3134
Sök

säga vad man vill om sportluftfilter, men mitt gav effekt i alla fall!

5 710 Inlägg
27 september 2006
#61
Spawner skrev:
Såg att någon frågat vartför motorn vill ha kalluft istället för varmluft? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det såhär:

Varmluft är rätt så komprimerad, vi säger att i en ballong får det plats 2,5liter varmluft,
Kalluften är mindre komprimerad, i samma ballong får det plats 2,0liter kalluft.

När då ditt luftfilter suger den kalla luften och kastar in det i motorn som sedan blir varmt, blir det mer luft, om man kan säga så. Då gör väl motorn nån blandning som blir lite mer effektfull om jag inte fattat allt fel, därför så är det bra om man avskärmar luftfiltret från grenrör och andra varma föremål i motorutrymmet.
Mjaa, det är SYRET i luften vi vill åt och i kall luft ligger syremolekylerna närmare varandra än i varm luft.
Kör man då på kall luft så får man på så sätt  in mer syre i cylindern, därav effektökningen i en förbränning.
(Angående luftens plats i en ballong är det helt tvärt om wink)

Dock är syret inte hela sanningen utan det finns fler parametrar.
Är luften som motorn suger varm blir motorn mer spikbenägen, styrsystemet hittar på åtgärder för att det inte skall spika och bilen går sämre.
Har man kall luft är det mindre risk att motorn spikar och man har alltså ett bättre utgångsläge.

MVH Jonas
..............

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
27 september 2006
#62
Vill inte hacka på något men, kan inte alla sluta i att spekulera i vad i motorn som kan ha påverkat detta, Att köra en bill till det yppersta samtidigt som man har en mobiltelfon i handen som man skall starta på exakt samma tid varjegång?!?!? Sedan så skall du trycka av den på exakt samma 100del när mätaren passerar 100 på din analoga hastighetsmätare. Tilläggas bör väl också sägas att Fords hastighets mätare på dem gamla modellerna är allt annat än pålitliga. Tycker att det säger sig självt. Säg att du tryckte av en halv sekund för sent vid starten och en halv sekund för tidigt vid målgång, och att din "gamla" tid var 13 blankt så skiljer det bara en halv sekund på tiderna. Denna halva sedkunden kan du ju ha förbättrat i växlingar eller i en rakare körbana. Att sedan luftfiltret och kylan gjorde ett par hundradelar kan jag hålla med om. Men jag tycker att vi kan avsluta dialogen om tiden.

Men iaf jag vill gärna se bilder på hur du har placerat luftfiltret, har en vän som bygger om en Eskrot just nu!

MVH

Christoffer

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

557 Inlägg
27 september 2006
#63
Förstör bara bilen tyvärr. Tar in en massa skit och Luftmängdmätaren tar mkt stryk.

//Jerry

95 Inlägg
27 september 2006
Trådstartare
#64
spunk_totte skrev:
Vill inte hacka på något men, kan inte alla sluta i att spekulera i vad i motorn som kan ha påverkat detta, Att köra en bill till det yppersta samtidigt som man har en mobiltelfon i handen som man skall starta på exakt samma tid varjegång?!?!? Sedan så skall du trycka av den på exakt samma 100del när mätaren passerar 100 på din analoga hastighetsmätare. Tilläggas bör väl också sägas att Fords hastighets mätare på dem gamla modellerna är allt annat än pålitliga. Tycker att det säger sig självt. Säg att du tryckte av en halv sekund för sent vid starten och en halv sekund för tidigt vid målgång, och att din "gamla" tid var 13 blankt så skiljer det bara en halv sekund på tiderna. Denna halva sedkunden kan du ju ha förbättrat i växlingar eller i en rakare körbana. Att sedan luftfiltret och kylan gjorde ett par hundradelar kan jag hålla med om. Men jag tycker att vi kan avsluta dialogen om tiden.

Men iaf jag vill gärna se bilder på hur du har placerat luftfiltret, har en vän som bygger om en Eskrot just nu!

MVH

Christoffer
mjo, men det är ju samma hastighetsmätare båda gångerna, så huruvida de visar rätt/fel spelar väl ingen roll? om de inte börjat visa annorlunda på sistone vill säga. jaja, för min del kan vi lägga ner den här tråden helt nu smile bryr mig inte så förbaskat mycket om hur fort min bil gör 0-100 egentligen, blev bara så förvånad över tidsminskningen. however, jag har den i första hand för att resa på långa snowboard/surfresor, inte rejsa wink

ska ta bilder så fort jag får en ny kamera. har dock ingen avskärmning på den (än).

