3478
Sök

200SX s13 "kväver" sig själv

829 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#41
Vet inte varför toppen skulle vara felet dock.

det som stör mig MEST är att den gick skitbra när jag provade den första turen.. sen gick den skitskumt.. och nu är det så hela tiden.


829 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#42
Felkod 13 och 21 fick jag.
13: The engine temperature sensor circuit is open or shorted
(An abnormally high or low outout voltage is entered)

21: The circuit between power transistor unit and ECU is opened.

Då är frågan.. hur fixa och hur hitta var det är fel?


343 Inlägg
14 juli 2012
#43
Scoore skrev:
Felkod 13 och 21 fick jag.
13: The engine temperature sensor circuit is open or shorted
(An abnormally high or low outout voltage is entered)

21: The circuit between power transistor unit and ECU is opened.

Då är frågan.. hur fixa och hur hitta var det är fel?

nr: 13 låter ju som att de är någon givare
nr 21: ingen anning

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

343 Inlägg
14 juli 2012
#44
falkon93 skrev:
Scoore skrev:
Felkod 13 och 21 fick jag.
13: The engine temperature sensor circuit is open or shorted
(An abnormally high or low outout voltage is entered)

21: The circuit between power transistor unit and ECU is opened.

Då är frågan.. hur fixa och hur hitta var det är fel?

nr: 13 låter ju som att de är någon givare
nr 21: har med cippet å göra: Del 2: Det finns bara två huvudsätt att använda tuning på:

Metod 1: Antingen kan du göra detta i bilens egen styrenhet, bilens egen huvuddator (även kallad ecu).

hittade de på: http://www.bestchip.se/index.php?articleid=100

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

829 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#45
Förstår inte vad du menar med chippet. Har svårt att tro att den sabbar bilen så,eftersom folk bara sätter i steg2 och kör..

Allt är original,så hade det varit steg3 hade jag fattat mer varför den inte går..

Om jag hade ett originalchip skulle jag provat med det,men saknar det så kan icke prova.


1 741 Inlägg
14 juli 2012
#46
felkod 13 är ju tempsensorn. Kabelbrott?
och 21 är väl tändförstärkaren som jag förstår det.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

829 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#47
Kan vara kabelbrott.

Okay får försöka felsöka den om det ståe i manualen hur man går till väga.


829 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#48
Jag pallar inte hållas mer.. Är det någon som har en kärra eller något och kan ta denna till ett garage och kika eller så? Det regnar fan oavbrutet och det går bara inte att vara ute.

Betalning ges,och Mycket uppskattning om problemet kan lösas!


829 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#49
Nu har jag fixat dit en annan tändförstärkare samt en annan luftmassemätare.

Bilen går LITE bättre,men inte helt hundra.. kunde iaf komma upp för uppfarten den här gången utan att den dog.

Det ser även ut som det ryker något ur avgaset när jag gasar till,men kan inte se vilken färg röken har.
Tempen sticker inte iväg och den drar ingen kylarvätska så toppackningen kanske är intakt iaf.
turbon laddar också så kan inte tro den är felet heller.

Vad är nästa steg tro? Eftersom den går bättre nu än tidigare med annan tändförstärkare,ska jag prova byta tändspolar också kanske ?

Seriöst ingen i Eskilstuna eller nära som kan S13 och vill ta sig en koll på den ? Betalar givetvis en summa för det om fel kan hittas.


829 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#50
Öhum.. Fick tips om att tejpa tändspolarna med eltejp om det var så att gnistan kanske smet ut någon annanstans ut i toppen,och märkte då en detalj..

http://img685.imageshack.us/img685/1434/20120726125059.jpg
Ett problem här är att ena hatten sitter åt FEL håll.. Lite udda tyckte jag,med tanke på att resterande 3 satt likadant. Så jag tog loss hatten,och där kom ett svar fram till mig. Frågade för 20minuter sen om det där stiftet ska sitta och dingla inne i hatten.

Svaret var: Förmodligen inte..

http://img189.imageshack.us/img189/5121/20120726125115.jpg

Nu vet inte jag hur detta påverkar bilen när den bara är varm,och inte kall,men på något sätt så får jag känslan av att detta gör Absolut inte saken bättre!!


