11 juli 2012
Trådstartare
Hej!
Min Opel Astra, en dieseldriven kombi från -97 startar inte. Den har gått ca. 25 000 mil. Jag körde med den, stannade en liten stund och när jag skulle köra igen startade den inte. I stället för de tre-fyra slagen som bukar höras när man ska starta lät det som att den drogs runt ett halvt varv, stannade till ett ögonblick och sedan ett halvt varv till. Det låter som att det inte sprutas in något diesel, eller att trycket inte är starkt nog för att antända det.
Första gångerna jag försökte rörde sig motorn en del, sedan mindre och mindre och nu går det inte ens runt utan det är bara ett klick som låter. Lite batteri finns fortfarande, alla lampor lyser. Förvärmningslampan lyser och slocknar sedan i vanlig ordning när man försöker starta. Lite bränsle ska finnas i tanken, bränslelampan hade inte börjat lysa när den dog.
Vad tror ni? Vad kan vara felet? Var borde jag börja för att ta reda på det? Jag har inga avancerade verktyg, inte mycket kunskap och inte mycket pengar. Men sunt förnuft och vilja finns.
Tacksam för svar!