4199
Sök

Audi A6 2.6 tuning

Finslipning av en trevlig motor. Projektet går i korthet ut på att få så mycket fart som möjligt i en A6 2.6 utan att det kostar skjortan. Min förhoppning är också att kunna få ner bränsleförbrukningen.

35 469 Visningar
Projektet avslutat 14 maj 2013
82 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#21
Pular vidare med shiftlighten, får dessvärre ut för låg signal (5V) från den, räcker varken till att driva relä eller mangetventil... Har dock plockat fram diverse kunskap från högskolan (elektroteknik) kobinerat med en tur förbi Kjell & Co för inköp av diverse transistorer och annat eljox så snart öppnar insugsspjällen vid 4000 rpm...

//Thomas

Hur svårt kan det va?!

18 Inlägg
3 september 2012
#22
Hmmm... Hade du tänkt köra ett GE-steg med en fulmatning med 12v från tändningen? Tänk på att signalen inverteras då. Fast det kanske inte spelar så stor roll om du bara ska använda den för att kolla varvtal... smile

82 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#23
Något osäker på elektroniken... Ska få lite hjälp av en kompis som har det där färskt i huvet :-)

Besiktade bilen idag... :-( CO- och HC-värden var åt pipsvängen. Dock lite mysko, på höga varv låg de helt OK. På tomgång däremot pendlade värdena mellan skitbra och usla. Typ 0.03/40 och 7.3/477. Vadan detta???

//Thomas

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
#24
Testkört lite... Trycker man fullgas vid 200 km/h så drar den på rätt bra. Kör med manuell strömbrytare till relä/magnetventil/vakuum/insugsspjäll...

Så, till alla skeptiker jag mött på resans väg... Det funkar! wink
Senast redigerat av nordsluttning (7 november 2012)

Hur svårt kan det va?!

248 Inlägg
6 september 2012
#25
Va man än gör finns det tyvärr skeptiker..... =/ Det som är soft är att betydligt fler uppskattar att man delar med sig av ens erfarenheter smile
Jag är iaf. jävligt glad att du gör det då jag tyvärr inte har tid att exprimentera så mycket med min 2.6a.


82 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#26
Läget nu... Tog bilen upp till Sälen i helgen och den gick som en dröm i två dagar. Tyvärr ville den inte starta när vi skulle åka hem. Funderade på om jag skulle ha tagit med mej dator inkl. VCDS, gjorde inte det... Skulle kunna tänka mej att det skulle stå nått i stil med G40 Camsaft Sensor - No signal...

Förvånades under resan av att bensinmätaren gick ovanligt sakta neröver... Blir spännande att se sedan, först en tur upp med VCDS och diverse givare och annat skoj.

Har fortfarande inte fått ordning på styrelektroniken till insugsspjället. Har testat med diverse transistorer och kopplat både friskt å hälften brunnet :-) Dock utan att lyckas få till det... Det var som sagt ett tag sedan...

Hursomhelst har jag lyckats kommer över en liten krets, VR05R121A, ett minirelä som borde kunna kopplas direkt mellan shiftlight och magnetventil.

To be continued...

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
#27
Jomen förresten, nån hade slarvat med fastsättningen av kontakten till tomgångsmotorn, glappade lite. Så nu hoppas jag bara att det var den rackarn som ställde till de fantastiska avgasvärdena.

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#28
Sissådär, bidde en sväng upp till Sälen i helgen för felsökning, reparation och hemkörning av bilen. För skojs skull satte jag i nyckeln i tändningslåset och vred om innan jag började felsöka. Fanskapet hoppade igång utan att bråka det minsta. Tog därefter en tur med VCDS som tyckte följande:

00515 - Hallgivare (G40)
            03-10 - Signal saknas - Intermittent fel
00514 - Givare för tändläge (G4)
            03-10 - Signal saknas - Intermittent fel
00537 - Lambdareglering
            19-10 - Undre gräns - Intermittent fel
00554 - Lambdareglering 2
            19-10 - Undre gräns - Intermittent fel

De två första misstänkte jag och fick två till i bonus sad Skönt när man börjar få en sån där känsla för biltrilsk smile

Joxade vidare med VCDS och såg att man kunde ställa upp tomgångsvarvtalet på ett ställe i programmet. Finemang tänkte jag då den verkade tappa CO/HC/Lambda-reglering vid låga varvtal enligt senaste besiktningsförsöket.

Hursomhelst, behöver bilen nu när 200'an ska in i vinter-ide så jag tog en tur förbi macken och blandade i en skvätt (50-60%) etanol i bensinen och begav mej sedan på vinst och förlust till Bilprovningen. Det blev vinst! "Det blir inte bättre än så här", sa besiktningskillen.

