2622
Sök

Volvo 240 T5 - STOR update - GLT Blackline - 18-års bil

2012: En projekttråd för mitt lilla bygge. Den är tänkt att vara körklar när jag fyller 18 år. 2014: 18 år fyllda, bilen besiktad och körbar. Men har kommit fram till att ett projekt som detta kommer aldrig bli färdigt. :)

26 976 Visningar
Uppdaterades senast 14 november 2014
115 Inlägg
18 oktober 2014
#21
Det ser riktigt nice ut! Ville bara fråga lite saker som, har du behöv kapa nått i karossen för att motorn ska få plats och vad gjorde du för att få oljelocket till bakaxeln att se så snyggt ut? big_smile Prem lagd och hur går det med projektet egentligen? big_smile

Alla räserbilar är röda :)
Kolla in min renovering och trimning av en Volvo 244 från 75 :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293975

30 Inlägg
20 oktober 2014
Trådstartare
#22
zoberman skrev:
Det ser riktigt nice ut! Ville bara fråga lite saker som, har du behöv kapa nått i karossen för att motorn ska få plats och vad gjorde du för att få oljelocket till bakaxeln att se så snyggt ut? big_smile Prem lagd och hur går det med projektet egentligen? big_smile

Har inte kapat något alls. Den passar utmärkt smile
Locket på bakaxeln är blästrad och polerad. smile

Bilen är reggad och fullt körbar, pga. dåligt intresse i projekttråden har jag inte haft motivation till att uppdatera den.
Ny motor har jag byggt och hängt i, eget grenrör är på gång med större turbo och lite smått & gott cool


114 Inlägg
3 november 2014
#23
hej jag har också tänkt bygga något liknande men hur gör du med andra stolar och bälten i besiktningen ? smilesmile

30 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#24
Freddeboy945 skrev:
hej jag har också tänkt bygga något liknande men hur gör du med andra stolar och bälten i besiktningen ? smilesmile

Jag besiktade med originalstolarna för att jag inte hade hunnit löst problemet med bältena. Men enligt besiktningsmannen så skulle det vara grönt ljus att besikta med sparcostolarna, så länge de sitter i originalinfästning. 😊


Volvo Motorsport
107 Inlägg
14 november 2014
#25
Janzszon skrev:
Freddeboy945 skrev:
hej jag har också tänkt bygga något liknande men hur gör du med andra stolar och bälten i besiktningen ? smilesmile

Jag besiktade med originalstolarna för att jag inte hade hunnit löst problemet med bältena. Men enligt besiktningsmannen så skulle det vara grönt ljus att besikta med sparcostolarna, så länge de sitter i originalinfästning. 😊

Funkar med andra stolar så länge det sitter nån CE märkning. Så kina stolar funkar tyvärr ej.
Om det är nån på bilprovningen som har koll på det vill säga:)


30 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#26
Över ett år sedan jag uppdaterade senast. Kanske dags att kasta ihop ett gäng bilder och damma av den här tråden en gång för alla! Bilderna kan komma i lite okronologisk ordning...

Men som sagt, bakvagnen monterades givetvis ihop med nya bromsar, bussningar osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cd8db0677d9bbec2ed85b7389eb2127a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-e1b0fcfd8fcca4090c371b94aad08d96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-aa027a35121f9db58ea63b1fee985e15.jpg

Prototyp 1. Oljetrågets fogar sågs över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ef9660ad0caf3f52b0f9b7e9677cfeea.jpg

Provkörning på g. Mycket mycket spännande att köra sitt eget bygge! Dock problem med växellådan, som senare visade sig vara saknad av stödlager på ingående axel. Mycket klantigt. Även framvagnen behövde ses över då där också blivit en felmontering. Sedan var det bara småsaker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f773dd0420d108ef6255dd695ad3ff1e.jpg

Men på grund av saknad av stödlager på ingående axel ville jag vara på säkra sidan, så jag bytte ett par lager i lådan som jag misstänkte var dåliga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2e72e67d856b60836e30bdff57f73495.jpg

