3320
Sök

Få "slag i brösted" bas ur ljudanläggningen

29 Inlägg
8 juli 2012
#41
Du får framförallt ingen kick utan en sub som inte spelar rätt i förhållande till där du sitter. Då en kicks punch ligger runt 60-80 hz.


2 024 Inlägg
8 juli 2012
#42
Velocity007 skrev:
Du får framförallt ingen kick utan en sub som inte spelar rätt i förhållande till där du sitter. Då en kicks punch ligger runt 60-80 hz.

Kan inte låta bli att skriva nu.....mitt framsystem känns i bröstet,mina subbar gör det oxå men på ett helt annat sätt. Framsystemet leverar kickar riktigt ordentligt och subbarna levererar låga frekvenser och vibrationer. Åkte rätt länge med bara framsystemet utan att ens koppla på subbarna just för att ett korrekt framsystem levererar mer än du verkar ana.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 400 Inlägg
8 juli 2012
#43
Ge dig nu Velocity007.
Du gör bara bort dig mer och mer. Du måste kunna inse när du har fel.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

16 197 Inlägg
8 juli 2012
#44
Velocity007 skrev:
Du får framförallt ingen kick utan en sub som inte spelar rätt i förhållande till där du sitter. Då en kicks punch ligger runt 60-80 hz.

En sub bygger man så att den passar som den ska i bilen (ingen jävla lös klump man flyttar runt på)

Sen anpassar de andra efter de. 

Vid tillfälle så kan du få lyssna i nån av mina bilar så ska jag förklara.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
8 juli 2012
#45
snackar vi den hårda pangiga goa basen som ett redigt pa system ger, eller snackar vi ljudtryck överlag? för att ENDAST ändra på lådans EDIT: position, och att detta skulle ge denna sensationellt "brösttryckarbasen" som jag trodde vi snackade om kan inte stämma. visst gör det enorm skillnad. men en baslåda bör inte arbeta i detta register där vi har själva kicken, eller början på "smacket" .

men jag kanske inte ens fattar vilken typ av bas som är intressant? men gissar på- nuvarande setup låter bara "brööööl, brööööl, bröööl..." och borde låta DUNK! ??? korrektomundo?

1: kolla över inställningarna. nolla ALLT, börja från ruta ett. ställ LPF på runt 60-80 till att börja med, och lyssna dig till rätt brytpunkt. jag har tex 50hz med 12dB/oktav till mina basar, då jag tycker dom låter ruskigt illa om jag tvingar upp dom högre. (jag har dock ett rätt skapligt tryck i bröstet ^^ hehehe)

2: inse att framsystem är INÅT-A-HEL-VETTE viktigt för att ALLT ska låta bra. tidskomp har ju inte alla men att bara kompa basen till framsystemet gör under! att få middar att möta bas på ett schysst sätt= precis rätt typ av bas. allt annat låter bara brööööl.. och jag vet detta för jag har själv vart en sån som lägger 90% av stålarna på bas, för bas är så jävla gött. men framsystemet lyfter även det upp basen ett antal steg upplevelsemässigt. i rent SPL syfte spelar man inte högre, men att sitta i 150db ton mot 150dB musik där allt hänger på... där snackar vi ljusår, minst..  alltså upplevelsemässigt. och det är väl det som räknas? tongue eller?
Senast redigerat av vw_performance (8 juli 2012)

PoLoud =D

29 Inlägg
8 juli 2012
#46
I vilket fall som helst vill jag bara klargöra att jag inte försöker vinna någon diskussion här. Om jag har trampat på någons tå, eller tryckt på någons stolthet så ursäktar jag mig. Men jag vet att ett framsystem utan någon baslåda kan mycket väl leverera ett väldans tryck. Jag blir nästan själv lite förvånad över så som mitt orginalsystem spelar i Toyotan.

Det jag vill poängtera för 100 gången är att om TS baslåda är missplacerad, kommer han aldrig känna det trycket man får av lådan i sig. För då kommer lådans punkt där den basar ligga någon annanstans, antagligen utanför bilen. Och ändrar han då inte på lådan, placerar om den eller bygger om den kan han lika gärna slänga den, för den kommer bara föra en massa oväsen i plåt och dylikt, än att ha en funktion som baslåda inne i kupén.


1 058 Inlägg
8 juli 2012
#47
hade en 5 serie och den spelade bäst framåt. mest korrekt, dock inte högst, eller med den där ruggiga tyngden. men bäst, och mest "smack" spelade den framåt genom luckan.

PoLoud =D

16 197 Inlägg
8 juli 2012
#48
Velocity007 skrev:
I vilket fall som helst vill jag bara klargöra att jag inte försöker vinna någon diskussion här. Om jag har trampat på någons tå, eller tryckt på någons stolthet så ursäktar jag mig. Men jag vet att ett framsystem utan någon baslåda kan mycket väl leverera ett väldans tryck. Jag blir nästan själv lite förvånad över så som mitt orginalsystem spelar i Toyotan.

Det jag vill poängtera för 100 gången är att om TS baslåda är missplacerad, kommer han aldrig känna det trycket man får av lådan i sig. För då kommer lådans punkt där den basar ligga någon annanstans, antagligen utanför bilen. Och ändrar han då inte på lådan, placerar om den eller bygger om den kan han lika gärna slänga den, för den kommer bara föra en massa oväsen i plåt och dylikt, än att ha en funktion som baslåda inne i kupén.

tror inte att lådan är felbyggd/felplacerad.. tror mer att de e så att TS behöver ett bättre framsystem då de basar han har har ett ganska högt MMS å just kicker är "kända" för att spela djup/tung bas.. dvs lågt transientsvar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 727 Inlägg
8 juli 2012
#49
offfroad skrev:
hej jag har dubbla kicker cvx 15", i var sin sluten låda på ca 70L, basarna drivs med ca 3000wrms  ( spl dynamics 3500.1 )


och basarna spelar bra förstås ,speglar skakar , dörrar verkar inte sitta fast osv, men jag saknar det där "slag i bröstet" effekt , man ska kunna känna av distinkta hårda basslag

nu är frågan vad ska man ha för inställningar på steget för att få denna effekt
just nu kör jag ungefär 25-150hz,

men jag läste på detta lite snabbt och någon hävdade att det är förvånansvärt hög frekvens som man ska ha för att uppnå denna effekt, uppåt 300hz kan det stämma?

vad har ni för inställningar på era steg ?
vilket frekvensområde ger " slag i bröstet " effekt ?
något annat relevant som hör till det här?

