3142
Sök

Hur många W på laddningslampan på Mercedes W123 (1985)?

175 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Är det någon som vet? Jag håller på med felsökning på laddningen, jag bytte laddningsregulator eftersom laddningslampan inte lyste, sedan märkte jag att lampan var trasig, men jag vet inte hur stark den ska vara. Gamla regulatorn är dock trasig, det märkte jag när jag bytte tillbaka.

Jag får 10.5V till magnetiseringen på generatorn (är det rätt?), men generatorn laddar inte alls, får samma spänning på batteriet oavsett om bilen är igång eller inte.

Kanske är generatorn sönder? Eller så satte jag fel värde på laddningslampan, därav frågan, det stod inget på gamla lampan.

Någon som vet vad det ska vara för effekt på lampan? Det är E1 sockel.
Senast redigerat av Roaster (21 juli 2012)

175 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
Laddningslampan lyser starkare ju mer man varvar..

21 761 Inlägg
21 juli 2012
Hur stark lampa har du satt dit nu?

På Volvo 240 ska det sitta 1,2 W enligt elschemat, men 2-3 W är en generell siffra som ofta nämns när man diskuterar den där lampan. smile

175 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
3W var vad jag fick tag på. Det är 10.5V på D+ kontakten. Högre Watttal på lampan borde ge lägre spänning på magnetiseringslindningen tycker jag, det hade varit trevligt om någon som vet kunde säga vad jag borde ha för spänning på det lilla av de tre stiften på generatorn, som väl är D+ och indirekt magnetiseringslindningen.

Jag får 1.2W lampa till till 120 Ohm, och 3W till 48Ohm, lägre motstånd bör ge högre spänning till magnetiseringen.

I Haynes är det väldigt otydligt om det ska vara 1.2W eller 3W.
Senast redigerat av Roaster (22 juli 2012)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 juli 2012
Det borde ju vara samma watt som tex oljelampan eller blinkerssymbollampan. Så mät ut effekten på dom

Sök