Malheus skrev:
andrem skrev:
BMW_ZACHE skrev:
testa ta bort ett tändstift och se hur det ser utt. man brukar kunna se om det går för fett om det är blött.
Tog bort dom tidigare idag, förutom lite olja (normalt antar jag) så var dom inte blöta.
De ska inte vara olja på tändstiften....Om det är svarta och torra är det sot.
Nej precis, dom var inte blöta, bara blanka vid gängorna!
En uppdatering på vad jag har gjort.
Har bytt ut hela förgasaren - ingen ändring
Ny bränslepump - ingen ändring
Nya vakumslangar - ingen ändring
Nytt bränslefilter - ingen ändring
Har läst mycket om att defekta tempgivare kan förstöra tomgången helt, finns det en sådan (blå?) på min bil? hittar bara en vid blocket nära kylslangen och vid sidan om för motor tempen (2 respektive 1 stiftade kontakter).
Liten mer detaljerad beskrivning på hur problemet visar sig följer nedan:
från 1an till 2an måste jag varva över 2000 varv,annars så faller varven ner till 0 och motorn dör, det händer inte över 2000 varv då faller den ner till strax över 1000 och man kan fortsätta.
Jag krypkörde på 1an, ingen koppling nertryckt, och bilen gick bra runt 20 meter, sen tvärdör motorn.
Detta verkar rätt så allvarligt då det inte är förgasaren eller bränsletillförsel-relaterat. Satt även handen vid luftintaget för att blockera och då dog bilen, vilket är förväntat.
Vad fan kan ha hänt?