Registreringsskyltar utan EU-märkning införskaffades innan det var för sent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3bcea936cdce7b86a869534d3343ab30.jpg

Framvagnsinställning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-57508e99639cc744270336fe29756e66.jpg

Grupp-A kolfibervinge monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-22908118799a0ddbd4206028d34d143e.jpg

Jag hade stora problem med att få första tråget tätt på egen hand så gav jag iväg det till en bekant. Dock slog det sig ganska mycket. När jag fick tillbaka det och drog det mot blocket så sprack det. Här är prototyp nummer två. Inte alls snygg, men fungerade. Dock blev det ett par fel mått på sumpen som gjorde att jag började med prototyp 3 som sitter där idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-223cce6d6c2c5bd4b6510b31d5a7c669.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fd98a4de87b7936de84ee9966adba4ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-50c217dfcb6510e70fdabebff714c679.jpg

Efter lite provkörningar började växellådan läcka. Jag lokaliserade läckan till ingående axel. Bytte packbox och när jag skulle fylla på växellådan med olja så fick jag svar på varför det läckt. Den hade blivit överfylld. Troligen har bilen varit lutad när lådan blivit påfylld.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3def97fd1170fcfdcb9a5eff27c6b61f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-684fa96d7ef76b3a372f6f82b8729d8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1ea107d7ae76a462764af6f068b00789.jpg

Mest för att det går... En wunderbaum i kolfiber är då ett måste. Bästa är att den är luktfri!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-361637401a84eab45a767d564fd5e53a.jpg

Oljetråg nummer tre påbörjas då jag inte alls var nöjd med den i stål. Man kan säga att jag tog det bästa från två världar. Det vill säga det bästa från första tråget och det bästa från andra tråget. Det jag kunde sammanställa var då: TIG-svetsad vattenskuren aluminium med separata anslutningar för oljesystemet. Så jag satte mig i CAD en kväll och skickade över filerna till en lokal firma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-bbd03228e52fa0fc5a46689b9f412bdf.jpg

Notera de utskurna försvagningarna i plåten som gör det mycket enklare för mig att bocka det hemma i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cf4ac60955e8d5f95d311e5ec2b87ca9.jpg

Flänsen kontrolleras så alla mått stämmer överens.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-081c2ae1df4c1e99b10659182b7f48ec.jpg

Sumpen bockas för hand hemma i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5ad13096f3de51f08860d80f6e836318.jpg

Kontrolleras...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d31d1ae63eb525c4a11d49bdd6e209f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2ab152b737fe2d76203da96c35abb63b.jpg

Punktsvetsas.. Tog mycket längre tid än planerat, mycket inpassning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-127a9d4cb6ee1586d18d6a6c591e84f6.jpg

Tråget provmonterades och skickades tillbaka för helsvetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b74127ca58e3815925cfca3f859e7458.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-bb597db8357f3735e67576fcb0d7b42f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-26fde394a37835a1c4418b17b8125439.jpg

Här är trågen efter varandra. "If you've never failed. You've never tried anything new!"
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-8536d62b48912ecd8c319f6f8988cf11.jpg

Packningsmassa applicerades och tråget monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-8065c00eb1d2edaa03f256cba64136e9.jpg

Nya fälgar med däck beställdes. Som ett barn på (h)julafton när dessa kom hem till dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-804d68494b6f3437702abd1f78b75c2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cc065dded24e1fae90adaa2a7978d9b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fdfad1ab96a8d2f979f9e92855673264.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-57c1151922314bf62e71ddc3089927d8.jpg

En bild när det är på plats. Dock sitter motorfästet snett, därav hela motorpaketet lite snett. Dock nöjd med passformen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-a53dd0b452b325be9b81022c33cca360.jpg

