Som en del kanske vet eller läst sig till så brann garaget upp tillsammans med min Vita Audi GT Coupé Turbo..
Nog om det... Har nu skaffat en ny bil (Audi såklart) och det är då som rubriken lyder en Audi S2 Coupé som är "RS kittad" just nu. Denna ska få sig en uppfräschning samt lite mera smått och gott kring motorn.
Det mesta av detta kommer ske vintertid men en del av det goda sker på kvällar och helger. för en fullständig motorspec m.m. så håll er uppdaterade på bilen i min profil.
Det som kommer ske här näst är en liten service på bilen där jag b.l.a kommer att göra följande:
[x] Byta Olja & Filter [x] Byta tändstift [x] Byta Soppa filter [/] Byta bromsvätska [x] Byta kylarvätska [x] Byta kylarvätske nivåvarnar givaren (eller vad den heter xD) [x] Byter ett par små givare till för säkerhets skull [/] Koppla in VEMS och Mappa [] Byta insug [x] Nya 1700cc Spridare [] Ny Turbo [x] E85 [] 1,8T Spolar [x] BTR [x] Fuelrail [x] Byta packningar
## Numera sitter Styrsystemet på plats och bilen har fått sig en totalrenovering utav toppen där det då är nya ventiler, knaster, raceventilfjädrar samt planad!
hela motorutrymmet har även fått sig en uppfräschning utav lite ny färg runtomkring, så numera slipper jag skämmas över det. ##
Kan nu informera er att jag har gjort servicen på bilen där jag bytte olja, oljefilter, soppafilter samt tändstift i bilen. I samband med tändstift bytet hittade jag även att en av de förra ägarna har dragit gängpajj på toppen i ena tändstiftet och lagat detta med en tillfällig gänga som då gjorde att jag fått problem...
Så nu går bilen som en påse nötter och jag måste antagligen byta topp på den... Jag kommer kolla lite närmare på detta när jag vet mer om det har med detta att göra eller om det kan vara något annat som spökar.
Kanske ni vet vad det kan vara för den går på alla cylindrar men vid fullt ladd så börjar det blöddra och smattra.. Detta är då vad jag tycker väldigt konstigt då den går som sagt på alla cylindrar så fort det inte blir fullt ladd!
Kan även tillägga att laddet har "rasat ner från 1,4 till 1,1 Bar.. och nu 0,8-1,0 när den börjar bluddra. super skumt..
Ja du.... Det första man tänker på är ju problemet med toppen. Nästa är ju tändstiften. Satte du dit likadana och med samma avstånd?
Min Röda S2 bytte jag nyligen soppafilter på och den går märkbart bättre på höga varv och fullt ladd 1,2bar. Mahle filter köpt hos CP-S.
Nästa klassiska fel är ju läckage nånstans.
Ja det är de att jag tror att stiftet inte går ner tillräckligt långt... det saknas ca 4mm på det stiftet men går knappt att få ner mer.. risken är ju att dra sönder allt helt å hållet.
Sen så är det så att det endast är ryckigt vid högt ladd Soppa filter är bytt och det är ett mahle filter så bör inte vara det iallafall.
Frågan är även om det kan va läckage? Hur skulle det ha uppstått i samband med servicen?
Det är inte lätt att ta reda på om det enda alternativet är att byta topp..
Var idag nere vid bilen och fäste regskyltarna lite bättre så nu sitter de som de ska igen Jag fixade även den lilla vattenläckan jag hade och den bör nu vara hel (för tillfället iallafall)...
Passade även på att ta med mig catchtankens luftfilter upp till lyan för att rengöra denna
PS: Hjälpte även Windzor här på garaget med att lacka hennes inredning i alfan Vart bra med svart istället för trä
Detta var allt för idag (Måste se till att få upp lite bilder på det jag gör...)
Ja det är de att jag tror att stiftet inte går ner tillräckligt långt... det saknas ca 4mm på det stiftet men går knappt att få ner mer.. risken är ju att dra sönder allt helt å hållet.
Frågan är även om det kan va läckage? Hur skulle det ha uppstått i samband med servicen?
Är väl till med 98% säkerhet stiftet/toppen. Läckage som kan uppstå är att man kan råka kommit åt nån vacuum eller vevhusslang som är gammal å spröt som spruckit eller har lossnat lite. Låter långsökt, men är slangarna gamla eller om nån tidigare ägare monterat nått halvdant är det lätt hänt.....
Ja det är de att jag tror att stiftet inte går ner tillräckligt långt... det saknas ca 4mm på det stiftet men går knappt att få ner mer.. risken är ju att dra sönder allt helt å hållet.
Frågan är även om det kan va läckage? Hur skulle det ha uppstått i samband med servicen?
Är väl till med 98% säkerhet stiftet/toppen. Läckage som kan uppstå är att man kan råka kommit åt nån vacuum eller vevhusslang som är gammal å spröt som spruckit eller har lossnat lite. Låter långsökt, men är slangarna gamla eller om nån tidigare ägare monterat nått halvdant är det lätt hänt.....
Man upphör aldrig att förvånas
Det är så sant som det är sagt.. Men tror endå mest på att toppen är det som är problemet.. Så blir att fixa det så fort man har råd. Står utan arbete för tillfället så kan ju dock dröja men det vet man aldrig
vet du kanske någon prisbild på att renovera en topp som är skadad på detta sätt? Alternativt ett pris på en beggad 3B topp?