Herr
1 722 Inlägg
26 juli 2012
#51
Hmm, jag har ju vart och pillat på dom där när jag bytte tändstift. kan ha råkat vända hatten fel, och JA, jag tror att dom kan vara boven i dramat också, att gnistan inte blir lika ren, sen ska dom där "kolen" sitta i själva tänddelen, dom ska sitta där med en fjäder. killen innan mej hade ju sågat upp hål i huven, så det hade regnat in och det kan ha gjort tändspolarna kassa... jag är övertygad om att det är nåt med det.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

grön aktivist
846 Inlägg
26 juli 2012
#52
Confide skrev:
Har du kontrollerat tändkasetterna?
Att den går på 3 burkar är ju extremt förekommande ihop med att en fjäder som ska sitta i kasetten har hoppat ur!

Trodde du hade koll på det ;P!


829 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#53
Locktar: Ja det är ju en stor bov i dramat iaf,men frågan är om det räcker. Vet inte riktigt varför den skulle gå sämre när den blir varm om den här var dålig. Borde ju gå lika illa när den är kall isåfall MEN det kanske inte är fallet smile

Confide: Haha jag har missat det där tror jag.. Fick bukt på att den gick på 3 dock,för ett tändstift vill inte alls tända. Köpte mig då Champion Eon 7 stift,men det är ju inte riktigt vad man brukar köra i dessa maskiner. Därav inskaffade jag NGK stift igår,likadan som jag hade när jag köpte den. smile

Ska ut nu och byta skiten,så HOPPAS det går som jag vill!! Vore fanimig toppen.

Ps: de tändspolar jag hämtade nyss,ser Mycket bättre ut än de jag hade innan,så det borde nog bli lite skillnad iaf.


grön aktivist
846 Inlägg
26 juli 2012
#54
Ja, tändkasetterna är ju vanliga att dom kapsejsar.
Har haft 200 själv tongue.


829 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#55
Nahe.. bytte dom nu, ställde tändningen på 15grader, bytte kablarna till tändspolarna, och satte i mina NGK stift.. inget framsteg.. vad faaaan är det här? det får nog bli annons nu.. trist men jag kan inte hålla på mer och kan inte prova fler saker :-\


829 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#56
Avgaspuffar. Varför?
http://www.youtube.com/watch?v=LBmBELHw … e=youtu.be

Stänger av bilen en stund,startar och den går Hyfsat,men kväver sig till och från.. I slutet håller jag jämn gas.
http://www.youtube.com/watch?v=QJf8WWrM … e=youtu.be

Smäller och har sig. Kom även rök ibland. Tror det var vitrök. Svårt att se i solljuset.
http://www.youtube.com/watch?v=-o_D7Ohm … e=youtu.be

Här har jag dubbelkollat tändningen. Den är flyttad till Max bakställd tändning med tändningslampa så den är på 15grader BTDC. Den går hyfsat,men efter ett tag börjar den bluddra och ha sig igen.
http://www.youtube.com/watch?v=PBXi2-U4 … e=youtu.be

Vad är nästa steg egentligen? Såg att det verkar komma rök från avgassidan när jag gasar till,vilket gör mig fundersam på en avgasläcka,fast den inte hörs. Vet dock inte om den kan påverka bilen på såhär sätt,och det även när den är VARM enbart.

här är bilden från hur kamdreven står,samt hur CAS ser ut.

http://imageshack.us/g/94/20120719175721.jpg/

Kan det vara CAS som är dålig,eftersom den är max flyttad åt ena hållet och kan inte ställa tändningen mer där?
Senast redigerat av Scoore (26 juli 2012)


829 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#57
En polare kom över. Vi lyfte bensinpumpen . den lät skumt tyckte han.. jag själv har inte ägt en högljudd pump förr så jag själv visste inte,men den var iaf igensatt rätt bra,och det var skit i tanken. Därav ska den spolas ren och pumpen ska bytas.
Vet inte hur pass det här kan påverka bilen när den är varm bara. Den började gå dåligt på mycket högre varv när den var kall dock,och när den är uppvärmd går den som filmen jag visade.
DEtta lär vara en av orsakerna iaf till att den går skit helt enkelt!


Herr
1 722 Inlägg
29 juli 2012
#58
Hoppas fan det är det nu då, vore gött för dej o få igång den nu.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

829 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#59
Mjo jag hoppas det med. Synd bara man måste punga ut de pengarna också utöver det man gav för bilen hmm Svider lite då man inte alls räknade med detta.



Sök