3097
Sök

Kan man blanda olika märken motorolja?

Trummis
404 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har en dunk med 5 liter Shell Helix Ultra Shell 5W/40 som jag köpte på Ica Maxi. Nu tänkte jag göra oljebyte med ny olja och nytt filter. Men problemet är att det tydligen krävs 6,5 liter olja, och jag har bara 5 liter. Alltså måste jag gå och köpa ytterligare 5 liter på Maxi för 399kr. Eller kan jag köpa ett annat märke med 5W/40? Eller måste det vara exakt samma Shell Helix?

mvh

923 Inlägg
5 juli 2012
#2
Det går utmärkt att blanda olja. Dock blir inte oljeblandningen bättre än den sämsta oljan man häller i.
Uppfyller båda oljorna dom specifikationer som biltillverkaren anger, så är det bara att blanda så mycket man orkar.

Finns ytterst små undantag som inte ens är värt att nämna. Vegitabiliska oljor....Finns knappt att få tag på

Mats

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 juli 2012
#3
Du kan i princip  blanda alla motoroljor oavsett om det är mineral,delsyntet eller syntet. Men oljans egenskaper blir i dessa fall ett mellanting av de två oljornas, så klart. Jag hade nog köpt en dunk till för 399 kr, köper du 2st 1 liters förpackningar på Bilema ("syntet") så kostar dessa ca 200 kr till sammans, literpriset blir ju bättre på Shell-oljan. Dessutom,om du planerar att behålla bilen minst 1500 mil till så kommer du åka på ännu ett oljebyte, o då kommer du få nytta av den överblivna oljan, du behöver bara köpa en 5 l dunk till så är du hemma. Man bör även ha med sig 1 liter olja i bilen för att kunna fylla på om bilen varnar för låg nivå, vilket kan hända om man inte kontrollerar nivån typ var 500:e mil. Normalt skall en bil inte ta märkbart med olja, men äldre motorer kan både förbruka och läcka...Min ena "sportbil" förbrukar ca 1 liter olja per 500-600 mil, vilket är fullt normalt för den modellen, trots detta inget blårykande alls, o klockrena avgasvärdena. På denna bil kontrollerar jag nivån ca var 200:e mil, o brukade i regel fylla på ca 1,5 liter olja under de ca max 900mil jag körde/kör med samma olja. I praktiken så byter jag dock oljan ca va 300 mil då bilen rullat lite senaste åren, o oljan hinner bli "dålig pga ålder" snarare än att den blir "mättad" med sot mm. Kortaste oljebytet jag haft hittills var på under 200 mil, men tiden mellan oljebytena var lite över 2 år...
Senast redigerat av dawwe (5 juli 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Trummis
404 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#4
Tack för tipset dawwe, det lät väldigt vettigt smile Blir en till dunk då.

Nu gäller det bara att få tag i en 36mm (!) hylsa.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2012
#5
dawwe skrev:
Du kan i princip  blanda alla motoroljor oavsett om det är mineral,delsyntet eller syntet. Men oljans egenskaper blir i dessa fall ett mellanting av de två oljornas, så klart. Jag hade nog köpt en dunk till för 399 kr, köper du 2st 1 liters förpackningar på Bilema ("syntet") så kostar dessa ca 200 kr till sammans, literpriset blir ju bättre på Shell-oljan. Dessutom,om du planerar att behålla bilen minst 1500 mil till så kommer du åka på ännu ett oljebyte, o då kommer du få nytta av den överblivna oljan, du behöver bara köpa en 5 l dunk till så är du hemma. Man bör även ha med sig 1 liter olja i bilen för att kunna fylla på om bilen varnar för låg nivå, vilket kan hända om man inte kontrollerar nivån typ var 500:e mil. Normalt skall en bil inte ta märkbart med olja, men äldre motorer kan både förbruka och läcka...Min ena "sportbil" förbrukar ca 1 liter olja per 500-600 mil, vilket är fullt normalt för den modellen, trots detta inget blårykande alls, o klockrena avgasvärdena. På denna bil kontrollerar jag nivån ca var 200:e mil, o brukade i regel fylla på ca 1,5 liter olja under de ca max 900mil jag körde/kör med samma olja. I praktiken så byter jag dock oljan ca va 300 mil då bilen rullat lite senaste åren, o oljan hinner bli "dålig pga ålder" snarare än att den blir "mättad" med sot mm. Kortaste oljebytet jag haft hittills var på under 200 mil, men tiden mellan oljebytena var lite över 2 år...
Mnja, biltemas "finolja" har ett bättre literpris än Shell-oljan (80:-/l) (Biltema 75:-/l).

Men jag tänker inte säga emot egentligen, hade också köpt en dunk olja till om det nu är någon olja man kan tänka sig att använda i framtiden också. Just för att där blir över till nästa byte.