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
27 september 2006
#65
Du kan visa utan avskärmning han var mest nyfiken på hur du hade fått dit det, och hur du hade gjort med tanke på att det sitter rätt mycket saker på luftboxen. Eller kanske räcker om du förklarar, han är tacksam för all hjälp!

MVH

Christoffer

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

60 Inlägg
14 augusti 2007
#66
har lagt in en bild på min avskärmning på min bil. typ så kan du montera en värmesköld, mot motorn.
Senast redigerat av Sampler (14 augusti 2007)

V40 1.6 -00

1 072 Inlägg
14 augusti 2007
#67
aaronp skrev:
ScoobyBear skrev:
aaronp: Hade du samma däck nu som då? Hade du olika dimensioner visar ju hastighetsmätaren olika också. Det kan säkert göra nån sekund om det skiljer mycket.
inte samma däck, men väl samma dimension då som nu. så det borde inte göra någon större skillnad.
Här är garanterat bovven i dramat som inte fick sin uppmärksamhet! Visst.. Det kan vara samma dimension. MEN.. är dom lika slitna? Bredden på däcken.. Du kanske hade 205 på ett par och 225 på nästa.. Sen har alla fabrikat olika rullmotstånd!!! 2 sek på olika däck och bredd är i mina öron svaret.. Men men..
Senast redigerat av sik (14 augusti 2007)


1 072 Inlägg
14 augusti 2007
#68
Kan väll tillägga att fälgarna har sitt med.. Olika vikt på fälg= olika tider!


346 Inlägg
14 augusti 2007
#69
Jag räknar inte med nån effekt från mitt öppna filter. Men man får höra mer mys från kompressorn.  Om kompressorljud e narkotika så e jag narkoman smile


2 600 Inlägg
14 augusti 2007
#70
mitt öppna filter gjorde skillnad på min scorpio me och låter riktigt gött när man dra på smile

gör som jag kör gubba racer=)

654 Inlägg
14 augusti 2007
#71
Förlåt,men ja orkar inte läsa hela tråden för att ta reda på om detta är seriöst menat eller inte.
Att ett filter skulle kapa din 0-100 intervall med 2,5sek kan bara skylas på skit bakom tidtagar uret eller vad som nu använts för att mäta den tiden.
Och att din bil gör 10km/h mer på 2ans växel innan varvstopp går i (vilket ja antar du menar iom det du skrev) har inte nått med filtret att göra.
Det har med lådans utväxling alt hjuldimension att göra.
Om man skall kolla lite på det du angivit gällande din 0-100 tid kontra hur mycket filtret gav så pratar vi isf typ 100hk eller nått sånt.
Så,ja kanske uppfattas som spydig och nonshalant nu..MEN NEJ NEJ NEJ du kan omöjligen ha fått dessa tider och effekter enbart pga ett öppet filter!Och givetvis så menar ja i verkligheten nu!
mvh
aaronp skrev:
ja, som rubriken lyder. har läst otaliga inlägg här ang huruvida sportluftfilter ger någon effekt eller ej, och som många säger är det naturligtvis olika från bil till bil, men till min escort tillförde det faktiskt märkbar effekt. innan jag satte i filtret gjorde den 0-100 på knappt 14 sekunder som bäst, och nu när jag testade efter installationen fick jag ner tiden till 11,5 sekunder. alltså en förbättring på ca 2,5 sekunder vilket jag tycker är helt okej.

märkte också tex att efter installationen kunde jag effektivt pressa tvåan till dryga 90 km/h, medan jag före installationen endast lyckades pressa motorn till knappa 80 km/h på samma växel.

frågan är bara; hur många extra hästar kan jag räkna med att detta tillfört till min motor med tanke på att det var såpass märkbart? har läst här på forumet om allt mellan 1 - 15 hk (några mer troliga än andra smile), men har ingen aning om vad jag ska gissa på min. är ganska ny på området och har massor kvar att lära.

EDIT: följdfråga: vad borde en escort kombi med en vikt på 1270 kg ha för tid på 0-100 km/h original (105 hk)? någon som har/haft en likadan och testat? eller för den delen vilken bil som helst med samma effekt och tjänstevikt, så jag kan jämföra lite eftersom denna effektökning verkar vara  smått otrolig.


Sök