Halloj Jag ska byta vindruta på min volvo 940 och ska försöka hitta en begagnad. Min fråga är helt enkelt om det är samma vindruta på 940 och 740? Blir jue lite större utbud i så fall
Det är samma storlek, jag tog en vindruta på en 740 och satte dit på min 940, inga bekymmer. det ända som skilde var plåten nedanför vindrutan, (gammal 740)
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tro inte på allt du läser här på garaget, det är fullt med folk som inte vet vad dom snackar om.
Volvo 740-745/940-945 från 82-98 har samma ruta och heter 1707 GB.
Volvo 760-765/960-965/V90-S90 från 82-98 har en annan ruta som heter 1542 GB
Har bytt väldigt många gamla Volvo rutor!
Ha! FEL!!! 740 kom inte förns 84 dock så har 760 funnits sen 82.
Vad spelar årsmodeller för roll nu helt plötsligt? frågan var om det är samma ruta, varför göra sån stor grej av att jag skrev fel årsmodell på 740 serien?
Men vi får inte sälja 940 ruta till 740 och tvärt om på jobbet.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
En fråga Är det noga när man byter vindruta på en 740? Menar måste den fixeras och att man lägger ett visst tryck på rutan osv. Har hört att det är väldigt noga på nyare bilar och 50% av dom man frågar ang 740 säger att det är likadant på dom medans den andra hälften säger att det är bara att sätta dit rutan rakt, inte så noga som de nyare bilarna
En fråga Är det noga när man byter vindruta på en 740? Menar måste den fixeras och att man lägger ett visst tryck på rutan osv. Har hört att det är väldigt noga på nyare bilar och 50% av dom man frågar ang 740 säger att det är likadant på dom medans den andra hälften säger att det är bara att sätta dit rutan rakt, inte så noga som de nyare bilarna
Om du frågar mig som jobbar med bilglas är det ALLTID noga, finns inga som helst undantag. Rutan ska passas in och ligga korrekt, annars riskerar man läckage, oavsett om det är en gammal bil eller inte. Lyssna inte på folk som säger att 'de är inte så noga' bara för det är en gammal bil, det är den sämsta ursäkten som finns.
Jomen de nyare bilarna så spricker väl hela rutan om man kör på ett gupp eller liknande om bilen inte är 100% rätt medans på en 740 så ska det "bara" bli tätt så det inte läcker in?
När jag har bytt ruta på gamla Volvos så har jag bara skurit bort den gamla och sedan skrapat rent och lagt dit butyltejp eller vad det heter från Volvo. Går ju äckligt fort att byta på dom !
Jomen de nyare bilarna så spricker väl hela rutan om man kör på ett gupp eller liknande om bilen inte är 100% rätt medans på en 740 så ska det "bara" bli tätt så det inte läcker in?
Beror helt på vad det är för bil, vissa av de nyare bilarna idag har ju inga lister då är det extra känsligt i kanterna mot stenskott. Förstår inte riktigt vad du menar, alla rutor måste vara täta och måste ligga korrekt annars kan dem i värsta fall gå sönder.
När jag har bytt ruta på gamla Volvos så har jag bara skurit bort den gamla och sedan skrapat rent och lagt dit butyltejp eller vad det heter från Volvo. Går ju äckligt fort att byta på dom !
Butyltejp, det klistrigaste du kan köpa till bilen fäster nästan på olja