Å andra sidan kan man vända på det, 10L av Biltemas olja (5/40) kostar 600:- vill jag ha för mig. Och den räcker ju både till att "blanda ut" (om man nu känner sig bekväm med det) och troligen även till upptoppningar samt nästa oljebyte. 4L springer väl lös på 250-300:-

Men, ja, det är ju en smaksak givetvis

(ingen superförespråkare av biltemas oljor, men, för mig och resten av familjen fungerar dom iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Yawn...
3 151 Inlägg
5 juli 2012
#6
Naikon skrev:
Tack för tipset dawwe, det lät väldigt vettigt smile Blir en till dunk då.

Nu gäller det bara att få tag i en 36mm (!) hylsa.
Jag tog en stor polygrip och en trasa mellan. Det gick fint. smile

Trummis
404 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#7
Mervolic skrev:
Naikon skrev:
Tack för tipset dawwe, det lät väldigt vettigt smile Blir en till dunk då.

Nu gäller det bara att få tag i en 36mm (!) hylsa.
Jag tog en stor polygrip och en trasa mellan. Det gick fint. smile
Hmm, jo men måste ha momentnyckel också då det ska vara 25nm på oljefiltret, samt 25nm på oljetömningen

2 230 Inlägg
6 juli 2012
#8
Naikon skrev:
Mervolic skrev:
Naikon skrev:
Tack för tipset dawwe, det lät väldigt vettigt smile Blir en till dunk då.

Nu gäller det bara att få tag i en 36mm (!) hylsa.
Jag tog en stor polygrip och en trasa mellan. Det gick fint. smile
Hmm, jo men måste ha momentnyckel också då det ska vara 25nm på oljefiltret, samt 25nm på oljetömningen
oljefiltret kan du dra fast för hand smile då 25nm inte är direkt mycket.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Trummis
404 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#9
Rojpen skrev:
Naikon skrev:
Mervolic skrev:

Jag tog en stor polygrip och en trasa mellan. Det gick fint. smile
Hmm, jo men måste ha momentnyckel också då det ska vara 25nm på oljefiltret, samt 25nm på oljetömningen
oljefiltret kan du dra fast för hand smile då 25nm inte är direkt mycket.
Jaså? Detta är mitt första oljebyte, och jag vill bara vara helt säker att allt sitter bra, och inget läcker.
Ska iväg och köpa en momentnyckel nu, tillsammans med en 36mm hylsa. Tycker du detta är onödigt eller? tongue Bara undrar då jag aldrig gjort det förut.

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 juli 2012
#10
Hm...Har för mig att oljefiltret sitter uppe vid sidan om motorn på din bil. Du har ett "insatsfilter", dvs du skruvar loss ett lock så hittar du filtret under. Glöm inte att byta o-ringen längst ner på bulten som håller locket! Jag har aldrig använt momentnyckel när jag bytt olja, drar så pass hårt/lätt att det är tätt, det handlar INTE om att tok dra, utan snarare dra lite lätt/lagom. Men visst är du väldigt ängslig så kan du köra med momentnyckel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Yawn...
3 151 Inlägg
6 juli 2012
#11
dawwe skrev:
Hm...Har för mig att oljefiltret sitter uppe vid sidan om motorn på din bil. Du har ett "insatsfilter", dvs du skruvar loss ett lock så hittar du filtret under. Glöm inte att byta o-ringen längst ner på bulten som håller locket! Jag har aldrig använt momentnyckel när jag bytt olja, drar så pass hårt/lätt att det är tätt, det handlar INTE om att tok dra, utan snarare dra lite lätt/lagom. Men visst är du väldigt ängslig så kan du köra med momentnyckel.
Stämmer bra, det sitter på förarsidan nästan längst fram bakom lyset.

Man behöver inte momentnyckel, anledningen till att jag använde polygrip var att tidigare ägaren hade dragit den så hårt att fästet till "oljeburken" hade spruckit. Så något verktyg för att lossa själva locket kan vara bra, men det behövs absolut inte när man skruvar dit det.

Trummis
404 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#12
Mervolic skrev:
dawwe skrev:
Hm...Har för mig att oljefiltret sitter uppe vid sidan om motorn på din bil. Du har ett "insatsfilter", dvs du skruvar loss ett lock så hittar du filtret under. Glöm inte att byta o-ringen längst ner på bulten som håller locket! Jag har aldrig använt momentnyckel när jag bytt olja, drar så pass hårt/lätt att det är tätt, det handlar INTE om att tok dra, utan snarare dra lite lätt/lagom. Men visst är du väldigt ängslig så kan du köra med momentnyckel.
Stämmer bra, det sitter på förarsidan nästan längst fram bakom lyset.

Man behöver inte momentnyckel, anledningen till att jag använde polygrip var att tidigare ägaren hade dragit den så hårt att fästet till "oljeburken" hade spruckit. Så något verktyg för att lossa själva locket kan vara bra, men det behövs absolut inte när man skruvar dit det.
Nu är det för sent, vart och köpt momentnyckel smile Kan ju vara bra till oljedränerings-pluggen ändå...

