3347
Sök

Oljetryck Saab 9-3 Aero -01 läs inlägg innan svar mvh!

Mackan
111 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#1
Tja haft uppe en tråd på grundläggande motorteknik och känner att du börjar gå över till avancerad.
själv är ja skademekaniker och inte så high på motorer.en dag på lunchen när ja startade bilen hade jag inget oljetryck ( sitter lampa och ingen mätare i bilen) efter detta läste ja mig fram till att de tex kunde vara tråget som klibbat igen ( silen alltså ) men jag demontera och gjorde rent då de inte va så mycket skit i silen. sedan satte ja såklart dit nytt filter och i med ny olja inget snack om de. startade då bilen och hade tryck ( enligt lampan ) i ungefär 10 sec. sen försvann de igen. men om ja varvar upp motorn till 1800 varv så får ja tryck ( då ja skulle tro att de är pumpen som givit upp) men eftersom detta inte är något vanligt fel antar jag att det inte är detta. + Givar sitter ju så jävla svåråtkomligt så vet inte hur ja ska lyckas byta ( ps har även ingen nipple som passar att provtrycka på jobbet )

ALLA svar och tankar vore är bra!


PS, Bytte till denna motorn för 1 år sedan ( den har gått 16000 mil och ungefär 1500-1800 i min ägo) och jag har även bytt till den stora vevhusventen.

Vid mer frågor svara här eller skickar pm MVH
Senast redigerat av Qaxo (12 juli 2012)

390 Inlägg
12 juli 2012
#2
För att byta givare så måste du hissa upp bilen och ta den underifrån, katten sitter lite ivägen men inte alls lika svårt som ovanifran.

Mvh Oscar


Mackan
111 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#3
stog i gropen när försökte. kommer ja behöva plocka ner massa lr?
Senast redigerat av Qaxo (12 juli 2012)

390 Inlägg
12 juli 2012
#4
Nej du behöver inte plocka ner något men katten sitter något ivägen men ingen fara smile


Mackan
111 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#5
ska ge mig på ett nytt försök

30 Inlägg
12 juli 2012
#6
Är lite lättare om du tar väck startmotorn:-)

Team R-N Racing

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 juli 2012
#7
Givarna brukar ge upp helt, så lampan brukar inte slockna när man varvar till motorn om det är givaren.
Lampan tänds när oljetrycket understiger 0.5bar, så lättast vore att kolla oljetrycket om du har tillgång till mätare, om det understiger 0.5 bar på tomgång så fungerar ju givaren som den ska och felet sitter på smörjningen.
Pumpen är inget vanligt fel, vanligare är reducerventilen som sitter i hörnet på bröstkåpan eller att det är igenkoxat någonstans på trycksidan.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Mackan
111 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#8
Pukadjuret skrev:
Givarna brukar ge upp helt, så lampan brukar inte slockna när man varvar till motorn om det är givaren.
Lampan tänds när oljetrycket understiger 0.5bar, så lättast vore att kolla oljetrycket om du har tillgång till mätare, om det understiger 0.5 bar på tomgång så fungerar ju givaren som den ska och felet sitter på smörjningen.
Pumpen är inget vanligt fel, vanligare är reducerventilen som sitter i hörnet på bröstkåpan eller att det är igenkoxat någonstans på trycksidan.

tack för tipset. dock har ja ingen tillgång till att mäta då ja saknar nipplar. då ska ja börja kika

519 Inlägg
13 juli 2012
#9
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-191512/

om du vill offra oljefiltret så kan du mäta oljetrycket smidigt..
Senast redigerat av dan-kristian (13 juli 2012)


Sök