Pierre_r skrev:
Varför jämför dom inte grand cherokee mot en mercedes GL istället eftersom dom 2 har samma chassi och fjädring dvs luftkuddar dom 3 dom jämför med har spralfjädrar...
Välter nästan jeepen så kommer mercan också nästan att välta.
Väldigt intressant att dom inte skriver ut vad chrysler själva säger om det. för hade det varit nått annat märke så hade dom skrevit ut det.
iaf här är vad chrysler säger:
Chrysler Group engineers are investigating a Swedish magazine’s evaluation of the 2012 Grand Cherokee. During the evaluation, the publication was able to capture images of a Grand Cherokee on two wheels as it performed an extreme maneuver in an overloaded condition.
Advised of this event by the magazine, Chrysler Group engineers made numerous attempts to reproduce the wheel-lift in a properly loaded vehicle. Extensive testing produced no such result.
A subsequent evaluation was conducted by the magazine July 8 in Sweden and witnessed by Chrysler Group engineers. Three vehicles performed 11 runs on a course prepared by the magazine. None reproduced the original event.
The uncharacteristic result was obtained using a vehicle loaded beyond its weight specifications. The Grand Cherokee’s weight limitations are clearly stated on the vehicle and in the owner’s manual. Also, the extreme maneuver performed by the magazine is not certified by any regulatory agency, nor is it used to establish any sanctioned safety ratings.
Chrysler Group takes seriously any safety concerns and engineers are examining the event to better understand the magazine’s claims.
A “Top Safety Pick” of the U.S. Insurance Institute for Highway Safety, the 2012 Grand Cherokee is an award-winning SUV that features Electronic Stability Control and Electronic Roll Mitigation as standard equipment. It meets or exceeds all government safety mandates and its outstanding performance has made it the most awarded SUV in history.
Notera det fetstilta....
och som jag sa innan är denna jeepen "livsfarlig" så kommer mercan också vara det...
Den har vissa likheter med gamla GL men inte så att de delar allt, den förra generationen av grand cherokee var betydligt mer mercedes GL och de delade massvis med komponenter, det var drivlina, fjädring etc och den klarade sig fint i älgtestet. Dessutom finns det grand cherokee utan luftkuddar. Är som 300c som baseras på en avdankad e-klass. De delar plattform men inte alla komponenter. Tex så håller styrlederna på mercan betydligt längre än på 300c där de behöver bytas vid varje service ungefär. Jag har aldrig gjort en service på en 300c utan att bytt någon eller bägge styrlederna iaf och då jobbade jag ungefär ett år på chrysler/dodge/jeep. GL är ju dessutom en USA byggd merca som är mest ämnad för den amerikanska marknaden. Alla bilar testas på samma sätt och det är ju inte direkt så att den var lastad till bristningsgränsen, syns ju tydligt på hur hög bilen fortfarande är och att inget sticker upp. Den gamla generationen som delade betydligt mer med merca klarade sig fint, men inte den här nya.
Teknikens värld testar alla bilar med lite överlast och merca GL har ju också testats om jag inte läst fel och den klarade sig utan att välta. Bara för att de har likheter så betyder det inte samma bil. Även om de har likheter och delar till viss del bottenplatta med varandra. Det är dessutom den äldre generationen och inte den nya.
Samma test har funnits länge nu och de hade rätt om både toyota hilux som fick göra ändringar på sin modell när den inte klarade älgtestet bra och samma mer merca a-klass som dessutom välte helt då föraren var för långsam att parera, detsamma hade hänt här men detta i en lägre hastighet. De fick en skoda modell att sluta säljas helt och hållet pga dåligt resultat. Så allt chrysler säger är en massa bortförklaringar. Att det var över gränsen är inte ens verifierat än utan något som chrysler säger men de brukar testa alla bilar med svag överlast då det iprincip sker för alla bilar att de körs med mer last än vad som rekommenderas men de klarar sig likt förbannat. Nä, dåligt jobbat här. Andra företag kan se sina brister men som vanligt med amerikanare så blundar man och säger att någon annan gör fel.
Volkswagen Touareg har ju också testats, och xc90 som sagt, den första av dessa klarar sig riktigt bra även om man kör offroad, givetvis inte som en riktig terrängbil men det gör inte grand cherokeen för den delen heller. Det är en "soccer mom" bil. Stadsjeep. Men vw klarade sig galant och xc90 med, och det är utan några sportfjädrar och dessutom högre hastighet och med samma förutsättningar vad det gäller last. Det är en oberoende tidning så jag tror betydligt mer på dem än chrysler som bara vill rädda sitt eget arsle. q7 och x5 klarar sig väldigt bra på utmanande väglag de med, gäller att ha rätt däck bara. Skulle inte säga att de är sämre än grand cherokeen. Den klarade inte ens att ta sig upp för en liten refug och sedan ca 7 meter gräsmatta med en lutning på runt 25-35 graders lutning, aa rätt brant men den klarade sig inte och orkade inte driva på alla 4 utan det spann bara trots att vi ställt in den och det var torrt gräs. Vi gjorde ett litet test på jobbet (
http://www.youtube.com/watch?v=ODN_mhFv8mg ungefär samma lutning som där, något mindre lutning där vi testade dock)
Vill man ha terrängbil så är det wrangler (på bekostnad av bekvämlighet) eller range rover/land rover som gäller istället. Touareg har visat sig klara att klättra i 45 graders lutning, visserligen på trä bara vad jag har sett men land rover och range rover klarar 45 grader i grus/lera. Är inget fan av de bilarna, eller speciellt suvs öht men säger bara att de klarar det. Skulle jag skaffa en suv skulle jag vilja ha en x6m, bara för jag tycker de är snygga och jävligt tuffa. Att de sedan inte är någon terrängbil vet jag redan om, men de tar sig iaf fram bättre än vanliga personbilar. Ska ju tilläggas att många stadjeepar idag skulle klara offroad mycket bättre med andra däck än de som sitter orignalmonterade bara.
ML delar ju många likheter med GL dessutom, en sån har jag behövt göra en liknande undanmanöver i själv och det var helt odramatiskt och det gick runt 60-70 km/h. Blir ju inte exakt då jag inte hade några konor att följa men det kom ut vilt på vägen och jag behövde väja och snabbt in på mitt körfält igen då det kom mötande bilar. Visst, hjärtat klappade rätt bra men bilen klarade undanmanövern galant. Iofs var det toppmodellen men ändå. Håller fast vid att jeepen är livsfarlig. Jobbade där när vi fick in de 2 första demo exen, det första jag fick göra med den ena var att laga den då den var trasig från början. Har inget större tillit till chrysler concernen, speciellt inte efter att ha arbetat med dem. De flesta motorer görs av andra tillverkare ändå inom den concernen. Har de ens någon egen diesel? Inte vad jag vet.
Spelis: Haha aa, det var så länge sedan, känns inte som så men det var det.