Yawn...
3 151 Inlägg
6 juli 2012
#13
Naikon skrev:
Mervolic skrev:
dawwe skrev:
Hm...Har för mig att oljefiltret sitter uppe vid sidan om motorn på din bil. Du har ett "insatsfilter", dvs du skruvar loss ett lock så hittar du filtret under. Glöm inte att byta o-ringen längst ner på bulten som håller locket! Jag har aldrig använt momentnyckel när jag bytt olja, drar så pass hårt/lätt att det är tätt, det handlar INTE om att tok dra, utan snarare dra lite lätt/lagom. Men visst är du väldigt ängslig så kan du köra med momentnyckel.
Stämmer bra, det sitter på förarsidan nästan längst fram bakom lyset.

Man behöver inte momentnyckel, anledningen till att jag använde polygrip var att tidigare ägaren hade dragit den så hårt att fästet till "oljeburken" hade spruckit. Så något verktyg för att lossa själva locket kan vara bra, men det behövs absolut inte när man skruvar dit det.
Nu är det för sent, vart och köpt momentnyckel smile Kan ju vara bra till oljedränerings-pluggen ändå...
Javisst, det är alltid bra att ha en momentnyckel oavsett. smile

GREASEMONKEY
822 Inlägg
8 juli 2012
#14
Naikon skrev:
Mervolic skrev:
dawwe skrev:
Hm...Har för mig att oljefiltret sitter uppe vid sidan om motorn på din bil. Du har ett "insatsfilter", dvs du skruvar loss ett lock så hittar du filtret under. Glöm inte att byta o-ringen längst ner på bulten som håller locket! Jag har aldrig använt momentnyckel när jag bytt olja, drar så pass hårt/lätt att det är tätt, det handlar INTE om att tok dra, utan snarare dra lite lätt/lagom. Men visst är du väldigt ängslig så kan du köra med momentnyckel.
Stämmer bra, det sitter på förarsidan nästan längst fram bakom lyset.

Man behöver inte momentnyckel, anledningen till att jag använde polygrip var att tidigare ägaren hade dragit den så hårt att fästet till "oljeburken" hade spruckit. Så något verktyg för att lossa själva locket kan vara bra, men det behövs absolut inte när man skruvar dit det.
Nu är det för sent, vart och köpt momentnyckel smile Kan ju vara bra till oljedränerings-pluggen ändå...
Man kan aldrig vara för noggrann .. Överkurs enligt mig men inte fel heller roll

Mvh S.Österdahl

385 Inlägg
15 juli 2012
#15
Glöm inte att nolla momentnyckeln efter du är färdig. Glömmer du detta kan du slänga den på närmsta tipp om den legat uppspänd ett par veckor.

Trummis
404 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#16
volvo142-73 skrev:
Glöm inte att nolla momentnyckeln efter du är färdig. Glömmer du detta kan du slänga den på närmsta tipp om den legat uppspänd ett par veckor.
Oj, detta hade jag inte en aning om. Spände av den nu på en gång... den har legat i en vecka.

Det här stod det inget om i manualen??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 juli 2012
#17
Naikon skrev:
volvo142-73 skrev:
Glöm inte att nolla momentnyckeln efter du är färdig. Glömmer du detta kan du slänga den på närmsta tipp om den legat uppspänd ett par veckor.
Oj, detta hade jag inte en aning om. Spände av den nu på en gång... den har legat i en vecka.

Det här stod det inget om i manualen??
Det är ju en fjäder som sköter "knäppet" i den. Ligger den uppspänd så mattas ju fjädern med tiden och då blir det verkliga momentet lägre än det man ställt in den på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 juli 2012
#18
henke_99 skrev:
Naikon skrev:
volvo142-73 skrev:
Glöm inte att nolla momentnyckeln efter du är färdig. Glömmer du detta kan du slänga den på närmsta tipp om den legat uppspänd ett par veckor.
Oj, detta hade jag inte en aning om. Spände av den nu på en gång... den har legat i en vecka.

Det här stod det inget om i manualen??
Det är ju en fjäder som sköter "knäppet" i den. Ligger den uppspänd så mattas ju fjädern med tiden och då blir det verkliga momentet lägre än det man ställt in den på.
Helt klart, man skall förvara momentnyckeln i "lös släppt" läge, men tveksamt att 1 eller några veckor förstör den...Jämför gärna med en bilmotor som inte startas under vinter-avställningnen, då har ju vissa ventilfjädrar stått i "ogynsamt" läge, trots detta går bilen i regel lika bra efter som före avställningen. Nu är det såklart skillnad på en ventilfjäder som inte komprimeras mer än kanske 15mm som mest, fast å andra sidan är dessa fria längd i regel runt 50mm. 25Nm på en nyckel som klarar uppåt 100Nm borde vara motsvarande deformering, förutsatt att fjädrarna är av likvärdiga material...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök