3610
Sök

Trimma volvo 945 ltt.

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
tjenare som rubriken lyder. ska trimma min volvo 945. har chippat ställt ladd 09. men funderar att byta spridare till röda saab 431. behöver jag uppdatera något annat eller bara slänga i dom?? tack på förhand. mvh Jonas

460 Inlägg
10 juli 2012
volvo_740_88 skrev:
tjenare som rubriken lyder. ska trimma min volvo 945. har chippat ställt ladd 09. men funderar att byta spridare till röda saab 431. behöver jag uppdatera något annat eller bara slänga i dom?? tack på förhand. mvh Jonas

Lika många % du ökar flödet i bränsle med, måste du öka i diameter på luftmassemätare smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

513 Inlägg
10 juli 2012
vill du köra epamek eller vara seriös?
För när man byter viss hårdvara som tex spridare så bör man mappa om bilen för mappningen är det viktigaste för att få bilen till att gå rätt. Vist det går att hoppas på lamdaregleringen.
Så lägg upp en plan på hur mycket du vill göra och lägga ut på bilen och kör efter det.

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
tack för svaren ska fixa en lmm 012 borde väl funka??  ska allt vara hyffsat seriös men mappa hur gör man de på en sån gammel bil?? tror allt lamdan tar hand om det men vet inte säkert. mvh.

937 Inlägg
10 juli 2012
om du nu ska trimma så är ju turbo en bra ide att byta med tanke på att den du har är inte lönt att höja laddet på mera, sen sitter det spridar motstånd för att original så är dom lågohmiga (vet ej om saab är det), du kan nog har runt 3" luftmassemätare om du ska krabba, på klracing så finns det ett special chip till 460cc spridare ett sånt hade passat bra, så med lite pill å det chippet så har du nog runt 260-270 hk Om du byter turbon med

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
tack för svaret. får skaffa en större turbo jaa:) saab är högohm. får kolla på klracing. tack för alla svar. fler tips tas gärna emot smile

513 Inlägg
10 juli 2012
Samma som att chippa. att sätta dit en större lmm är lite till att lura styrsystemet då den är mappad efter orginal förutsättningar. Den vet helt enkelt när org lmm ger en viss signal ska den öppna spridarna så mycket. Sen ska den ta hänsyn till en massa andra saker som vatten temp, lambda osv.
Att då lura styrasystemet är i mitt tycke inte rätt sätt.

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
har chippat mina guldboxar. men går det att mappa rätt då?? smile

513 Inlägg
10 juli 2012
Kalasgasarn skrev:
om du nu ska trimma så är ju turbo en bra ide att byta med tanke på att den du har är inte lönt att höja laddet på mera, sen sitter det spridar motstånd för att original så är dom lågohmiga (vet ej om saab är det), du kan nog har runt 3" luftmassemätare om du ska krabba, på klracing så finns det ett special chip till 460cc spridare ett sånt hade passat bra, så med lite pill å det chippet så har du nog runt 260-270 hk Om du byter turbon med

Helt rätt. Anpassar programvaran till hårdvaran.

513 Inlägg
10 juli 2012
volvo_740_88 skrev:
har chippat mina guldboxar. men går det att mappa rätt då?? smile

Klart det går att mappa, någon gjorde ju chippet från första början. sen är ju frågan om vad man vill lägga.
Ett allternativ är megasquirt, tar ett tag att lära sig med då kan du mappa själv allt eftersom du byter delar.

937 Inlägg
10 juli 2012
hur mycket effekt vill du upp nå? klracing chipet är till ungefär 260-270 hk, det ända du behöver göra är spridare 3" luftmasse och en lite större turbo, luftmassemätaren åker du på att förstora även om du ska krabba med eftermarknads sprut,

513 Inlägg
10 juli 2012
Kalasgasarn skrev:
hur mycket effekt vill du upp nå? klracing chipet är till ungefär 260-270 hk, det ända du behöver göra är spridare 3" luftmasse och en lite större turbo, luftmassemätaren åker du på att förstora även om du ska krabba med eftermarknads sprut,

Åker man med eftermarknadsprut typ megasquirt/vems eller så har du inte lmm. Kör då med MAP.

937 Inlägg
10 juli 2012
Melin82 skrev:
Kalasgasarn skrev:

Åker man med eftermarknadsprut typ megasquirt/vems eller så har du inte lmm. Kör då med MAP.

haha just det cool nu tänkte ja på att mappa original systemet, men i alla fall om man inte ska köra så mycket effekt så är det vel knappast lönt att lägga 5-10 tusen på ett eftermarknadssprut, ett alternativ hade varit att skaffa piggyback dom kostar inte så mycket

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
fundera på 260 270. är ju bruksbilen så att säga så det får vara hyssat billigt hehe smile men lite får det kosta måste ju hålla plus gå hyffsat billigt vid normalkörning.

513 Inlägg
10 juli 2012
Kalasgasarn skrev:
Melin82 skrev:
Kalasgasarn skrev:

haha just det cool nu tänkte ja på att mappa original systemet, men i alla fall om man inte ska köra så mycket effekt så är det vel knappast lönt att lägga 5-10 tusen på ett eftermarknadssprut, ett alternativ hade varit att skaffa piggyback dom kostar inte så mycket

Allt handlar om hur mycket man vill ha ut av sin motor, och hur mycket pengar man vill lägga.
För effekt drar med sig så mycket, först så kommer chip, sen så måste man byta turbo och spridare, sen blir det ic, koppling. sen turbon igen, kolvar, stakar, toppen, grenrör. sen skjuter man lådan åt helvete så den måste bytas.
Så det ena drar med sig det andra.

Tycker nog att KLs allternativ är ett bra startpaket, sen ska man gå bortom det bör man sikta på en siffra och köra efter det, blir så mycket onödiga inköp om man vill ha 400 hk för att sen mitt i vilja ha 500. Hoppas att ni  fattar vart jag vill komma.

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
förstår vad du menar ska fixa chippet från klracing plus 3lmm så kanske det lirar fint. smile tack för alla svar smile

513 Inlägg
10 juli 2012
volvo_740_88 skrev:
förstår vad du menar ska fixa chippet från klracing plus 3lmm så kanske det lirar fint. smile tack för alla svar smile

tycker du ska köra på det. Har du en m90 låda eller m47?

90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
jag har m46. för m90 rasa tvåan måste byta synkar någon som har en skiss?? på m90?

937 Inlägg
90 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
ajjemen bilar är till för att användas jaa till 100 %

Sök