Med viss glädje inombords tänker jag gå loss på regleringen av insugsspjället i morrn! Sen så... ..blir det ännu bättre, säger jag!
Senast redigerat av nordsluttning (23 december 2012)

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#29
Jomen just ja... Bilen drar märkbart mindre bensin efter modifieringarna. Hamnar nånstans runt 0.8 på Falun-Sälen-Falun-turen inklusive en rätt tung högerfot smile

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#30
KLART!

Då är bilen klar! Hittade ett kabelbrott på kablarna till kamlägesgivarn vilket förklarar varför den "slet ut" G40-givare på löpande band. Så, om nån behöver en G40 så har jag några över sad

Tack vare kjell.com och den förnämliga kretsen VR05R241'A så öppnar numer insugsspjället straxt innan 4000 varv och naturligtvis är detta justerbart inifrån kupén!

Blev det nån skillnad då? JA! Definitivt. Bilen är bra mycket piggare och starkare nu än tidigare. Avgasvärdena är finfina trots att jag ej justerat något på insprutningen. Och, den drar märkbart mindre bensin än tidigare.

Summa. En trevlig motor blev bra mycket trevligare och naturligtvis var det riktigt kul att göra detta också.

Återkommer med recept (kopplingsschema mm) inom kort.

Slutligen, rekommenderar denna modifiering till alla som kör runt med gamla slöa 2.6-or. Misstänker att den lämnar en och annan 2.8 efter sej numer... :-)

Hur svårt kan det va?!

Bounty hunter
671 Inlägg
1 oktober 2012
#31
härligt att det funkar bra cool skönt att förbrukningen gick ner..... hur stora är VR6 spridarna då?


82 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#32
bobafett skrev:
härligt att det funkar bra cool skönt att förbrukningen gick ner..... hur stora är VR6 spridarna då?

Jo, det är kul att tiden man lagt ger nått tillbaka.

VR6-spridarna ligger på ca 210cc jämfört med original som ligger på ca 150cc.

//Thomas

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#33
Håller på att dokumentera styrningen av spjällen i insuget. Under tiden hittade jag denna: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … 0705954724

Och jag vet, chippning av sugmotor är bortkastade pengar... Dock var priset "värt att testa".

Köpte faktiskt chip till min 200 TQ 20V av samma kille till samma pris och har inget att klaga på där. 200'an rör på sej riktigt bra numer. Sen är jag tveksam till om de chippen ger 290 hk/430 Nm utan ytterligare modifikation.

Återkommer!

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#34
Nähäpp...

Det hjälpte föga med att byta kablaget till G40'n. Gick en dag å sen var det samma visa igen. Såg dock att det lilla plåthjulet som G40'n läser av var skevt så jag petade dit ett rakt sådant och en fullt fungerande G40, det hjälpte inte heller. ECU-pajj?!

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#35
Här kommer i alla fall en bild på hur jag löste styrningen av spjället i insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181913/181913-40201fce4dc8b25be75f5a3aa6efb73b.jpg

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#36
Skönt, det var inte ECU-pajj. Däremot en envis ägare som hittills vägrat använda specialverktyg för att låsa kammarna vid rembyte. Ena kammen stod snett vilket då innebar att G4- och G40-givarn hamnade ur fas och ECU'n fick spel...

Tack vare NordicAudi-forumet lärde jag mej att kamdreven sitter på konor och genom att låsa kammarna och släppa på dreven så blir det väldigt lätt att ställa in allt.

Jag köpte mej dock inget specialverktyg utan gjorde ett eget. Ett plattjärn och 4 bultar funkade utmärkt! Nån måtta får det vara.

Så... Har precis monterat eBay-chippet och ska ut på en första provtur!

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#37
Åter efter en tur till Sälen (igen). Och nu går den! Och jäkligt bra också. Segdragningsförmågan har blivit grym. På femman drar den rätt bra redan vid ca 1200 varv! En del nedväxlingar har blivit överflödiga.

Soppaförbrukningen håller sej kring 0,8 vid landsväg (inkl. fjällkörning) vilket bör vara helt OK med tanke på att det är en 1700 kilo tung, 16 år gammal, V6-försedd Audi.

Det jag kan tycka är att den tappar lite kraft vid högre varvtal. Det händer inte så mycket även om jag får känslan att den vill ge mer. Måste klura på det... För lite soppa är ett spår. Kanske måste se till att öka bränsletrycket. Vet också att ECU'n mäter undertrycket i insuget vilket förmodligen är en parameter som påverkats av modifieringarna.

Ska nog koppla på en bredbandslambda å plocka ut lite kurvor.

Återkommer...

Hur svårt kan det va?!

82 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#39
Jo, det jag märkte efter chipbytet var som sagt en markant bättre bottenvrid. Men som sagt, det fattas nått på högre varv...

Hur svårt kan det va?!

Bounty hunter
671 Inlägg
15 oktober 2012
#40
ja den lägger väl om kurvan lite.....tycker det e skönt me mer botten vrid.....märkte det på min A200 med RS2 avgaskam i....drog mycket tidigare..... wink



Sök