juni 2012)
Nulla tenaci invia est via