3514
Sök

M3 E46 ljud i bakvagn

30 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#1
hej ! Jag har problem med min bakvagn på min m3 e46 00 a!
efter att jag lekt lite med bilen ettag har de börjat klonka och låta illa där bak. Jag har idag beställt bärarms bussningar och bryggans bussningar bak i alu från millway. De ja kände förut var att om jag drog tag i fälgen när bilen stod på marken och ryckte kraftigt i den utåt om man säger så kunde jag se/höra att de glappa säkert 1cm ! jag har inte haft tillgång till att få upp den på lyft än då jag åker och jobbar idag (ligger ute på jobb) tror ni att de är dessa bussningar som är slut eller tror ni att de har spräckt så att säga i infäst? tycker ni att man borde byta nån mer bussning än dessa när man ändå är där? de var ju dessa som millway hade i alu därför tog ja de som fanns så att säga!


1 365 Inlägg
12 juli 2012
#2
garanterat subframe bussningarna och de är tydligen en riktig pain in the ass att byta.

Man måste droppa hela subframen för att komma åt alla 4 bussningar.

diff bussningen är bra att byta om du ändå ska ner med skiten. Kom ihåg att det är ett hästjobb, bort med avgas, kardan, diff och subframe.


30 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#3
jo jag har förstått de plua att man behöver något special verktyg för att få lös bussningarna har ja läst. Ja de kanske vore på sin plats att få de byta med men de ska ju flexa men är de dåliga så är de väl dags !


227 Inlägg
12 juli 2012
#4
golfi skrev:
jo jag har förstått de plua att man behöver något special verktyg för att få lös bussningarna har ja läst. Ja de kanske vore på sin plats att få de byta med men de ska ju flexa men är de dåliga så är de väl dags !

Få lös dem är inga problem, bara bränna wink!
Annat är väl o få dit dem, måste pressas in om man inte köpt nån eftermarknads som är delad...

Dum spiro, spero...

Lowlife
809 Inlägg
13 juli 2012
#5
Det är vanligt på e46 med klonk.. "standard" brukar vara infästnibgen till bakaxeln som spricker...

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

30 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#6
ConXraid skrev:
Det är vanligt på e46 med klonk.. "standard" brukar vara infästnibgen till bakaxeln som spricker...

jo jag har hört att de låter och att de går sönder men de där är ju så oliika ! en del kör hur länge som helst utan att de händer något en del kmr inte alls låångt innan de har både bussningar slut och sprickor i chassit! Jag hoppas att jag bara har slut på bussningar och inte sprickor i chassit ialf just nu är bilen på lack så får undersöka detta när den kommer tillbaka!


1 365 Inlägg
13 juli 2012
#7
M3 körs ju hårt så kanske inte så konstigt att det uppkommer tidigare. Men det är samma på e36 de klunkar allt som oftast också. Min 328 e46 klunkar men med tanke på jobbet som krävs så tror jag det får vara så...

golfi skrev:
ConXraid skrev:
Det är vanligt på e46 med klonk.. "standard" brukar vara infästnibgen till bakaxeln som spricker...

jo jag har hört att de låter och att de går sönder men de där är ju så oliika ! en del kör hur länge som helst utan att de händer något en del kmr inte alls låångt innan de har både bussningar slut och sprickor i chassit! Jag hoppas att jag bara har slut på bussningar och inte sprickor i chassit ialf just nu är bilen på lack så får undersöka detta när den kommer tillbaka!


30 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#8
de går aldrig tolerera ätt åka runt med en kass bakvagn heller ! de är ju farligt också ! nej då ställer ja hellre av den och skruvar så ofta ja kan där är den ju i vart fall klar tills nästa år smile på mån ska bakvagnen förvoppningsvis få pris förslag på att byta dessa hos en bra verkstad.


1 365 Inlägg
13 juli 2012
#9
Jag har sett en DIY på nätet...har för mig den var riktigt bra skriven. tog väl killen 3-4 dagar om jag inte minns fel samt att han behövde någon som kunde svetsa som fick hjälpa till.

här är den korta varianten, dvs inte den jag tänkte på men ändå en bra

http://forum.e46fanatics.com/showthread … l+bushings

posta priset som du får, ska bli jävligt intressant att höra. misstänker att det kan bli dyrt



golfi skrev:
de går aldrig tolerera ätt åka runt med en kass bakvagn heller ! de är ju farligt också ! nej då ställer ja hellre av den och skruvar så ofta ja kan där är den ju i vart fall klar tills nästa år smile på mån ska bakvagnen förvoppningsvis få pris förslag på att byta dessa hos en bra verkstad.


Lowlife
809 Inlägg
13 juli 2012
#10
golfi skrev:
ConXraid skrev:
Det är vanligt på e46 med klonk.. "standard" brukar vara infästnibgen till bakaxeln som spricker...

jo jag har hört att de låter och att de går sönder men de där är ju så oliika ! en del kör hur länge som helst utan att de händer något en del kmr inte alls låångt innan de har både bussningar slut och sprickor i chassit! Jag hoppas att jag bara har slut på bussningar och inte sprickor i chassit ialf just nu är bilen på lack så får undersöka detta när den kommer tillbaka!

Jo det stämmer, har en kompis med en 320 e46 20 k mil klonkar något fruktansvärt,
En annan vän har också 320 e46 9k mil klonkar också,
E46 har dåliga infästnibgar i bakvagnen, även m3 går att fixa med svets !
Lycka till !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog


Sök