2278
Sök

Golf 2 CL -86 stannar ej på tomgång

96 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!  Mitt första inlägg blir ett tråkigt sådant

Var ute på motorvägen idag, sedan började bilen hacka, inte grovt men märkbart. Jag tryckte ner kopplingen för att växla ner och då "dog" motorn innan jag släppte upp för då slog den på igen.

Ju lägre hastigheter, speciellt varvantal, så hackade den ännu mer och nu startar den inte utan att chocken är utdragen och ligger på runt 2000 varv.

Innan idag har jag inte gjort några förändringar på motorn, hade ställt tändning hos en verkstad, bytt förgasarfot, bränslefilter samt även växellängage (tror knappast det har med saken att göra). Tändstiften är även bytta.

Har i dagsläget kontrollerat följande:

Förgasarfoten är hel.
Inga synliga skador på förgasaren.
Den tar in luft "som vanligt" (har inget att jämföra med)
Bränslefiltret verkar inte bli lika fullt som vanligt, brukade bli 80% fullt, numera kanske 40%.
Luktar väldigt mycket bensin.
Kontrollerat alla vakumslangar.

Vore riktigt uppskattat ifall man kunde fixa detta själv, annars blir det förhoppningsvis verkstad imorgon och kanske får det åtgärdat där.

Tack på förhand!

95 Inlägg
6 juli 2012
#2
Tänkte på när du skrev att bränslefiltret inte blev lika fullt som innan, kan det kanske vara soppapumpen som spökar? att den inte orkar pumpa tillräckligt på låga varv. för du har en mekanisk pump va?
har du kollat fördelarlocket med om det är dåligt?


96 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#3
BMW_ZACHE skrev:
Tänkte på när du skrev att bränslefiltret inte blev lika fullt som innan, kan det kanske vara soppapumpen som spökar? att den inte orkar pumpa tillräckligt på låga varv. för du har en mekanisk pump va?
har du kollat fördelarlocket med om det är dåligt?

Har ingen aning var bensinpumpen är så nej har inte kollat det, antar att den sitter nära bränsletanken. Däremot, kan den bara lägga av sådär? Klart det är möjligt, känns bara suspekt från ingenstans.

Fördelarlocket ser så gott som nytt ut, kollade det när dom ställde tändningen och fanns ingen anledning att byta ut (hade nyligen blivit bytt såg det ut som).

95 Inlägg
6 juli 2012
#4
Den sitter fram på motorn, slangen från soppafiltret går in i den.


96 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#5
BMW_ZACHE skrev:
Den sitter fram på motorn, slangen från soppafiltret går in i den.

Fast, det går ju en slang från bensintanken vidare till filtret, eller det kanske är returen.....jag måste kolla.

Hur kan man felsöka den? Är det inte att den ger bensin eller inte? Måste liksom ha bilen fungerande tills på måndag och att bilen bara slutar fungera har jag inte råd med *suck*

96 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#6
Var borde man börja felsöka? Att det luktar väldigt mycket bensin, vad kan det antyda? Det är just vad som får mig tro att det inte är bensinpumpen, om det luktar väldigt mycket bensin, borde inte det antyda att den går fett?

Vad är värsta senariot? Vill ju att verkstaden tar o kikar på bilen direkt, har inte råd att ta det under veckan!

95 Inlägg
6 juli 2012
#7
testa ta bort ett tändstift och se hur det ser utt. man brukar kunna se om det går för fett om det är blött.


96 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#8
BMW_ZACHE skrev:
testa ta bort ett tändstift och se hur det ser utt. man brukar kunna se om det går för fett om det är blött.

Tog bort dom tidigare idag, förutom lite olja (normalt antar jag) så var dom inte blöta.

96 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#9
Var hos en verkstad nyss, felsöker och kom fram till vakumet som "styr" tomgången verkar vara trasigt eller inte helt längre. Vi justerade tomgången med skruven och den går bra när den ligger vid 2000 varv men när den droppar lägre då börjar den hacka och ha sig.

Blir nog att byta ut hela förgasaren, beroende på vad den kostar.

6 630 Inlägg
7 juli 2012
#10
andrem skrev:
BMW_ZACHE skrev:
testa ta bort ett tändstift och se hur det ser utt. man brukar kunna se om det går för fett om det är blött.

Tog bort dom tidigare idag, förutom lite olja (normalt antar jag) så var dom inte blöta.

De ska inte vara olja på tändstiften....Om det är svarta och torra är det sot.

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#11
Malheus skrev:
andrem skrev:
BMW_ZACHE skrev:
testa ta bort ett tändstift och se hur det ser utt. man brukar kunna se om det går för fett om det är blött.

Tog bort dom tidigare idag, förutom lite olja (normalt antar jag) så var dom inte blöta.

De ska inte vara olja på tändstiften....Om det är svarta och torra är det sot.