Jag fick ett oljeläckage i de kina-AN-kopplingarna jag tidigare köpt för att måtta med. Därför beslutade jag mig för att köpa riktiga slangar till oljesystemet. Till oljefilter och oljekyl. Kör för tillfället utan termostat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-603842e64e670a42a8de8553c298377e.jpg

Ett uppehåll i byggandet gjordes. Jag ville få ordning i garaget nu när det inte är så skitigt att skruva längre!
Här är garaget före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-9bf66240ee72814f4b396b706eb90455.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1448bd9db4cfb77b9d843fd61960dcdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-267e927f68ea30d06b7c544bb4512ca7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-18bbd8a97ee80a4da8bbdd623e0fe664.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b5f4ff733965c2f7aeff53011de2aa73.jpg

Garaget efter med väggmålning och lysrörsarmaturer på väggarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-7d4146f7f56a91bdaccf3087e4c69ee6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-7d4146f7f56a91bdaccf3087e4c69ee6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-817b43d9d198713734297205d96e6ca6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1c02e0e6330f2b4bac68778378e03e62.jpg

Jag kunde inte hålla mig att polera upp och rengöra 240in...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5a4e7e0fdc8b1b966226dd772180101d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-40bc2ef1e1cbf0a3a7abf72cbcb906cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-9df09955a998be0d12901061ac3507e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3c4f7bcf908e8ceea16d0268c2cb2c9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1ae31c81bd42c1cf4b5dc4806d5e4904.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-810a5604a2fd53876701456942651609.jpg

En tankning och framvagnsinställning, igen... Problemet hittat till de konstiga hjulvinklarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1b39ff9bd52d8e0ed6ca0c4a15a315d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d20c052ce0744ace2463fd7f58542eb1.jpg

Småfix som matta i bagaget och limma frontspoilern gjordes inför besiktningen som jag vågat boka in...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-00c6839cb4dab5040e29f5fc1b3c31e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1dbaf3f8db4f45804df125487b9365cd.jpg

Intyg på motorpaketet gjordes på volvo...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cbaf82fb7d479b3b500cc8b07687f675.jpg

En cocktail med hopp om goda avgasvärden slogs i tanken inför besiktningen. Även stolar byttes till original för att vara på säkra sidan, då bältena inte passade helt 100%. Kolfibervingen togs bort, då jag misstänkte att den stack upp för mycket över bakluckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d36d37781ac33f9af3737daf3ff80c1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-4455a01257b41e52236199d07432b36d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ab1c54d865d9025c16bddb9d1b3adeda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fc2609430ae50c45f5877410c29e0188.jpg

Resultatet:
Godkänd registreringsbesiktning
Underkänd kontrollbesiktning, avgasvärden, HC skyhögt (999). Anledning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-a3763a321657808d76930b3b575fe350.jpg

Cyl 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-132fee9b10a6ee31e722a0f939f14b45.jpg

Cyl 2
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3a7749213c47e6cf1d1c8fe53b88630e.jpg

Cyl 3
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6e5631e4bcfc2128aa8da3167f6c25f6.jpg

Cyl 4
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3f90cd19ea9bd5d4669c4a2904cd2395.jpg

Cyl 5
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f993e8cc355bbd9d70cc41740fef9caa.jpg

Jag kom fram till att orsaken var en bränd ventil och beslutade för att renovera en annan motor som jag redan smått börjat med. Jag hade tänkt bygga den motorn under vintern 2014/2015 med H-profil, kompressor och lite annat. Men nu renoverades den snabbt med originaldelar för att kunna besiktas. I och med att det är en liten motor (2,0) så laddar en större turbo mycket senare, därmed mindre vrid, därmed kan jag få ut mer hästar på originalstakarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-0fdd27622fabbe87be65a871075d6aba.jpg

2,0T motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b202b77055ed338bdb3d4176afccf4fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6ac46a36799e9e7905b49445f442227e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-637cc0155fed0cc8705852911eae5f5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-55da92b77e13defdb838bd631194ce15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fe7f09afa6779d4fc035dff43a6cb535.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3b078dd56ffc4aa795197836b7f41cb6.jpg

