3353
Sök

Udda Knackande/Tickande ljud från motorn (Inte ventilerna) SAAB 9-3 -03 SS

53 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Tjenare!

Hoppas någon kan svara på detta, har ett litet beskymmer.

Varje gång jag startar bilen när den stått i ett par timmar och är kall, så börjar bilen ticka. Låter hyffsat mycket.
Jag vet att det inte är ventilerna då dem har ett annat ljud.

Tickandet kan beskrivas som ett jämnt tempo tick, 1 sekund, tick, 1 sekund, tick. Osv.

När jag sedan har kört en bit slutar det att låta, och det låter heller inte när jag frikopplat och den står på tomgång efter detta. (det räcker att jag kör några minuter bara)

Undrar om detta kan vara ACn? AC-kompressorn? Har inte ACC utan bara AC.

AC gasen är slut, kan det ha någonting med det att göra?

Hoppas jag kan få ett svar, är lite orolig för lille saaben.

MVH Tobias Hederstad!

6 634 Inlägg
11 juli 2012
Låter med eller utan AC?

Låter det utan multiremmen?

De/Dem

84 Inlägg
11 juli 2012
Låter det även när du frikopplar när bilen är nystartad? om det inte gör det kan det ju vara urtrampningslagret.

Specialsnickare
26 Inlägg
Mackan
111 Inlägg
12 juli 2012
hur säker är du på att de inte är lyftarna ? tycker varannan saab låter därifrån smile

53 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Låter med eller utan AC?

Låter det utan multiremmen?

Utan ac,n låter det likadant med. Inte testat annat

53 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
_Next_ skrev:
Låter det även när du frikopplar när bilen är nystartad? om det inte gör det kan det ju vara urtrampningslagret.

Låter likadant hur jag än gör. Men de låter ju orimligt då de försvinner när motorn blir varm. Skumt är det iaf

1 Inlägg
29 juli 2012
Du kanske redan fixat det, eftersom tråden är nån vecka. Men jag hade samma problem med min saab 9-3 2.0t vector -04. Bilen tickade högt i ungefär 1 min när jag startat den sen försvann det. I mitt fall var det kamkedjespännarna som behövde bytas.
Hoppas det löser sig!

519 Inlägg
29 juli 2012
spricka i grenröret kan låta som ett tickande ljud.när grenröret blir varmt utvidgas det och tätar sprickan..spruta på såpvatten och se om det bubblar när du kallstartar..

Sök