Som Evilaudio skriver, basarna spelar tungt djupt ner, dvs skitslöa i midbasområdet.
Dela dom max 50hz LP, inte 150hz som du har nu.

Nu har du inte nämnt vad som sitter i fram o spelar,
men jag håller tummarna att du kan dela det under 80hz HP.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (8 juli 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 058 Inlägg
8 juli 2012
#50
att tänka på - genom att försöka lura högtalaren att spela kickbas med uppvriden LP ger inget annat än oljud, drar ström, och framförallt värmer talspole helt i onödan. plus att det låter bajs.. big_smile

du får nu bita i äpplet, de där sura fanskapet.

du har 2st 15" element med massor av pulver in, massa ljud ut hoppas vi.

äpplet: du ska möta detta med ett framsystem. konarea + effekt kommer krävas, samt korrekt montering i stumma bafflar med dämpade dörrar osv. om du inte får in fler högtalare, bör du skaffa några som spelar som in i helvete högt ändå, och antagligen med ännu mer effekt.

PoLoud =D

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#51
jahap nu har jag följt tråden här..

det jag kan förstå är :
för att få kicken i systemet, så är det midbasar man ska ha ( med gött om effekt ), men midbasar är ingenting utan sina kompanjoner diskanter och subbasar

jag kikar runt nu och överväger att köpa nya ( begagnade skroten ) dörrsidor  ( som säkerhet ifall allt går åt skogen )

ideen:
och bygga / glasfibra in 2 st 6,5" midbasar i båda framdörrarna ( istället för ena förvaringsfacket ), och sedan högre upp på dörren så montera 1-2 riktiga diskanter, bakdörrarna får man väl låta bli tills vidare, driva framdörrar med spl dynamics 150,4

ska man försöka göra riktig låda till midbasarna eller en ordentlig baffel?

någon som har bra midbasar att rekommendera ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 400 Inlägg
8 juli 2012
#52
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319243 smile

Med detta kittet så kommer det att smälla på bra.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

16 197 Inlägg
8 juli 2012
#53
micke7406 skrev:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319243 smile

Med detta kittet så kommer det att smälla på bra.

Kan inte annat än att hålla med dig.

Vet ju vad dessa 6.5 går för.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 juli 2012
#54
offfroad skrev:
jahap nu har jag följt tråden här..

det jag kan förstå är :
för att få kicken i systemet, så är det midbasar man ska ha ( med gött om effekt ), men midbasar är ingenting utan sina kompanjoner diskanter och subbasar

jag kikar runt nu och överväger att köpa nya ( begagnade skroten ) dörrsidor  ( som säkerhet ifall allt går åt skogen )

ideen:
och bygga / glasfibra in 2 st 6,5" midbasar i båda framdörrarna ( istället för ena förvaringsfacket ), och sedan högre upp på dörren så montera 1-2 riktiga diskanter, bakdörrarna får man väl låta bli tills vidare, driva framdörrar med spl dynamics 150,4

ska man försöka göra riktig låda till midbasarna eller en ordentlig baffel?

någon som har bra midbasar att rekommendera ?

Kolla på exempelvis faital pro´s 8" midbasar som heter 8FE200. Kostar inga jättepengar och spelar sjukt hårt
med lite effekt.

Om du tycker 8" är för stort kan du gå på lillebror 6FE200 6,5" midbasar.

Dämpa dörrarna med silent coat ett helst två lager och lägg även ett lager på dörrsidan.
En riktigt stabil montering av högtalarna är ett måste.

Högtalarna från faital pro är utprovade i bilmiljö och fungerar riktigt bra, och återger en av den sjukaste midbasen jag upplevt i bil.
Senast redigerat av Tokken (8 juli 2012)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 juli 2012
#55
micke7406 skrev:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319243 smile

Med detta kittet så kommer det att smälla på bra.

Mycket bra tips!!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 juli 2012
#56
offfroad skrev:
ska man försöka göra riktig låda till midbasarna eller en ordentlig baffel?

Behövs inga separata lådor utan bygger du en stabil dörrsida så räcker det gott.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

7 274 Inlägg
8 juli 2012
#57
evilaudio skrev:
micke7406 skrev:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319243 smile

Med detta kittet så kommer det att smälla på bra.

Kan inte annat än att hålla med dig.

Vet ju vad dessa 6.5 går för.

Dessa finns inte i något kit med bara 1 par middar?


16 197 Inlägg
8 juli 2012
#58
ett sånt kit med enkla middar går säkert att fixa fram..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 juli 2012
#59
Problemet som jag ser med ett kit med enbart en 6.5" per kanal är att filtret inte lär funka. Men kan man hitta nått annat filter så borde det väl gå att lösa.
Senast redigerat av ExtraKim (8 juli 2012)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
8 juli 2012
#60
kim.   kitet säljs med dubbla 8ohms middar..   wink   så kör man med 4ohms middar så funkar de.   dock bör man nog dämpa diskanten en hel del då..


de e just de jag ska undersöka.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök