2335
Sök

Hinner inte varva ut, innan turbon skjuter"baktändning"

570 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1
volvo 740 Gl  Lh2.4
B230fk  16vtopp   hx35 turbo  extern wg


Tjenare

har byggt ihop en motor med då ovanstånde delar..

problemet jag har är, när jag ska dra bilen kommer upp till ca 4500 varv laddar 0.5bar  så skjuter turbon, baktänder får en riktig knall..

varför gör den såhär?    är det tändningen som inte hinner med eller får den bara förlite bränsle?

kan det vara min wg som släpper?


Själv har jag inga svar på frågan!

Tacksam om någon kunde hjälpa


513 Inlägg
11 juli 2012
#2
Är det precis när turbon börjar att ladda på? Hur är nollningen av motorn så du inte har en kam lite fel?
Kan ju vara så att när turbon börjar ladda på så skickar den på en massa bränsle som den inte orkar tända utan skickar ut i en varm turbo och tänder där, eller tänder för sent så explosionen blir i turbon. kolla efter läckor så inte du trycker ut laddtryck, gillas inte av lmm styrd motor.

570 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#3
Melin82 skrev:
Är det precis när turbon börjar att ladda på? Hur är nollningen av motorn så du inte har en kam lite fel?
Kan ju vara så att när turbon börjar ladda på så skickar den på en massa bränsle som den inte orkar tända utan skickar ut i en varm turbo och tänder där, eller tänder för sent så explosionen blir i turbon. kolla efter läckor så inte du trycker ut laddtryck, gillas inte av lmm styrd motor.

Nollningnen är rätt, har kört med den motorn med en annan turbo innan, då funkar det bra.

hittade ett litet fel dock hade jag missat spänna skruvarna till avgashuset. så förhoppningsvis låg felet där.

ska alldeles strax ut och prova igen.


tack för tips


513 Inlägg
11 juli 2012
#4
aha det kan förklara lite. säg hur det gick

570 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#5
Jodå, det gick mkt bättre, kunde ladda 1.1 bar sen släppte nog wg, har inte kopplat wg så turbon borde ladda fullt skulle jag tycka.


vad säger ni?


513 Inlägg
11 juli 2012
#6
Låter som att någon ska spänna upp wastegaten och rigga kameran.

513 Inlägg
11 juli 2012
#7
skicka en vänförfrågan

570 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#8
Melin82 skrev:
skicka en vänförfrågan

Kamremmen är rätt, iaf enligt punkterna..

den går ju lite risigt på tomgång, precis som om den missar.

laddade som sagt 1.1bar.. får bygga till hela avgasröret kör ju endast med dp och screemer pipe


Bredbands lambdan låg runt 13.9 - 15.10  optimal lambda 1 är 14.7 har jag förmig.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 juli 2012
#9
du ligger väl inte på lambda 1 på fullast?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 juli 2012
#10
Stizzsee skrev:
Melin82 skrev:
skicka en vänförfrågan

Kamremmen är rätt, iaf enligt punkterna..

den går ju lite risigt på tomgång, precis som om den missar.

laddade som sagt 1.1bar.. får bygga till hela avgasröret kör ju endast med dp och screemer pipe


Bredbands lambdan låg runt 13.9 - 15.10  optimal lambda 1 är 14.7 har jag förmig.

På tok för snålt..  14.7 och lamba 1 är för tomgång och låglast..

Under 12 i AFR på laddtryck vid fullgas! Sikta på 11.7 på fullt tryck. Bra riktvärde för dom flesta motorer.

Jag skulle dok aldrig köra över AFR 12 på fullgas.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

570 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#11
myran skrev:
Stizzsee skrev:
Melin82 skrev:
skicka en vänförfrågan

Kamremmen är rätt, iaf enligt punkterna..

den går ju lite risigt på tomgång, precis som om den missar.

laddade som sagt 1.1bar.. får bygga till hela avgasröret kör ju endast med dp och screemer pipe


Bredbands lambdan låg runt 13.9 - 15.10  optimal lambda 1 är 14.7 har jag förmig.

På tok för snålt..  14.7 och lamba 1 är för tomgång och låglast..

Under 12 i AFR på laddtryck vid fullgas! Sikta på 11.7 på fullt tryck. Bra riktvärde för dom flesta motorer.

Jag skulle dok aldrig köra över AFR 12 på fullgas.

