3194
Sök

Installera sportluftfilter och ljuddämpare.

533 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Hejsan hoppsan! Inhandlade lite diverse styling häromdagen. Sportluftfilter har jag alltid velat testa, men hur ska man koppla i de? Tittat under locket på luftburken, men begriper inte så mkt. Sen när man byter ljuddämpare, måste man svetsa och kapa en massa? Eller hur är det?

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
28 juni 2012
vad är det för bil det gäller?
vanligtvis tar man bort "luftburken" och sätter sportluftfiltret direkt på röret.

beror ju på hur din originaldämpare sitter? går den att ta bort eller sitter den fast med 2 meter rör?
annars mät ut hur lång den nya dämparen är och kapa röret där du behöver sen tryck ihop skiten igen.

533 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
barenhoff skrev:
vanligtvis tar man bort "luftburken" och sätter sportluftfiltret direkt på röret.

beror ju på hur din originaldämpare sitter? går den att ta bort eller sitter den fast med 2 meter rör?
annars mät ut hur lång den nya dämparen är och kapa röret där du behöver sen tryck ihop skiten igen.

Oj fan, glömde skriva de. Honda Civic 1.3 1994 2-dörrars.

Men det är ju någon sladd hit och dit, vart ska de ta vägen? Och nåt långt rör med en konstig anslutning som går till burken:S

ska inte filtret sitta runt hålet som burken sitter runt? för de går ju nån jävla slang från typ hjulhuset eller nåt, till burken också. vad gör den?
Senast redigerat av Fismumriken (28 juni 2012)

Yawn...
3 151 Inlägg
28 juni 2012
Fismumriken skrev:
barenhoff skrev:

Men det är ju någon sladd hit och dit, vart ska de ta vägen? Och nåt långt rör med en konstig anslutning som går till burken:S

ska inte filtret sitta runt hålet som burken sitter runt? för de går ju nån jävla slang från typ hjulhuset eller nåt, till burken också. vad gör den?

http://www.youtube.com/watch?v=Vyk5eVrM … ure=relmfu

533 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Fismumriken skrev:
barenhoff skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=Vyk5eVrM … ure=relmfu

Den där hjälpte ju inte så mycket, då det ser annorlunda ut på min bil. Förresten, varför har man plåt runt? Förstått att det är för att det inte ska komma i varmluft, men varför?

BaM BaM
232 Inlägg
28 juni 2012
http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation … 75018.aspx

köp en sån här. sätt dig ner i lugn och ro med en kopp te eller kaffe och lär dig om din bil. detta sparar du tid på istället för dessa frågor över gorg smile

(detta var absolut inte dumt menat)

mvh

Inget vara för evigt.

Yawn...
3 151 Inlägg
28 juni 2012
Fismumriken skrev:
Den där hjälpte ju inte så mycket, då det ser annorlunda ut på min bil. Förresten, varför har man plåt runt? Förstått att det är för att det inte ska komma i varmluft, men varför?

Det är ju samma princip, oavsett bilmärke... Man har plåt runt för att, precis som du säger, stänga ute så mycket varmluft som möjligt. Varm luft tar upp mer plats än vad kallare luft gör, och det minskar det möjliga effektuttaget i motorn. Dessutom vill man att motorn ska ha lättare att hålla temperaturen nere.

En liten How-to i text då:

- Ta bort originalluftburken.
- Skruva dit nya filtret på rörstumpen som är kvar.
- Gasa och var glad.

Jag vet inte riktigt vad för kontakter du syftar på... Dem som sitter på luftmassemätaren (precis innan luftburken)?

533 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Fismumriken skrev:

Det är ju samma princip, oavsett bilmärke... Man har plåt runt för att, precis som du säger, stänga ute så mycket varmluft som möjligt. Varm luft tar upp mer plats än vad kallare luft gör, och det minskar det möjliga effektuttaget i motorn. Dessutom vill man att motorn ska ha lättare att hålla temperaturen nere.

En liten How-to i text då:

- Ta bort originalluftburken.
- Skruva dit nya filtret på rörstumpen som är kvar.
- Gasa och var glad.

Jag vet inte riktigt vad för kontakter du syftar på... Dem som sitter på luftmassemätaren (precis innan luftburken)?

Ja ska ut o kika igen så kommer jag med en rapport inom kort;)

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
28 juni 2012
bra bra! ta gärna en bild på de kablar du menar, så vi får en överblick!

533 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
En liten update! Inte kablar jag menar, slangar big_smile den grova slangen som går till hjulhuset verkar vara en slang som bara hämtar upp luft. Sen sitter det en liten dosa på burken, med en slang som går till motorn, vad är det?

533 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
http://img560.imageshack.us/img560/9265/imag0037no.jpg

Uploaded with ImageShack.us

BILD! big_smile den lilla svarta mojängen på framsidan luftburken menar jag:P

266 Inlägg
29 juni 2012
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/1903/2521/4756260007_large.jpg

fixa insugsrör till din bil bara:)

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

266 Inlägg
29 juni 2012
eller har killen ett annat sprut kanske.......

266 Inlägg
29 juni 2012
sitter kanske förgasare i den roll

http://cdn2.sulitstatic.com/images/2011/1120/193052308_192839792e9a3f5e9750b244a05d2ba3953227ea53ec00225.jpg

då ska du en såmhär specialare

http://cdn2.sulitstatic.com/images/2011/1120/193052432_19282258341d91d81ae21ae78504a1a4c50bf125e04f987e.jpg
Senast redigerat av elgh33 (29 juni 2012)

533 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
kan man inte dra filtret rätt på?

Yawn...
3 151 Inlägg
29 juni 2012
Bullet--- skrev:
Då får du plocka bort standardfiltret först och även komma på en lösning med extraslangen som går ner till grenröret som kommer dra in ofiltrerad luft.
Mitt tips, behåll standard eller köp ett modellanpassat sportfilter som passar i originalburken.

Mervolic: Sitter inga luftmassemätare på Honda, har typ börjat komma på senare modeller(typ 2005->)

Jo, jag såg det på bilden nu. Tänkte inte på det... smile

533 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
Extra slangen? Menar du den från denn lilla dosan? Va e de för nåt? Typ av lösning?

266 Inlägg
29 juni 2012
skruva å titta man lär sej mer av de, inget illa menat smile

533 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Om ja då tar en flexiböj, för rör, borrar hål o sticker in slangen där och tätar till runtom? Då blir ju luften filtrerad smile

533 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Eller sätter filtret direkt i burken?

Sök