RightFront skrev:
caromania skrev:
Expoze skrev:
Blyet hade väl främst till uppgift att smörja ventilsätena? Det är därför man måste hälla i blyersättningsmedel i gamla bilar som inte har härdade ventilsäten.
Nej, det är bara vad alla tror. Blyet tillfördes för att få upp oktantalet för att inte de moderna motorerna skulle spika ihjäl sig. Förövrigt var det stora protester och stormar kring införandet av blyet för 70 år sedan då man trodde att -
ventilsätena skulle brännas pga blyet... Blyersättningsmedel "för äldre bilar" är sannolikt en av de största mest lyckade falsarier som oljeindustrin lyckats pådyvla oss bilägare och entusiaster.
Har du någon källa?
För vet att Bosse Bildoktorn sa att det är nödvändigt, men han kanske lobbyist åt OKQ8
haha
En sidoeffekt var att blyet smorde ventilsäten och skyddade dem mot svetsning, men det var ingen tanke med det när man tillförde bly utan bara en trevlig hjälp. På senare år har man mer och mer kommit på, oftast genom snålhet, att blyersättning inte behövs. Rent och skärt BS är det. Eventuellt kan man hitta någon blötjärnstopp på någon muskelhögkompsåtta från 60talet, eller annahn prestandabil som i teorin riskerar att få svetsning mellan säte och ventil i det långa loppet. I realiteten kan vi köra våra vanliga familjehäckar på BF95 tills nästa istid.
I morgon kommer efterdebatten handla om E10 och skräcken som är/har varit för det. Enligt många blir ju en stor del av bilparken obrukbar, även det självklart bara snicksnack.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.