2751
Sök

SAAB 9-5 2.0t dödstrött

12 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Hej! Har en 9-5:a -04 som är etanolkonverterad med BSR chipp. I våras när jag accelererade ganska starkt så small de till i motorutrymmet och CE lampan började blinka och bilen blev tvärslö. Lokaliserade felet, plaströret till vevhusventilationen hade lossnat. skruvade fast röret men bilen har bara blivit tröttare och tröttare sedan dess. Har kollat felkoder men får ej fram nånting. Det känns nästan som att bilen inte har nåt laddtryck alls.

Någon som har nåt tips på vad de kan vara?

// Anton

DEVIL
1 171 Inlägg
17 juli 2012
hade samma fel, då var det laddluftslangen som det var hål på.

bmw m power

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 juli 2012
plaströret har förmodligen varit av sedan innan. låter som en tryckslang som sagt

12 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
Tack för snabba svar! Och nu till en dum fråga, vars sitter tryckslangarna? smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 juli 2012
TurboBurcken skrev:
Tack för snabba svar! Och nu till en dum fråga, vars sitter tryckslangarna? smile

alla slangar från turbon till insuget! bara att följa smile

12 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Har följt alla slangar från turbon till insug och alla är hela, men såg att de har läckt någonting på den undre slangen vid turbon. Känns nästan som oljeblandat damm. Är de turbon som har havererat?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juli 2012
TurboBurcken skrev:
Har följt alla slangar från turbon till insug och alla är hela, men såg att de har läckt någonting på den undre slangen vid turbon. Känns nästan som oljeblandat damm. Är de turbon som har havererat?

nej att det finns lite olja där brukar inte innebära något farligt.

risken finns att intercoolern har gått sönder, vanligt på saab.

12 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Kollade även wastegaten. Hur mycken ska armen röra på sig? Min rörde sig just litegrann vid fullt gaspådrag.

3 466 Inlägg
18 juli 2012
TurboBurcken skrev:
Kollade även wastegaten. Hur mycken ska armen röra på sig? Min rörde sig just litegrann vid fullt gaspådrag.

Wastegaten ska öppna när du har fullt ladd. Farsans 2,0t -03 med samma BSR etanolkonvert. Laddar runt 1.0 bar. Den ska alltså inte öppnas när du står och tomgasar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 juli 2012
M_icke_ skrev:
TurboBurcken skrev:

Wastegaten ska öppna när du har fullt ladd. Farsans 2,0t -03 med samma BSR etanolkonvert. Laddar runt 1.0 bar. Den ska alltså inte öppnas när du står och tomgasar.

nja, om du ger den fullt när den står stilla så ser man att armen rör sig lite

Sök