Okej, vid full gas har jag inte riktigt koll, imed jag körde utan att ha kopplat in wg. så höll mest koll på laddtrycket och lyssnade efter spikningar.    med vid tomgång låg den vid lambda 1.


513 Inlägg
12 juli 2012
#12
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt.
Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.

570 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#13
Melin82 skrev:
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt.
Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.

aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..

Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?


513 Inlägg
12 juli 2012
#14
Stizzsee skrev:
Melin82 skrev:
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt.
Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.

aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..

Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?

Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på.
Du har ju annars vems, autronic med flera.
Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem.
Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.

513 Inlägg
12 juli 2012
#15
Ska även tillägga att jag tror inte ditt styrsystem gillar turbon. Vet att på turbo modellerna sitter det laddtryckspärr men det har väll inte du gissar jag på.

570 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#16
Melin82 skrev:
Stizzsee skrev:
Melin82 skrev:
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt.
Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.

aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..

Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?

Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på.
Du har ju annars vems, autronic med flera.
Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem.
Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.

Besiktningen bryr jag inte mig om, vill bara att bilen ska gå perfekt, men det får bli ett ms,, men vet inte hur jag kopplar och mappat, är urdålig på sånt med elektronik,  bygga är inget problem.


570 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#17
Melin82 skrev:
Ska även tillägga att jag tror inte ditt styrsystem gillar turbon. Vet att på turbo modellerna sitter det laddtryckspärr men det har väll inte du gissar jag på.

Det kan jag inte svara på tyvärr.   men det sägs att volvo med lh2.4 styrsystem är samma, och att man ska kunna byta till turboboxar utan problem, men det fungerar inte på min modell, även om jag har rätt styrsystem.


513 Inlägg
12 juli 2012
#18
Stizzsee skrev:
Melin82 skrev:
Stizzsee skrev:

aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..

Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?

Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på.
Du har ju annars vems, autronic med flera.
Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem.
Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.

Besiktningen bryr jag inte mig om, vill bara att bilen ska gå perfekt, men det får bli ett ms,, men vet inte hur jag kopplar och mappat, är urdålig på sånt med elektronik,  bygga är inget problem.

När jag köpte mitt ms så köpte jag det av en kille som heter mofid, då kom det en färdig box och sen fick man löda dit alla kablar i den handsken som går in i boxen. hur lätt som helst. Och då är inte jag något bra på el.
La till en del funktioner så som knacksensor, varvräknare, tändutgång. dubbla tändutgångar behövs då jag kör wastefire och ett brytarlöst system från ford.
Vad det gäller mappning finns det ju dom som mappar men det går ganska bra att hålla på själv. finns även program som gör en hel del mappning åt en. och en grundmapp kan jag fixa åt dig om du vill. är inte så svårt när man väl läser på lite och det finns mängder med hjälp på nätet.
Tycker verkligen du ska köra på ett ms eller liknande. oki det är ett par tusen men väl värt det

513 Inlägg
12 juli 2012
#19
Kollade lite på din spec och hur mår din ic?
Kan vara så att när du kommer på ladd så läcker din ic, trycker ut gaveln

570 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#20
Melin82 skrev:
Stizzsee skrev:
Melin82 skrev:

Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på.
Du har ju annars vems, autronic med flera.
Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem.
Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.

Besiktningen bryr jag inte mig om, vill bara att bilen ska gå perfekt, men det får bli ett ms,, men vet inte hur jag kopplar och mappat, är urdålig på sånt med elektronik,  bygga är inget problem.

När jag köpte mitt ms så köpte jag det av en kille som heter mofid, då kom det en färdig box och sen fick man löda dit alla kablar i den handsken som går in i boxen. hur lätt som helst. Och då är inte jag något bra på el.
La till en del funktioner så som knacksensor, varvräknare, tändutgång. dubbla tändutgångar behövs då jag kör wastefire och ett brytarlöst system från ford.
Vad det gäller mappning finns det ju dom som mappar men det går ganska bra att hålla på själv. finns även program som gör en hel del mappning åt en. och en grundmapp kan jag fixa åt dig om du vill. är inte så svårt när man väl läser på lite och det finns mängder med hjälp på nätet.
Tycker verkligen du ska köra på ett ms eller liknande. oki det är ett par tusen men väl värt det

Mja jo, några tusen vet jag:) haha, men klart hade jag velat köra annat sprut,  men där finns ju olika versioner och så, vad ska man välja, hahaha jag är helt värdelös så:P

intercooler är original, men ska fixa ny inom snarast tid. blir nog en från do88.



Sök