Mitt tips till dig: CAMPA BLOCKET.
Om du absolut inte måste ha nya grejer, villsäga.
Huvudenheter slumpas fram nya hela tiden på blocket. Se till att du har ordentligt med kräm bara.
Köp ingen färdigbyggd låda om du vill ha bra bas. (läs: mycket) Kabelkit brukar man få med från dem flesta om du köper både deras steg och låda.
en helt "okej" låda och steg för vardagslyssning och dunkande utanför korvmojjen kan du få för 2k.
En helt "okej" cdspelare som tar aux.. Jag hade tagit antingen alpine eller kenwood. Bra och billiga. Lägg en 1k här på begagnat.
Satsa på ett par FINA framhögtalare (kit) och ett par sämre bak (coaxial, eller behåll org. bak )
Vad är det för bil? Kan underlätta att veta.
du kan ju köpa ett "multislutsteg" (4 vanliga högtalarutgångar samt 1 subba, om du bara vill ha något. )
Glöm inte att köpa högtalarkabel också. Cirka 20m kabel om du ska ha 4 högtalare (räknat fram > baklucka ) så har du en väldigt bra felmarginal på klippning av kabel osv. Det blir en hel del kabel!
För 5000 kommer du iallafall itne få något värstingljud. Kika runt här på garaget på köp & sälj "billjud & multimedia" och sen på blocket biltillbehör>stereo och kika. Läggs ut rediga kap ibland. En konding får du för en 2-300 kanske.
Och sen den mest viktiga frågan... Vad är ditt krav? vad är "bra" för dig?
Hade jag varit du hade jag dock köpt HU + framsystem.
(Fast jag själv har ju börjat i helt fel ände... 2 slutsteg högtalare runtom baslåda och en noname stereo från något kina märke. TRO MIG, det blir bättre ljud med bättre HU!! Jag får fan så mycket finare och basigare ljud av att bara koppla in iphonen direkt i steget.
)
Lycka till!