Är det precis när turbon börjar att ladda på? Hur är nollningen av motorn så du inte har en kam lite fel? Kan ju vara så att när turbon börjar ladda på så skickar den på en massa bränsle som den inte orkar tända utan skickar ut i en varm turbo och tänder där, eller tänder för sent så explosionen blir i turbon. kolla efter läckor så inte du trycker ut laddtryck, gillas inte av lmm styrd motor.
Är det precis när turbon börjar att ladda på? Hur är nollningen av motorn så du inte har en kam lite fel? Kan ju vara så att när turbon börjar ladda på så skickar den på en massa bränsle som den inte orkar tända utan skickar ut i en varm turbo och tänder där, eller tänder för sent så explosionen blir i turbon. kolla efter läckor så inte du trycker ut laddtryck, gillas inte av lmm styrd motor.
Nollningnen är rätt, har kört med den motorn med en annan turbo innan, då funkar det bra.
hittade ett litet fel dock hade jag missat spänna skruvarna till avgashuset. så förhoppningsvis låg felet där.
den går ju lite risigt på tomgång, precis som om den missar.
laddade som sagt 1.1bar.. får bygga till hela avgasröret kör ju endast med dp och screemer pipe
Bredbands lambdan låg runt 13.9 - 15.10 optimal lambda 1 är 14.7 har jag förmig.
På tok för snålt.. 14.7 och lamba 1 är för tomgång och låglast..
Under 12 i AFR på laddtryck vid fullgas! Sikta på 11.7 på fullt tryck. Bra riktvärde för dom flesta motorer.
Jag skulle dok aldrig köra över AFR 12 på fullgas.
Okej, vid full gas har jag inte riktigt koll, imed jag körde utan att ha kopplat in wg. så höll mest koll på laddtrycket och lyssnade efter spikningar. med vid tomgång låg den vid lambda 1.
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt. Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt. Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.
aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..
Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt. Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.
aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..
Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?
Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på. Du har ju annars vems, autronic med flera. Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem. Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.
Ska även tillägga att jag tror inte ditt styrsystem gillar turbon. Vet att på turbo modellerna sitter det laddtryckspärr men det har väll inte du gissar jag på.
Ligg gärna lite snålt på tomgång, säg 15.1 eller så. Även på låglast kan du ligga snålt men som alla säger måste du ner till cr 12.5 som är ett bra riktvärde för att ta ut max effekt. Har du möjlighet till att kolla vart du ligger i lamda under fullast är det bra så du inte kör in för mycket bränsle som den inte kan tända. vad har du för spole och tändsystem? kan vara där som det inte hänger med när bränslet skuter på.
aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..
Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?
Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på. Du har ju annars vems, autronic med flera. Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem. Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.
Besiktningen bryr jag inte mig om, vill bara att bilen ska gå perfekt, men det får bli ett ms,, men vet inte hur jag kopplar och mappat, är urdålig på sånt med elektronik, bygga är inget problem.
Ska även tillägga att jag tror inte ditt styrsystem gillar turbon. Vet att på turbo modellerna sitter det laddtryckspärr men det har väll inte du gissar jag på.
Det kan jag inte svara på tyvärr. men det sägs att volvo med lh2.4 styrsystem är samma, och att man ska kunna byta till turboboxar utan problem, men det fungerar inte på min modell, även om jag har rätt styrsystem.
aha, altså jag har original sprut från en sugis, och tändsystem, förvisso chippat tändsystem..
Kan man montera vilket eftermarknads tändning eller vad rekomenderas?
Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på. Du har ju annars vems, autronic med flera. Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem. Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.
Besiktningen bryr jag inte mig om, vill bara att bilen ska gå perfekt, men det får bli ett ms,, men vet inte hur jag kopplar och mappat, är urdålig på sånt med elektronik, bygga är inget problem.
När jag köpte mitt ms så köpte jag det av en kille som heter mofid, då kom det en färdig box och sen fick man löda dit alla kablar i den handsken som går in i boxen. hur lätt som helst. Och då är inte jag något bra på el. La till en del funktioner så som knacksensor, varvräknare, tändutgång. dubbla tändutgångar behövs då jag kör wastefire och ett brytarlöst system från ford. Vad det gäller mappning finns det ju dom som mappar men det går ganska bra att hålla på själv. finns även program som gör en hel del mappning åt en. och en grundmapp kan jag fixa åt dig om du vill. är inte så svårt när man väl läser på lite och det finns mängder med hjälp på nätet. Tycker verkligen du ska köra på ett ms eller liknande. oki det är ett par tusen men väl värt det
Har själv ett megasquirt i min 240 men allt hänger på vilken budget du ligger på. Du har ju annars vems, autronic med flera. Vad jag ser som fördel är att du kan ju mappa själv köra utan lmm, köra med brytarlöst tändsystem. Problemet, besiktningskillarna gillar det inte.
Besiktningen bryr jag inte mig om, vill bara att bilen ska gå perfekt, men det får bli ett ms,, men vet inte hur jag kopplar och mappat, är urdålig på sånt med elektronik, bygga är inget problem.
När jag köpte mitt ms så köpte jag det av en kille som heter mofid, då kom det en färdig box och sen fick man löda dit alla kablar i den handsken som går in i boxen. hur lätt som helst. Och då är inte jag något bra på el. La till en del funktioner så som knacksensor, varvräknare, tändutgång. dubbla tändutgångar behövs då jag kör wastefire och ett brytarlöst system från ford. Vad det gäller mappning finns det ju dom som mappar men det går ganska bra att hålla på själv. finns även program som gör en hel del mappning åt en. och en grundmapp kan jag fixa åt dig om du vill. är inte så svårt när man väl läser på lite och det finns mängder med hjälp på nätet. Tycker verkligen du ska köra på ett ms eller liknande. oki det är ett par tusen men väl värt det
Mja jo, några tusen vet jag:) haha, men klart hade jag velat köra annat sprut, men där finns ju olika versioner och så, vad ska man välja, hahaha jag är helt värdelös så:P
intercooler är original, men ska fixa ny inom snarast tid. blir nog en från do88.