2368
Sök

Byta kedja på saab 9-5 aero

860 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!!! undrar över en sak... en polare bytte nyss kamkedjan i sin Saab 9-3 aero och ja skulle behöva göra de på min med.... hur mkt svårare är det att byta kedjan på min eller är det lika lätt?? har sätt att växellådan o kedjan sitter tvärt om på B205 motorn mot på min B235R motorn.... hur lång tid tar det och måste man lyfta ur motorn lr kan man göra som kompisen gjorde bara lyffta motorn lite på ena sidan o sen byta kedjan???


113 Inlägg
22 juli 2012
#2
långmilare byter mam kedjan på


113 Inlägg
22 juli 2012
#3
haaar inte bytt men 9-3 lika som 9-5


860 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#4
min bil har gått ca 29,200 mil... vet inte om kedjan är bytt men lika bra o byta den... men undrar om de e mkt jobb o så lr om de går smidigt???


Tvivlare
2 266 Inlägg
22 juli 2012
#5
inte alls mycket jävligare. brukar flytta hela drivpaketet åt vänster lite sen går de bra. kedjan och växellådan olika?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

78 Inlägg
23 juli 2012
#6
Köp en delad kedja på speedparts.
Ur med tändstiften
Öppna ventilkåpan
Släpp spännaren
Öppna en länk i gamla kedjan utan o tappa eller fummla..
Märk länken på gamla kedjan med nått.
Koppla ihop nya kedjan och gamla kedjan
Be någon dra runt motorn försiktigt samtidigt som du styr ner den nya kedjan och tar emot den gamla
När hela nya kedjan är runt så koppla av den gamla o ihop med nya.
Tryck tillbaka spännaren o skruva tillbaka.

Rätt simpelt om man gör såhär.
Annars kan man ju som sagt göra på de jobbiga viset o flytta hela skiten åt höger..


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 juli 2012
#7
Chaoticc skrev:
Köp en delad kedja på speedparts.
Ur med tändstiften
Öppna ventilkåpan
Släpp spännaren
Öppna en länk i gamla kedjan utan o tappa eller fummla..
Märk länken på gamla kedjan med nått.
Koppla ihop nya kedjan och gamla kedjan
Be någon dra runt motorn försiktigt samtidigt som du styr ner den nya kedjan och tar emot den gamla
När hela nya kedjan är runt så koppla av den gamla o ihop med nya.
Tryck tillbaka spännaren o skruva tillbaka.

Rätt simpelt om man gör såhär.
Annars kan man ju som sagt göra på de jobbiga viset o flytta hela skiten åt höger..

Mmm, skitbra lösning, om man vill göra det om och om och om igen. Gör det ordentligt så håller det 30k mil, lätt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

860 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#8
okej så hmm om ja vill byta kamkedjan o köper en hel komplett reparationssatts med kamkedja ballansaxelkedja o kam drev o allt från speedparts o sätter i hur byter ja lättast allt då om ja aldrig har gjort det innan????


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 juli 2012
#9
Chaoticc skrev:
Köp en delad kedja på speedparts.
Ur med tändstiften
Öppna ventilkåpan
Släpp spännaren
Öppna en länk i gamla kedjan utan o tappa eller fummla..
Märk länken på gamla kedjan med nått.
Koppla ihop nya kedjan och gamla kedjan
Be någon dra runt motorn försiktigt samtidigt som du styr ner den nya kedjan och tar emot den gamla
När hela nya kedjan är runt så koppla av den gamla o ihop med nya.
Tryck tillbaka spännaren o skruva tillbaka.

Rätt simpelt om man gör såhär.
Annars kan man ju som sagt göra på de jobbiga viset o flytta hela skiten åt höger..

Släporna då? som brukar ligga i tråget f.ö.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 juli 2012
#10
Chaoticc skrev:
Köp en delad kedja på speedparts.
Ur med tändstiften
Öppna ventilkåpan
Släpp spännaren
Öppna en länk i gamla kedjan utan o tappa eller fummla..
Märk länken på gamla kedjan med nått.
Koppla ihop nya kedjan och gamla kedjan
Be någon dra runt motorn försiktigt samtidigt som du styr ner den nya kedjan och tar emot den gamla
När hela nya kedjan är runt så koppla av den gamla o ihop med nya.
Tryck tillbaka spännaren o skruva tillbaka.

Rätt simpelt om man gör såhär.
Annars kan man ju som sagt göra på de jobbiga viset o flytta hela skiten åt höger..

Dem flesta kedjorna har inte heller kedjelås? ska han nita ihop kedjorna? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
23 juli 2012
#11
kwansa skrev:
Chaoticc skrev:
Köp en delad kedja på speedparts.
Ur med tändstiften
Öppna ventilkåpan
Släpp spännaren
Öppna en länk i gamla kedjan utan o tappa eller fummla..
Märk länken på gamla kedjan med nått.
Koppla ihop nya kedjan och gamla kedjan
Be någon dra runt motorn försiktigt samtidigt som du styr ner den nya kedjan och tar emot den gamla
När hela nya kedjan är runt så koppla av den gamla o ihop med nya.
Tryck tillbaka spännaren o skruva tillbaka.

Rätt simpelt om man gör såhär.
Annars kan man ju som sagt göra på de jobbiga viset o flytta hela skiten åt höger..

Dem flesta kedjorna har inte heller kedjelås? ska han nita ihop kedjorna? roll

En delad kedja har lite längre skallar vid delningen så dom ska bara pressas ihop för att låsa "låslänken", kedjelås har man bara till att dra runt kedjan med. Finns verktyg till att göra pressningen men om man nu ska bara dra runt en kedja och inte byta resten så kan man lika väl ta en hammare å en dorn till att klappa ner en skalle på dom.

Skulle inte byta bara kamkedja på en T7-motor, resten brukar vara ganska sletet, gjorde det dock på min 9000.
Till en T7 skulle jag köpa satsen med alla drev, kedjor osv. kostar nästan samma som bara kedjan.
Mycket mer jobb men oftast behövs det för balansaxelkedja är lika utsatt för oilsludgekladdet som kamkedjan och att bara dra runt en kamkedja gör inte mycket för det.
Om man vet vad man gör så är det ganska simpelt att skjuta motorn lite i sidled å byta allt, men om man är osäker så skulle jag nog plocka ner hela paketet så man ser vad man gör.
Lätt att göra fel när man har litet utrymme och två st kedjor att leka med, själv kommit åt balansaxelsträckaren när jag monterat tillbaka bröstkåpa och översträckt den, lagom skoj att plocka ner allt igen för ett litet visslande ljud vid gaspådrag tongue

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

78 Inlägg
23 juli 2012
#12
Jo absolut men nu stod det ju "Byta Kedja" o inte hela kittet så ja tog den lättaste lösning som ja brukar göra om man bara ska byta kedja.

Men ska man göra allt så absolut go for it smile

Och de flesta "Delade Kedjor" brukar nog oftast ha kedjelås va ? ...



Sök