2981
Sök

Flytta tempgivare på Volvo 740 / B230F / 1990

V O L V O
401 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjenis!

Min temperaturgivare fungerar inte så tänkte köpa ny och eventuellt byta plats på den så man kommer åt lättare.

Undrar om man kan flytta temperaturgivaren till mätarhuset från blocket under insuget till en adapter på kylarslangen? hmm

Såg att Biltema sålde adaptrar för vattentemperaturmätare som skarvas på kylarslangen.
Sedan skruvas givaren fast i adaptern
Ska vara för elfläkt, men det borde väl passa en vanlig givare? neutral
LÄNK: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kt-321238/
EDIT:
Länk nr 2: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … re-322030/

Hur vet man vilken slang man ska skarva för att få bäst mätarvärde?
Övre? Undre?

/Mike_87
Senast redigerat av Mike_87 (13 juli 2012)

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2012
#2
varför flytta den??? det är ju inte ofta dom går sönder

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

V O L V O
401 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
varför flytta den??? det är ju inte ofta dom går sönder

Då kanske du kan hjälp mig med ett fenomen:
Jag har bytt kylet för 6 månader sedan (då fungerade tempmätaren).
Sedan bytte jag styrbox (felkoder på styrbox, bytt på verkstad).
Sedan bytte jag samtidigt tempgivare i blocket och efter det har inte in tempmätare fungerat alls.
Sedan bytte jag mätare i mätarhuset och fräschade upp lödningar.

Jag har fejkat med ett motstånd på 100 Ohm över stiften som går till givaren i blocket och då gav den ut optimal motortemp.
Vet du vad som kan vara fel? Finns det 2 olika givare i blocket? Vilken ska jag ha?

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2012
#4
japp det finns 2 givare en till mätaren och en till sprutet.
givaren till mätaren är den som typ sitter i mitten under insuget och den till sprutet till höger om den.

har du ohm mätt givaren ???

Mätvärden:

60°C = 560 Ω
90°C = 206 Ω
100°C = 153 Ω

har du mätt upp så att det inte är nå fel på kablarna ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

V O L V O
401 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
japp det finns 2 givare en till mätaren och en till sprutet.
givaren till mätaren är den som typ sitter i mitten under insuget och den till sprutet till höger om den.

har du ohm mätt givaren ???

Mätvärden:

60°C = 560 Ω
90°C = 206 Ω
100°C = 153 Ω

har du mätt upp så att det inte är nå fel på kablarna ???

Det finns väl 2 givare som ser likadana ut beroende på årsmodell? En med dubbla motstånd och en med 1 motstånd i själva givaren?
Länk till en av mina andra forumstrådar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250620

Kablarna har jag mätt och dem tjuter i diodläget så dem har kontakt.
Har även mätt från mätarhuset och fram till anslutningarna till mätaren och det tjuter också.
Fått fram 460 Ohm när jag lät den stå i 5 minuter på tomgång.
Går det värma givaren i en kokpanna?

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2012
#6
Mike_87 skrev:
turboforssen skrev:
japp det finns 2 givare en till mätaren och en till sprutet.
givaren till mätaren är den som typ sitter i mitten under insuget och den till sprutet till höger om den.

har du ohm mätt givaren ???

Mätvärden:

60°C = 560 Ω
90°C = 206 Ω
100°C = 153 Ω

har du mätt upp så att det inte är nå fel på kablarna ???

Det finns väl 2 givare som ser likadana ut beroende på årsmodell? En med dubbla motstånd och en med 1 motstånd i själva givaren?
Länk till en av mina andra forumstrådar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250620

Kablarna har jag mätt och dem tjuter i diodläget så dem har kontakt.
Har även mätt från mätarhuset och fram till anslutningarna till mätaren och det tjuter också.
Fått fram 460 Ohm när jag lät den stå i 5 minuter på tomgång.
Går det värma givaren i en kokpanna?

din givare jordas i toppen så bilden på lh2,4 givaren stämmer , vet dok inte om den för lh2,2 stämmer
ja du kan värma givaren i en kokpanna om du vill

vart fick du din nya givare i från
Senast redigerat av turboforssen (13 juli 2012)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

V O L V O
401 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#7
turboforssen skrev:
Mike_87 skrev:
turboforssen skrev:
japp det finns 2 givare en till mätaren och en till sprutet.
givaren till mätaren är den som typ sitter i mitten under insuget och den till sprutet till höger om den.

har du ohm mätt givaren ???

Mätvärden:

60°C = 560 Ω
90°C = 206 Ω
100°C = 153 Ω

har du mätt upp så att det inte är nå fel på kablarna ???

Det finns väl 2 givare som ser likadana ut beroende på årsmodell? En med dubbla motstånd och en med 1 motstånd i själva givaren?
Länk till en av mina andra forumstrådar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250620

Kablarna har jag mätt och dem tjuter i diodläget så dem har kontakt.
Har även mätt från mätarhuset och fram till anslutningarna till mätaren och det tjuter också.
Fått fram 460 Ohm när jag lät den stå i 5 minuter på tomgång.
Går det värma givaren i en kokpanna?

din givare jordas i toppen så bilden på lh2,4 givaren stämmer , vet dok inte om den för lh2,2 stämmer
ja du kan värma givaren i en kokpanna om du vill

vart fick du din nya givare i från

Mekonomen!
Jag såg på kartongen att det stod till 85-87 och turbomodeller, men den hade 2 anslutningar hmm
Tror jag har fått fel. Trodde först det var samma givare sad
Få kanske åka till Bilia och be dem hitta rätt...

V O L V O 7 4 0
_____________________________

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 juli 2012
#8
Mike_87 skrev:
turboforssen skrev:
Mike_87 skrev:

Det finns väl 2 givare som ser likadana ut beroende på årsmodell? En med dubbla motstånd och en med 1 motstånd i själva givaren?
Länk till en av mina andra forumstrådar: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250620

Kablarna har jag mätt och dem tjuter i diodläget så dem har kontakt.
Har även mätt från mätarhuset och fram till anslutningarna till mätaren och det tjuter också.
Fått fram 460 Ohm när jag lät den stå i 5 minuter på tomgång.
Går det värma givaren i en kokpanna?

din givare jordas i toppen så bilden på lh2,4 givaren stämmer , vet dok inte om den för lh2,2 stämmer
ja du kan värma givaren i en kokpanna om du vill

vart fick du din nya givare i från

Mekonomen!
Jag såg på kartongen att det stod till 85-87 och turbomodeller, men den hade 2 anslutningar hmm
Tror jag har fått fel. Trodde först det var samma givare sad
Få kanske åka till Bilia och be dem hitta rätt...

ja då har du nog fått lh2,2 givaren och den funkar inte på lh2,4

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

V O L V O
401 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#9
turboforssen skrev:
Mike_87 skrev:
turboforssen skrev:

din givare jordas i toppen så bilden på lh2,4 givaren stämmer , vet dok inte om den för lh2,2 stämmer
ja du kan värma givaren i en kokpanna om du vill

vart fick du din nya givare i från

Mekonomen!
Jag såg på kartongen att det stod till 85-87 och turbomodeller, men den hade 2 anslutningar hmm
Tror jag har fått fel. Trodde först det var samma givare sad
Få kanske åka till Bilia och be dem hitta rätt...

ja då har du nog fått lh2,2 givaren och den funkar inte på lh2,4

Okej, men då ska jag prata med Bilia eller be Mekonomen ta fram rätt. Många har ju semester nu så det är jäkligt svårt att köpa saker.

V O L V O 7 4 0
_____________________________


Sök