3270
Sök

Evo 8 & subaru sti -04 väghållning

VIP Medlem
251 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, nu är det så att jag är inne på att köpa något fyrhjulsdrivet.. Kanske en subaru, kanske en evo!
Båda bilarna har sina plus och minus men det som allting hänger på är väghållningen på bilarna!!!

Nå, vad jag sett på testar osv på internet så verkar evon ha bättre väghållning original. Men jag undrar om nån här har erfarenhet av bilarna med uppgraderad väghållning (coilovers, fjäderbenstag och r-däck exempelvis?).
Beter sig subarun helt plötsligt bättre än evon då eller är evon fortfarande snabbare?


Tack på förhand


353 Inlägg
8 juli 2012
#2
sätt på 3 vägs grejer så är det jämt


15 Inlägg
8 juli 2012
#3
subarun är gay, satsa på en evo!wink


7 274 Inlägg
8 juli 2012
#4
Dom är nog väldigt lika, hänger nog mer på föraren än bilen.
Finns det något som kan styra 4 hjulsdriften på evon som finns till subban?


VIP Medlem
251 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Dom är nog väldigt lika, hänger nog mer på föraren än bilen.
Finns det något som kan styra 4 hjulsdriften på evon som finns till subban?

Vad menar du med att styra fyrhjulsdriften? Menar du ACD? Tror det är något som evosar har som reglerar effekten mellan fram och bakhjulen, vet inte riktigt..
(ACD är vad det kallas på just en evo tror jag)
Senast redigerat av Qziny (8 juli 2012)


7 274 Inlägg
8 juli 2012
#6
Subaru har väl sin DCCD eller vad den heter. Finns eftermarknad kontroller som gör att man kan styra den lite som man vill som jag har förstått det.
Kan vara kul med lite mer bakhjulsdrift ibland t ex wink


VIP Medlem
251 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Subaru har väl sin DCCD eller vad den heter. Finns eftermarknad kontroller som gör att man kan styra den lite som man vill som jag har förstått det.
Kan vara kul med lite mer bakhjulsdrift ibland t ex wink

Jaha, du menar så.. Nee tror faktiskt en evo har 50/50 hela tiden, bara det att den låser och öppnar differentialerna olika mkt beroende på några faktorer. För komplicerat för mig att förstå mig på! tongue


373 Inlägg
8 juli 2012
#8
AYC heter det väl på evon, står för active yaw control. Alla tre diffarna är väl hydrauliska när bilen har AYC, så effekten kan skickas till dom hjul, eller i extremfall till och med endast ett hjul, som behöver kraften mest. Om jag inte har fattat saken helt fel... Hydraulpumpen till AYC brukar gå sönder och är dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyr.

Subaru har DCCD på svensksålda STI modeller från 2004 och nyare, står för driver controlled center differential, och det styr endast centerdiffen. Det är vanlig diffbroms bak och vissa modeller har även diffbroms fram. En newage STI har ett autoläge för DCCD där den mäter tex gasläge, styrläge, g krafter etc för att räkna ut hur diffen ska bete sig. Det är en elektromagnetisk diff så när den ger full spänning så är den 100% låst, och utan spänning är den helt öppen.

Finns mängder med saker att uppgradera en Subaru med väghållningsmässigt, en lite vässad Impreza får utan problem en person som "volvoooo" att skita i byxan, och ändra uppfattning om märket är gay eller inte.... smile

Whiteline gör många fantastiska väghållningsgrejer till Subaru.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (8 juli 2012)


Sök