Du kan i princip blanda alla motoroljor oavsett om det är mineral,delsyntet eller syntet. Men oljans egenskaper blir i dessa fall ett mellanting av de två oljornas, så klart. Jag hade nog köpt en dunk till för 399 kr, köper du 2st 1 liters förpackningar på Bilema ("syntet") så kostar dessa ca 200 kr till sammans, literpriset blir ju bättre på Shell-oljan. Dessutom,om du planerar att behålla bilen minst 1500 mil till så kommer du åka på ännu ett oljebyte, o då kommer du få nytta av den överblivna oljan, du behöver bara köpa en 5 l dunk till så är du hemma. Man bör även ha med sig 1 liter olja i bilen för att kunna fylla på om bilen varnar för låg nivå, vilket kan hända om man inte kontrollerar nivån typ var 500:e mil. Normalt skall en bil inte ta märkbart med olja, men äldre motorer kan både förbruka och läcka...Min ena "sportbil" förbrukar ca 1 liter olja per 500-600 mil, vilket är fullt normalt för den modellen, trots detta inget blårykande alls, o klockrena avgasvärdena. På denna bil kontrollerar jag nivån ca var 200:e mil, o brukade i regel fylla på ca 1,5 liter olja under de ca max 900mil jag körde/kör med samma olja. I praktiken så byter jag dock oljan ca va 300 mil då bilen rullat lite senaste åren, o oljan hinner bli "dålig pga ålder" snarare än att den blir "mättad" med sot mm. Kortaste oljebytet jag haft hittills var på under 200 mil, men tiden mellan oljebytena var lite över 2 år...
Senast redigerat av dawwe (5 juli 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure