2705
Sök

Volvo S40 med 650 mil på mätaren. Vad behöver bytas?

945 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#1
Jag och min sambo har fått erbjudande om att ta över en bil som stått still i ca 10 år, om inte mer...
Det gäller en S40 2.0t fas1. Årsmodellen är jag just nu osäker på.

Bilen har gått 650 mil och ställdes av när brukaren gick bort för många år sedan.
Jag har förstått att det kommer bli en omfattande service för att få den i ordning.

Mina frågor är: Vad tror ni kommer behöva bytas?
Vad skulle det möjligtvis, i runda slängar kosta att låta en Volvoverkstad utföra arbetet?

Är det värt det? Med tanke på att man knappast lär få några stora summor när man säljer den. Vi kommer använda den som vardagsbil och tjejen kommer att köra till och från jobbet med den, 7 mil om dagen.

Tillägg: Den har varit startad med jämna mellanrum.
Senast redigerat av Sir_x (10 juli 2012)


Kokar ris
923 Inlägg
10 juli 2012
#2
Service ink. kamrem. (allt går ut på tid)
se över bromsar (fastkärvade?)

hur har bilen stått? på gräsmatta, asfalt, grus?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

945 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#3
Den har stått i garage. Tror den är utrullad ut garaget i samband med uppstart.


Muttley
10 juli 2012
#4
Ja de är alla oljor bromvätska, servolja, kylvätska. Allmän koll över alla slangar bromsar, bromsrör. Lager.  Ja typ allt som ska vara rörligt.

Även kolla över om rost.

Pim_Pim
10 juli 2012
#5
650mil var inte illa ! smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 juli 2012
#6
Kamrem, drivrem, Alla oljor och vätskor, Däcken förmodligen sen borde det bara vara köra på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 638 Inlägg
10 juli 2012
#7
BEHÅLL original filtret vid start men byt olja, kamrem och bromsvätska. (Kylar vätska ihop med kamrem/vattenpump)

Filtret är fortfarande fett och "tätt" emot smuts som kan finnas kvar.

De/Dem

945 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#8
Ok, då vet jag.
Men är det värt det? Gå igenom bilen helt lär ju kosta en del.


886 Inlägg
11 juli 2012
#9
Ring en volvoverkstad och fråga vad det kostar. Att be om ett ungefärligt pris kostar nada och tar 5 minuter. smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

141 Inlägg
11 juli 2012
#10
Bilder tack!

Du behöver inte göra så ofantligt mycket, på med ny kamrem och oljebyte, resten visar sig med tiden om det behövs bytas, bromsar osv.

Jag fixar din A/C, skicka PM

945 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#11
Jag har tyvärr inga bilder i dagsläget.

Svärfar får undersöka bilen lite och se om han tycker att det är något att ta sig för. Han brukar ha koll på läget.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2012
#12
Jag måste säga att jag tycker det hade varit lite trist att köra sju mil om dagen i en bil med så låg mätarställning, det finns något unikt över en bil i detta skicket och även om jag personligen inte är glad i Volvo x40 har den sin entusiastiska ägarskara.

Chansen finns att någon är intresserad av att bevara denna, vårda den pedantiskt och endast köra lite grand med den. Jag hade personligen uppmuntrat nuvarande ägare till att ge bilen den chansen, det finns många S40 i vettigt brukskick till salu.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2012
#13
Tvätta bilen, ta 3 bilder så hamnar du på garagets förstasida garanterat ;-)

i övrigt, varför byta något som fungerar? en 2.0t är inget magiskt under vad gäller bilvärlden utan tuffar på ganska bra oavsett skick.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2012
#14
Rquired skrev:
Jag måste säga att jag tycker det hade varit lite trist att köra sju mil om dagen i en bil med så låg mätarställning, det finns något unikt över en bil i detta skicket och även om jag personligen inte är glad i Volvo x40 har den sin entusiastiska ägarskara.

Chansen finns att någon är intresserad av att bevara denna, vårda den pedantiskt och endast köra lite grand med den. Jag hade personligen uppmuntrat nuvarande ägare till att ge bilen den chansen, det finns många S40 i vettigt brukskick till salu.

Du kan ha en poäng där, dock kostar en garageplats pengarrrr tyvärr :-(

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 juli 2012
#15
Rquired skrev:
Jag måste säga att jag tycker det hade varit lite trist att köra sju mil om dagen i en bil med så låg mätarställning, det finns något unikt över en bil i detta skicket och även om jag personligen inte är glad i Volvo x40 har den sin entusiastiska ägarskara.

Chansen finns att någon är intresserad av att bevara denna, vårda den pedantiskt och endast köra lite grand med den. Jag hade personligen uppmuntrat nuvarande ägare till att ge bilen den chansen, det finns många S40 i vettigt brukskick till salu.

Figurerar förövrigt extra mycket med min diesel V70 i Halmstad nu för tiden, har du tid för ett rejs?  dock inte på laholmsvägen för där har dem gjort något och jag drar lös på 4:an :-/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2012
#16
torpis skrev:
Rquired skrev:
Jag måste säga att jag tycker det hade varit lite trist att köra sju mil om dagen i en bil med så låg mätarställning, det finns något unikt över en bil i detta skicket och även om jag personligen inte är glad i Volvo x40 har den sin entusiastiska ägarskara.

Chansen finns att någon är intresserad av att bevara denna, vårda den pedantiskt och endast köra lite grand med den. Jag hade personligen uppmuntrat nuvarande ägare till att ge bilen den chansen, det finns många S40 i vettigt brukskick till salu.

Figurerar förövrigt extra mycket med min diesel V70 i Halmstad nu för tiden, har du tid för ett rejs?  dock inte på laholmsvägen för där har dem gjort något och jag drar lös på 4:an :-/

Laholmsvägen består bitvis av helt livsfarlig asfalt numera, ett flertal olyckor har uppstått och många upplever vägen som hal och otäck. Vägen är lagd med en ny sorts asfalt som mött mycket kritik, bland annat på grund av att den i vissa lägen inte uppfyller de krav på friktion som lagen kräver. Nylagd asfalt har alltså sämre grepp i vissa situationer än många slitna vägar, och Laholmsvägen är inte ensam i Sverige om detta.

Jag minns diskussionerna om V70 D5 vi haft men vet inte vad du tänker på, race på allmän väg är väl inget att uppmunta och även under andra omständigheter (Här finns tomma sträckor...) drar du ifrån min nuvarande bil från stillastående med en moped om du vill. wink

Nu lämnade vi dock ämnet och det ber jag om ursäkt för, du är välkommen att fortsätta via PM om du vill Torpis!
Senast redigerat av Rquired (12 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

945 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
Jag måste säga att jag tycker det hade varit lite trist att köra sju mil om dagen i en bil med så låg mätarställning, det finns något unikt över en bil i detta skicket och även om jag personligen inte är glad i Volvo x40 har den sin entusiastiska ägarskara.

Chansen finns att någon är intresserad av att bevara denna, vårda den pedantiskt och endast köra lite grand med den. Jag hade personligen uppmuntrat nuvarande ägare till att ge bilen den chansen, det finns många S40 i vettigt brukskick till salu.

Det är en bil... Om någon skulle vara intresserad av att bevara en S40 så får dom lägga ett bud. Jag för min del har haft två S40 tidigare och är inte det minsta intresserad av att ha en tredje ståendes i ett garage och titta på den ibland.

Nej den kommer användas precis som en bil ska.


1 938 Inlägg
12 juli 2012
#18
Byt remmarna, kostar ingen förmögenhet om du hittar vem som helst förutom Volvo själva.
AC-gasen lär väl ha lämnat systemet antar jag, kostar inte heller några astronomiska summor.

En vanlig service kan väl vara att rekomendera, luftfilter oljefilter olja, ta en titt på stiften om dom är rostiga eller ej.

Det mesta kan du göra själv, fungerar bromsarna bra ser jag ingen större anledning att byta dessa, mer än om man har för mycket pengar man inte vet vart man skall göra av. Men då har du hittat helt fel bil wink

945 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#19
Update då.
25k vill han ha för den. Då får vi nya däck och ett nytt batteri bytt med.
Någon Ac behöver man inte fylla på då den saknar Ac...

Jag är icke delaktig i denna affär då jag anser att den inte är värd pengarna, men å andra sidan är det inte heller jag som kommer nyttja den. Jag har haft min beskärda del S40.

Tack för tips och råd. Bilder kommer så fort bilen kommer hem.


945 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#20
Ska även tillägga att inredningen är i absoluta nyskick. Saknar såväl stereo som högtalare men det kostar ju inte så jävla mycket. Inne och byter kamrem och sånt idag.



Sök