Nej precis, dom var inte blöta, bara blanka vid gängorna!

En uppdatering på vad jag har gjort.

Har bytt ut hela förgasaren - ingen ändring
Ny bränslepump - ingen ändring
Nya vakumslangar - ingen ändring
Nytt bränslefilter - ingen ändring

Har läst mycket om att defekta tempgivare kan förstöra tomgången helt, finns det en sådan (blå?) på min bil? hittar bara en vid blocket nära kylslangen och vid sidan om för motor tempen (2 respektive 1 stiftade kontakter).

Liten mer detaljerad beskrivning på hur problemet visar sig följer nedan:

från 1an till 2an måste jag varva över 2000 varv,annars så faller varven ner till 0 och motorn dör, det händer inte över 2000 varv då faller den ner till strax över 1000 och man kan fortsätta.

Jag krypkörde på 1an, ingen koppling nertryckt, och bilen gick bra runt 20 meter, sen tvärdör motorn.

Detta verkar rätt så allvarligt då det inte är förgasaren eller bränsletillförsel-relaterat. Satt även handen vid luftintaget för att blockera och då dog bilen, vilket är förväntat.

Vad fan kan ha hänt?

6 630 Inlägg
14 juli 2012
#12
Är det skillnad om du kör motorn kall eller varm?

Likså om tomgången är bättre vid varm eller kall motor

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#13
Malheus skrev:
Är det skillnad om du kör motorn kall eller varm?

Likså om tomgången är bättre vid varm eller kall motor

Ingen skillnad, varken upp eller ner. Tycker däremot att motorn verkar bli varmare nu än förr, kanske bara en känsla.

Kan inte ha något med för mycket/lite olja? (random gissning)

Här är förresten en video jag filmade, kanske inte den bästa men visar lite hur högt tomgångsskruven måste sitta och att den tappar tomgången när man varvar den.

http://www.youtube.com/watch?v=N5y6kD0J … r_embedded
Senast redigerat av andrem (14 juli 2012)

6 630 Inlägg
14 juli 2012
#14
Om stickan är typ 2-3cm över max när motorn är kall..inte bra. ;P

Prova byt temp. givaren på blocket, den som sitter i kylaren är till kylfläkten. (Om du nu har två?)

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#15
Malheus skrev:
Om stickan är typ 2-3cm över max när motorn är kall..inte bra. ;P

Prova byt temp. givaren på blocket, den som sitter i kylaren är till kylfläkten. (Om du nu har två?)

Nej, den är över min men under max, så inget över det iaf.

Tempgivaren borde ju gå att mäta ohm på eller hur? Vad för värden borde den ge ifrån?

Ska till biltema imorgon, vill gärna köpa på mig så mycket som möjligt för att kunna byta ut grejer för att lösa problemet, att bilen bara slutar att orka från ingenstans verkar bara konstigt.

6 630 Inlägg
14 juli 2012
#16
Mät värdet kall, sen värm den med en tändare eller ha den i/emot kokande vatten så ska resistansen ändras

OM nu topplockspackningen hade gått skulle det bli helt annan symptom är jag säker på..men nu när jag säger det, har du kollat att kamremmen står rätt?

Kanske hoppat en kil!

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#17
Malheus skrev:
Mät värdet kall, sen värm den med en tändare eller ha den i/emot kokande vatten så ska resistansen ändras

OM nu topplockspackningen hade gått skulle det bli helt annan symptom är jag säker på..men nu när jag säger det, har du kollat att kamremmen står rätt?

Kanske hoppat en kil!

Vilka intervaller ska den ligga på? Kall/varm? Eller är det bara o kolla så den ändras? Ska ta lite bilder så du får se vilken jag menar.

Nej, det har jag inte gjort? Hur gör man det? Bara kolla så den ligger rätt på kuggarna eller är det mer invecklat än så?

6 630 Inlägg
14 juli 2012
#18
Vet inte vad för siffror det ska vara..men om det ändras så funkar den :>

Inte bytt kamrem på en Golf tidigare men det brukar finnas markering på dreven som ska peka emot ett visst håll samtidigt.

De/Dem

96 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#19
http://i47.tinypic.com/24maryp.jpg = ventil 1
http://i49.tinypic.com/j7x46e.jpg = ventil 2

Ventil 1 resistans
Kall: http://www.youtube.com/watch?v=Wss1IASirn4
Varm: http://www.youtube.com/watch?v=J4hZg77knoc

Ventil 2 resistans
Kall: http://www.youtube.com/watch?v=k4qLl3YO898
Varm: http://www.youtube.com/watch?v=-wvFNSkCDcg

Så!

Dom peakade på olika värden vid varmt och kallt, ska man då anta att dom alla fungerar?  Bilder på givarna har du längst upp!

6 630 Inlägg
14 juli 2012
#20
Kolla över så kamremmen inte hoppat en kugg.

När böts den senast?

De/Dem


Sök