4475
Sök

Kostnad för att äga husvagn?

76 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
Går i tankarna på att ev. skaffa oss en husvagn.
Idag har vi en Hyundai i30 som bil, plus att jag har en i20 som tjänstebil. Frågan är då om man skulle sälja i30 och skaffa sig en större då vi idag har fyra barn.
Innan jag vill börja forska vidare i detta, så undrar jag hur mycket det kostar egentligen att ha en husvagn? Säg att man skaffar en från typ tidigt 90 tal för ca 50 000.- Vad kostar en sådan i försäkring, skatt mm?
Om man vill resa runt i säg typ två veckor på sommaren vad kan man räkna med att man har för kostnader då i form av campingavgifter osv?

Frågorna är många o långt mycket fler än de jag specat ovan, men detta är en start iaf.
Finns ni som gjort kalkyler på något sådant och sedan verkligen har koll på vad det kostar er? Inga glädjekalkyler.

2 024 Inlägg
22 juli 2012
På husvagnsforum.se så kan du nog få rätt bra hjälp med detta. Skatten på en husvagn handlar om ungefär en femhundring om året. Besiktning vartannat år och om man vill snåla in så är de inte försäkringspliktiga.
Räkna med en rejäl höjning av bränsleförbrukning när du drar vagn, väldigt svårt att säga hur mycket, olika från bil till bil. De flesta campingplatser kräver medlemskap i scr, årsavgift på ca 200:-, sen kostar camping från 100-300/natt beroende på var man står.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Självlärd
3 083 Inlägg
22 juli 2012
Expoze skrev:
På husvagnsforum.se så kan du nog få rätt bra hjälp med detta. Skatten på en husvagn handlar om ungefär en femhundring om året. Besiktning vartannat år och om man vill snåla in så är de inte försäkringspliktiga.
Räkna med en rejäl höjning av bränsleförbrukning när du drar vagn, väldigt svårt att säga hur mycket, olika från bil till bil. De flesta campingplatser kräver medlemskap i scr, årsavgift på ca 200:-, sen kostar camping från 100-300/natt beroende på var man står.

Jag googlade scr och det är väl själva campingen som ska vara medlem där och inte vi som campare om jag fattar det rätt.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Fattig student
1 282 Inlägg
22 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
Expoze skrev:

Jag googlade scr och det är väl själva campingen som ska vara medlem där och inte vi som campare om jag fattar det rätt.

Dom flesta campingarna kräver att man är medlem..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 juli 2012
Expoze skrev:
om man vill snåla in så är de inte försäkringspliktiga.

Som säger Expoze: om man vill snåla in så är de inte försäkringspliktiga.
Ja och nej, det är sant så länge husvagn är kopplat på bilen och om det händer någonting, det är bilförsäkring som täcker olycka kostnader men om husvagn själv orsaka en olycka utan vara kopplat till bilen då är den inte försäkrad.

Volvo142_73a skrev:

Nej men du betala ett årskort när du kommer till första campingen.

En bra camping med bra aktivitet vid sidan om räkna minst 300:- per natt, berör på antal tjärnar på campingen.
Om du ska köpa en större husvagn, kolla att det går att dra med bilen du har (vikt) och kanske BE körkort.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 198 Inlägg
22 juli 2012
Tiger1978 skrev:
Volvo142_73a skrev:
Expoze skrev:

Dom flesta campingarna kräver att man är medlem..

var står det ?

5 198 Inlägg
22 juli 2012
Volvo142_73a skrev:
Expoze skrev:

jag ser det oxå så

Om SCR

SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, är bransch- och marknadsorganisation för Sveriges camping- och stugföretagare.

Sedan 1967 marknadsför vi svensk camping i Sverige och utomlands, samt erbjuder våra medlemmar rådgivning och utbildning. Tillsammans arbetar vi för att svensk camping ska vara en upplevelse som präglas av valfrihet, mångfald och naturrikedom – Ett Friare Liv.

SCR:s mission
Vi marknadsför och utvecklar SCR:s medlemmar, informerar omvärlden och lockar gäster – för att göra Sverige till Europas bästa campingland.

2 024 Inlägg
22 juli 2012
De flesta campingplatser i Sverige är anslutna till SCR. För att du ska få ta in på en sån camping måste du lösa ett campingkort och köpa ett giltigt årsmärke till det, annars är du inte välkommen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

5 198 Inlägg
22 juli 2012
värdelöst,, är ju ungefär som att tvinga allasom kör bil att vara med i MRF för att få köra på de flesta vägar....

Muttley
22 juli 2012
Är väl inte så värdelöst?

5 198 Inlägg
22 juli 2012
tkd_rille skrev:

näe kanske inte själva medlemskapet.. men det ska ju inte va ett måste för att man ligger på en camping 2ggr/år.. bättre då att icke anslutna för betala högre dygnsavgift än anslutna.

2 024 Inlägg
22 juli 2012
Anledningen för att det finns är väl snarast att folk som inte sköter sig riskerar att få  sitt kort indraget och får en spärrtid innan de kan lösa ett nytt.

Samarbetspartners:

5 198 Inlägg
22 juli 2012
Expoze skrev:
Anledningen för att det finns är väl snarast att folk som inte sköter sig riskerar att få  sitt kort indraget och får en spärrtid innan de kan lösa ett nytt.

Jo det är ju bra på såna vis,,blir ju bättre koll på gästerna.

Muttley
22 juli 2012
gamlingen skrev:
tkd_rille skrev:

näe kanske inte själva medlemskapet.. men det ska ju inte va ett måste för att man ligger på en camping 2ggr/år.. bättre då att icke anslutna för betala högre dygnsavgift än anslutna.

Jo men seriösa campingar kräver ju medlemskap. Resten får andra som inte är seriösa.

564 Inlägg
23 juli 2012
Jag har liknande funderingar som TS, jag har tittat lite löst på vagnar i 50 kkr-klassen. Jag har inte hunnit sätta mig in så mycket i detaljer ännu, men som på alla andra fordon är skicket viktigt. Främst att det inte är några fukt eller mögelskador vilket är dyrt att åtgärda.

För min del, om det någon gång blir aktuellt att skaffa en, så blir det så stor vagn som möjligt pga lite speciella behov i familjen. Nuvarande bil får bara dra 1700 kg (på BE), vilket verkar räcka till ca 6 meters vagnarna.

564 Inlägg
23 juli 2012
Expoze skrev:
På husvagnsforum.se så kan du nog få rätt bra hjälp med detta.

husvagnsforum.com är betydligt mer aktiv, och det är inte samma site

Sök