3343
Sök

Köra med en blåljus ramp?

709 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Hej, har hört många olika versioner om vad som gäller om polisramp på bilen.  Vissa säger att man får köra med den bara den inte är inkopplad, andra säger att man måste täcka över den, och vissa säger att den måste bort helt, vad gäller igentligen?
https://www1.garaget.org/archive/124/123598/296841/296841-2807515.jpg[/url]

5 198 Inlägg
28 juni 2012
Det bästa är nog om du kollar med självaste laghållaren dvs polisen..personligen tycker jag enbart att det ser töntigt ut

155 Inlägg
28 juni 2012
Frågan är vad i helvete man ska med en blåljus ramp till. Varför vill man ha det?

Till frågan, rent juridiskt omnämns den blåljus som larmanordning. Vilka används av utryckningsfordon. Hittar inte så jätte mkt just gällande monteringen. Men i en författningssamling från vägverket daterad 2003 står följande.

"Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av      lykta och ljudanordning."

Sen står det även massa annat om undantag och liknande från regeln om att den måste finnas monterad.

Hurvida det rör sig om föregivande av allmän ställning att ha blåljus monterat utan att använda det kan jag inte svara på.

Det är dock högst troligt att du bryter mot någon lag när du har det om fordonet inte är registrerat som utryckningsfordon.
Du får däremot ha varningsljus på bilen, dvs oranget ljus.

709 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Jajjemen, tack för svar! mest troligt monterar jag bort den. Men vill ändå veta ifall jag får köra med den. smile Men som du säger så mest troligt inte!

MR Andersson
1 229 Inlägg
28 juni 2012
Du får icke ha nån form av ljus i rött eller blått så det är bara och ta bort den innan du blir stoppad och bötfälld.

1 801 Inlägg
28 juni 2012
TheMan89 skrev:
Du får icke ha nån form av ljus i rött eller blått så det är bara och ta bort den innan du blir stoppad och bötfälld.

Ljus nej!
Det var en artikel på aftonbladet om jag vill minnas rätt där en kille hade gått fri från att just ha gjort sin bil precis som en polisbil.
Dvs, bilen får se exakt ut som en polisbil, men du får inte utge dig för att vara polis. Alltså inte försöka stoppa någon eller har blåljusen igång.

Försöker hitta artikeln! smile

Yawn...
3 151 Inlägg
28 juni 2012
Vill minnas att det inte heller får stå "POLIS" på bilen..

1 801 Inlägg
28 juni 2012
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/13/sode … -008-A.pdf

Dock står det inte Polis på bilen. Men allt annat finns på!

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 juni 2012
Så länge den inte är inkopplad och fungerande så ska det vara okej, har jag för mig. Men är lite osäker på mitt kunnande i frågan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

709 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
BlauMes skrev:
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/13/soderort_hammarby/MISH-20120327-A-008-A.pdf

Tufft! ser lovande ut. jag tackar för artikeln

Yawn...
3 151 Inlägg
28 juni 2012
Mack skrev:
Så länge den inte är inkopplad och fungerande så ska det vara okej, har jag för mig. Men är lite osäker på mitt kunnande i frågan.

Då är vi två som har hört samma sak. Blå plast på bilen är väl inte olagligt? Blåljus är ju att själva ljuset...lyser? Nåja, spekulationer kommer man inte långt med, men artikeln som BlauMes skickade ger ju bevis nog för att man får ha det. smile

Yawn...
3 151 Inlägg
28 juni 2012
XorcessX skrev:
BlauMes skrev:
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/13/soderort_hammarby/MISH-20120327-A-008-A.pdf

Tufft! ser lovande ut. jag tackar för artikeln

Om du ska ha kvar ljuset (rätt coolt) tycker jag att du ska foilera/lackera den som polisbil, liknande det han i artikeln gjort. smile

Edit: Dessutom behöver vi nog fler poliser här i Östersundsområdet...haha.
Senast redigerat av Mervolic (28 juni 2012)

709 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Jo, definitivt, wink

Medlem 187
52 Inlägg
28 juni 2012
gamlingen skrev:
Det bästa är nog om du kollar med självaste laghållaren dvs polisen..personligen tycker jag enbart att det ser töntigt ut

+1

"No admittance without a garage pass"

killercow
28 juni 2012
Du får montera vad f*n du vill på taket igentligen så länge det inte är för högt, för långt, för brett för tungt, stötande eller att någon kan skada sig på det eller att det finns risk för att det trillar av.

MEN du får inte köra med blinkande blått ljus. Har för mej man inte ens får stå still på allmän plats med blinkande. fast blått ljus ska tydligen gå bra.

Sen måste ja ärligt talat säga att ja inte förstår varför du ska ha de. alla kommer bara tycka de ser töntigt å fult ut om du kör med de

Och dessutom kommer du reta upp polisen som kommer ge sig f*n på att leta andra fel på bilen eller i din körning. Så dom kan ge dej böter

killercow
28 juni 2012
Ska tillägga att man får måla bilen som polisbil, men man får inte skriva POLIS eller använda sig av deras symboler

10 Inlägg
28 juni 2012
självklart får du ha ljusrampen på bilen basse, sålänge du inte använder den! har hört diverse sagor om att man måste demontera ur rotationsannordningen/blixtljusen men vette fan ja om de skulle spela nån roll, sålänge den inte är igång så ska de ju va lugnt....

709 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
bizze_ skrev:
självklart får du ha ljusrampen på bilen basse, sålänge du inte använder den! har hört diverse sagor om att man måste demontera ur rotationsannordningen/blixtljusen men vette fan ja om de skulle spela nån roll, sålänge den inte är igång så ska de ju va lugnt....

Nice. big_smile man år se hur man gör. smile just nu måste jag skaffa ett intyg om att den är vänsterkonverterad typ...  Kan man göra det på en vanlig verkstad?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2012
killercow skrev:
Du får montera vad f*n du vill på taket igentligen så länge det inte är för [b]högt]/b], för långt, för brett för tungt, stötande eller att någon kan skada sig på det eller att det finns risk för att det trillar av.

MEN du får inte köra med blinkande blått ljus. Har för mej man inte ens får stå still på allmän plats med blinkande. fast blått ljus ska tydligen gå bra.

Sen måste ja ärligt talat säga att ja inte förstår varför du ska ha de. alla kommer bara tycka de ser töntigt å fult ut om du kör med de

Och dessutom kommer du reta upp polisen som kommer ge sig f*n på att leta andra fel på bilen eller i din körning. Så dom kan ge dej böter

man får ha hur hög fordons höjd man vill finns inga regler emot de. dock så kan de ju va värdelöst och vara tex 10 meter hög när fri höjd i sverige är 4.5 meter.

KHRacing
28 juni 2012
XorcessX skrev:
bizze_ skrev:

Nice. big_smile man år se hur man gör. smile just nu måste jag skaffa ett intyg om att den är vänsterkonverterad typ...  Kan man göra det på en vanlig verkstad?

Intyg ? Min är reggad hos Bilprovningen utan det minsta intyg på det.

Sök