Tuggummimannen skrev:
teoretiskt så får man 50% mer effekt vid 0,5 bars överladd, men det tillkommer diverse effektförluster genom bl.a. värmeutveckling så lite mindre än 50%. Skulle tippa på ca 30-40% effektökning i runda slängor.
Mvh
/T
Fungerar inte så i verkligheten. De första kilot man överladdar ger nästan alltid över 100% effektökning. Hur skumt de än låter.. Men de är pga restriktioner i orginal motorn, som överkoms med bara lite lite överladd.
Mappade nyligen en M20B25 helt standard på 1.2 i ladd, den gav 362 hjulhästar, alltså 400 i motorn. De är en del mer än 100% då den har 170 orginal.
Har en Kompis, Daniel Carlsson, som har en blå e30 Me M30B35, å han har över 400 hp lätt i den vid 0.6 i ladd. (Bara portad topp) Vid 0.8 så kritar han på 5an.. Då är vi närmare eller kanske tom över 500hp. Så dom masiknerna går nått djuriskt.
Dock är dom stora, klumpiga och vipporna går av på löpande band med överladd.
En annan sak att tänka på, är att med bara chip å höjd tändning så får man ut ett antal fler kusar på de flesta moderna motorer. Min Bmw 325 E36 som är omprogrammerad av mig själv, åker ifrån Saab 95 aero, och chippade 940 turbos utan problem. Å den har bara 193 hp på pappret. I verkligheten med chip borde den alltså ha 220+
Så med turbo på en sån å eftermarknads-sprut så har du tjänat en del effekt å vrid redan innan turbon börjat ladda.
Hur som hellst, 05 på en M30B35, 330-350 HP på hjulen är min kvalifiserade gissning.