3815
Sök

Volvo 945 vibrerar i 30-45 vid acceleration, Stödlagret?

331 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Efter ja sänkte min 945 har den börjat att vibrerar vid acceleration i ca 30-45. Är hyffsat lite när man bara är en i bilen men är man full bil då vibrerar det kraftigt.

Kan te tänkas vara stödlagret? Hade uppe den på lyften och då såg ja att en del av gummit i stödlagret hade släppt från hållaren som stödlagergummit sitter i. Kände även då att karden glappa lite i stödlagret i själva gummit mot hållaren

Mvh David


165 Inlägg
14 juli 2012
#2
Skulle kolla alla krängningsstag, bänt och brutit i dom lite så du märker om dom glapar något. Kan vara en bussning som är dålig. Sen när de är full bil så kan de vara kardan som hamnar mot karossen om genomslags gummit är dåligt. Kolla också så att ingen fjäder eller dämpare är lös för de kan skapa vibrationer.


95 Inlägg
16 september 2012
#3
Har fått ett identiskt fel på min 945a. Kollade en snabbis under bilen idag och noterade att handbromsvajern låg emot avgassystemet. Detta borde väl ej vara felet? Mitt ljud kommer långt bak ifrån.

95 Inlägg
16 september 2012
#5
Jo men varför skulle den bete sig annorlunda när bilen är sänkt? Den är ju elastisk och borde väl anpassa sig något sonär. Tror ni att nåt knutkors kan vara boven i dramat?

95 Inlägg
18 september 2012
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183897/183897-db0fc5cae65fd3a13a9f389a60b3fb46.jpg

Så såg det ut på det staget som håller fast bakaxleln till ramen längre fram på bilen. Verkar som att bakaxelklumpen har gått emot där. Verkar dock osannolikt att den ska gå ner så långt vare gång man gasar hmm
Kunde inte se några andra tecken på yttre skada.

172 Inlägg
28 september 2012
#7
När du sänker bilen så hamnar prylarna i lite annat läge å man kan få vibrationer, jag har fått det på nästa alla volvo bilar jag sänkt några mer andra mindre, skadar ju inte att byta knutkors å annars som kan förvärra det, annars tycker jag inte det är märkbart bara leva med det eller höja bilen igen..

172 Inlägg
28 september 2012
#8
såg din bild nu att vaggan är lite buligt det borde inte göra vibrationer.. beror på hur stor smäll den fått men om du säger att vibbarna kom efter sänkning så har det troligen med det att göra.

95 Inlägg
29 september 2012
#9
Vibrationerna kommer bara vid gaspådrag, då bilen trycks ner bak. Det vibrerar nästan ingenting när man är själv i bilen, men ju fler man är ju kraftigare blir det.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 september 2012
#10
kan vara hardyskivan, jättevanligt på volvo 740/940. det var så på min 740 16v samt på min bmw 325


95 Inlägg
29 september 2012
#11
Har nästan allt nere nu då jag håller på att byta koppling. Allt ser schysst ut!

331 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#12
Hade samma på din 945a var jag själv var det nästan inget men med full bil var det väldigt mycket..


95 Inlägg
29 september 2012
#13
Okej, och du fann aldrig problemet?

331 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#14
Tyvärr inte hmm Jag hade som ide att det kunde vara stödlagret men tyckte inte de var glappigt.. Men hörde i efterhand att det kunde strula endå som du inte känner genom att bara rycka i det så jag hade satsat på att först byta det..


490 Inlägg
30 september 2012
#15
hardyskiva-stödlager-växellådskudde hade jag bytt först och främst. blir ofta lite dåliga på volvo!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

449 Inlägg
30 september 2012
#16
prova att dra  isär främre och bakre kardan.... ja fick med vibrationer vid gaspådrag och när ja lyfte ner kardan satt det så fast att ja fick värma isär det... när ja väl fick isär det så la ja dit nytt fett och satte ihop det igen och vibrationerna försvann

Full Fart Spar Tid!!!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 september 2012
#17
oljud från stödlagret borde låta hela tiden under färd och inte bara när man gasar.
hardyskivan skapar vibrationer vid gaspådrag endast.
växellådskudden är möjligt så det är lika bra att du byter den också.
motorkuddar kan det också vara, fast det brukar slå och dunka vid låga varv och gaspådrag.
Senast redigerat av Alex-s (30 september 2012)


95 Inlägg
30 september 2012
#18
Alla era ideér är intressanta. Det konstiga är dock att t.ex motorkuddar, hardyskiva eller växellådsgummit inte brukar gå sönder över några timmar. Allt fungerade felfritt tills jag hade sänkt den. Återkommer med mer info när jag har provkört den igen. Står och väntar på koppling från KGtrimning för tillfället.

449 Inlägg
30 september 2012
#19
ryck isär kardan när du ändå har ner lådan... den ska gå lätt isär och ihop är glidpassning går den trögt är det fel

Full Fart Spar Tid!!!

95 Inlägg
30 september 2012
#20
det ska jag göra, har gjort det fram vid hardyskivan om det är det du menar?


Sök