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3b078dd56ffc4aa795197836b7f41cb6.jpg

Under
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5eb24cef5a3e8a18212934dae0e1e96d.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ae6922f541f2b774faf88e88ba02399b.jpg

Rengjorda kolvar med nya kolvringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f2222ffcd6dfc3d53eb12da5767ac54e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-c690829fe07b6875dd51fc9460bb559b.jpg

Topp och block ihopsatt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f4e0b8e064b96035f0a0cb34e054d1b8.jpg

Ett grenrör hade redan påbörjats som färdigställdes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-580a9307c275325bec48932cf0884ea2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f290837f9325d28e66afa10617ba5c1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f1f081326a12228024e56cc1e526b764.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-4b399b490f763a5fb64dc4335ddd015f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-033d90718a14cc3fab5f43da1a381b9e.jpg

Motorn nollades. Kamrem med tillhörande monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-934cf2b3c262a1d4bcb2ec0e25f035ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-bcb96776e75e41ecdde62f3ec68c09ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6f9b50a0f11434687eacfb3ff1cc7b80.jpg

Värmeskyddet för avgashuset är mest för att se hur det skulle kunna se ut...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-a8fee60cb5c71a90aed9e452363572e6.jpg

Nya motorn monterades och som tur har jag vänner som ställer upp i vått och torrt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3721db116a004638f3f55566bf4a3036.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-13047a8d8445e55852c340c68af4db9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2d87328ffce27c4b5a96e3a60b89af32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-043f69a04ff803944b72eb0b5ee5e2d2.jpg



Och nuläget är såhär (Vi pratar nu hösten 2014):
Motorn körs med original turbo för att kunna besiktas. Jag och en god vän jobbade på en torsdagsnatt och närmare klockan tre så var vi färdiga.  Och dagen efter skulle den kontrollbesiktas igen tyckte vi. Jag körde dit bilen och hämtade den senare på eftermiddagen. Fan, avgasvärdena igen... Varför? Kolvringarna hade gått max 3 mil innan besiktning OCH att vi hade missat att koppla in lambdasonden, pinsamt...(!) Fick köra med den i 30 dagar innan körförbud. Så jag åkte en sväng på kvällen och med lite för tung högerfot så brakade det till i drivlinan utan dess like. Troligen gick en drivaxel av som en tandpetare och så står bilen. Med trasig drivaxel och tvåa på avgasvärden och troligen en läckande packbox till vevaxeln.

Just nu sitter jag i Sydafrika på studier. Jag fick ett återfall och känner att det kliar i fingrarna. Så snart är jag på väg hem och ska byta drivaxel och få igång på gjutjärns-Ferrarin!

Kom gärna med tips och idéer!
Hare gött! big_smile
Senast redigerat av Janzszon (14 november 2014)


467 Inlägg
14 november 2014
#27
Go jävla update! Tråget och grenröret såg riktigt trevliga ut


Folkrace e livet!
606 Inlägg
14 november 2014
#28
Ser riktigt jävla bra ut Jonte big_smile sjukt snygg med dom där fälgarna smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

Folkrace e livet!
606 Inlägg
14 november 2014
#29
Och grenröret är nog bland det snyggaste jag sett å för den delen smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

115 Inlägg
1 februari 2015
#30
Snyggt byggt! Undrar bara vad för arbete du gjorde på bakaxeln? smile

Alla räserbilar är röda :)
Kolla in min renovering och trimning av en Volvo 244 från 75 :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293975

20 Inlägg
1 april 2015
#31
Vore roligt med en big update, när du är tillbaka från dina studier! Vill ju se mer av denna bil!!!
Riktigt fet, den är en stor inspiration!


20 Inlägg
9 september 2015
#32
Hur ser det ut? Börjar det klia så pass mycket i fingrarna att det snart kanske kommer en update? big_smile



Sök