3493
Sök

Hjälp med att sänka volvo 240!

Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Hallå, de är första gången jag ska ta och byta fjädrar på någon bil. Jag ska slänga på en sänkningssats och andra dämpare på 240in min:   Satsen

Det sitter på reservdelsbilen min. Så jag undrar vad jag måste göra för att plocka bort dämparna.
Vad är det jag måste lossa?
Måste jag köpa några fjäderspännare för att få dit dom?

Jag ska även sätta på originalfjädrarna och dämparna på reservdelsbilen.

Ha vett, åk brett!

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 juli 2012
#2
Ja, fjäderspännare är ju att rekommendera faktiskt..
Sen är det egentligen ett specialverktyg du hade behövt upptill på dämparna fram, men jag har för mig att det även funkar med mutterknack.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Japansk
72 Inlägg
8 juli 2012
#3
Sitter fjädrarna på andra bilen så skiftar du ju bara fjäderbenen fram och fjädern bak. Easy as such, du behöver ingen fjäderspännare.

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#4
kristofski skrev:
Sitter fjädrarna på andra bilen så skiftar du ju bara fjäderbenen fram och fjädern bak. Easy as such, du behöver ingen fjäderspännare.

Men då måste man väl göra en framvagnsinställning efter?


Mack skrev:
Ja, fjäderspännare är ju att rekommendera faktiskt..
Sen är det egentligen ett specialverktyg du hade behövt upptill på dämparna fram, men jag har för mig att det även funkar med mutterknack.

Vad är det för fäste du menar?

Tack för snabba svar!

Ha vett, åk brett!

Sothora <3
1 201 Inlägg
8 juli 2012
#5
Flytta över hela fjäderbena, går fortare.

Framvagns inställning måste göras ändå om man är noga.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#6
Mercedesturbodiesel skrev:
Flytta över hela fjäderbena, går fortare.

Framvagns inställning måste göras ändå om man är noga.

Känns nästan lättast då man ändå har tillgång till riktig verkstad där man kan fixa inställningen.
Men hur blir det med fjädrarna bak? Måste jag ha spännare till dom eller kan man få lös dom ändå på nå vis?

Ha vett, åk brett!

Sothora <3
1 201 Inlägg
8 juli 2012
#7
går ändå tror ja.

Ja framvagns inställning måsta du ju ändå göra, hur ska du få bort stötdämparna utan o lossa lagringen??

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#8
Mercedesturbodiesel skrev:
går ändå tror ja.

Ja framvagns inställning måsta du ju ändå göra, hur ska du få bort stötdämparna utan o lossa lagringen??

Okey, får försöka me de wink

Vad menar du? tongue

Ha vett, åk brett!

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 juli 2012
#9
Mercedesturbodiesel skrev:
går ändå tror ja.

Ja framvagns inställning måsta du ju ändå göra, hur ska du få bort stötdämparna utan o lossa lagringen??

Var detta jag menade.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#10
Vad är det för lagring?

Ha vett, åk brett!

Forummoderator
26 351 Inlägg
8 juli 2012
#11
Johan240 skrev:
Vad är det för lagring?

Topplagring. Sitter ovanpå stötdämparen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 111 Inlägg
8 juli 2012
#12
Bakfjädrarna går att byta utan fjäderspännare.
Lossa stötdämparna bak då det är de som fungerar som utfjädringsstopp. Hissa karossen och låt axeln vara avlastad. Sedan lossar du bulten som håller brickan som fjädern sitter med nedtill. Då dessa i 28 fall av 3 är sönderrostade så skulle jag se till att ha nya brickor innan jag börjar. Brukar bara bli pulver kvar av dem innan man är klar.


Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#13
Volvo544special65 skrev:
Bakfjädrarna går att byta utan fjäderspännare.
Lossa stötdämparna bak då det är de som fungerar som utfjädringsstopp. Hissa karossen och låt axeln vara avlastad. Sedan lossar du bulten som håller brickan som fjädern sitter med nedtill. Då dessa i 28 fall av 3 är sönderrostade så skulle jag se till att ha nya brickor innan jag börjar. Brukar bara bli pulver kvar av dem innan man är klar.

Jag får spana in hur dom ser ut wink
Vet du vart de går att få tag i billiga isf? smile

Ha vett, åk brett!

5 111 Inlägg
8 juli 2012
#14
De jag behövt har jag köpt på KG trimning till bra pris, men finns säkert på fler ställen.


Darkus
8 juli 2012
#15
Oooj..hadde du kollat i "köp och sälj" hadde din sänkning blivit betydligt billigare.

Perfektionist!
147 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#16
Volvo544special65 skrev:
De jag behövt har jag köpt på KG trimning till bra pris, men finns säkert på fler ställen.

Kikar in där!

Darkus skrev:
Oooj..hadde du kollat i "köp och sälj" hadde din sänkning blivit betydligt billigare.

Spelar ingen roll vad dom kostar då dom satt på reservdelsbilen min wink

Ha vett, åk brett!

Japansk
72 Inlägg
8 juli 2012
#17
Haha, hur du än gör så måste du göra en inställning.

Det är att bilen blir lägre som rubbar inställningen, inte fjäderbenen eller fjädern. Dom sitter i samma position som dom gamla men när bilen blir lägre får du en naturlig negativ camber. Dock pratar vi om sänkfjädrar så det handlar inte om många grader. Jag hade skitit i det, volvon är endå så svampig i grunden så du kommer inte märka något.

Nu har jag itne skruvat 240 något, men troligast sitter "frambenen" med 3 bult vardera i toppkronan. samt två bultar i botten (om inte hela spindeln är integrerad i fjäderbenet, då byter du hela skiten) Lossa från bärarmarna/spindeln, tänk på att smörja mycket så inga bultar smäller av då det är en gammal bil och troligast har rostat en hel del. Sedan lossar du toppkronan, ha gärna en polare med dig som kan hålla i fjäderbenet så det  inte åker ner i backen. Bak är det skitenkelt, där sitter troligast stötdämparen med en bult i mitten. Lossa båda dom från bagaget, hissa upp bilen allt som går, ta ett spett och böj ner bärarmarna och lyft av fjädern.

Ut och meka nu ! wink
Senast redigerat av kristofski (8 juli 2012)

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se

679 Inlägg
8 juli 2012
#18
Det där med framvagnsinställning, jag har kört kapat på alla mina volvo bilar och har aldrig ställt in framvagnen men dom har aldrig käkat däck kört hur länge som helst utan däck slitage, Men på tex min golf 2 och polon så käka den upp däcken skit fort

5 089 Inlägg
8 juli 2012
#19
Eftersom att man ställer cambernvinkeln med dom tre bultarna mot tornet så behövs det göras en hjulinställnig om man inte är rädd om däcken.. End of story..

Och till ovanstående. Även på dina golfar ställer man cambern på bultarna som fjäderbenet sitter i mot spindeln. Du har inte fått tillbaka det rätt och då sliter den snett smile

\Lindgren

Japansk
72 Inlägg
8 juli 2012
#20
Inte fan ställer du camber i infästningen för fjäderbenet, eller har 240 glidspår ?
Senast redigerat av kristofski (8 juli 2012)

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se


Sök