kwansa skrev:
Chaoticc skrev:
Köp en delad kedja på speedparts.
Ur med tändstiften
Öppna ventilkåpan
Släpp spännaren
Öppna en länk i gamla kedjan utan o tappa eller fummla..
Märk länken på gamla kedjan med nått.
Koppla ihop nya kedjan och gamla kedjan
Be någon dra runt motorn försiktigt samtidigt som du styr ner den nya kedjan och tar emot den gamla
När hela nya kedjan är runt så koppla av den gamla o ihop med nya.
Tryck tillbaka spännaren o skruva tillbaka.
Rätt simpelt om man gör såhär.
Annars kan man ju som sagt göra på de jobbiga viset o flytta hela skiten åt höger..
Dem flesta kedjorna har inte heller kedjelås? ska han nita ihop kedjorna?
En delad kedja har lite längre skallar vid delningen så dom ska bara pressas ihop för att låsa "låslänken", kedjelås har man bara till att dra runt kedjan med. Finns verktyg till att göra pressningen men om man nu ska bara dra runt en kedja och inte byta resten så kan man lika väl ta en hammare å en dorn till att klappa ner en skalle på dom.
Skulle inte byta bara kamkedja på en T7-motor, resten brukar vara ganska sletet, gjorde det dock på min 9000.
Till en T7 skulle jag köpa satsen med alla drev, kedjor osv. kostar nästan samma som bara kedjan.
Mycket mer jobb men oftast behövs det för balansaxelkedja är lika utsatt för oilsludgekladdet som kamkedjan och att bara dra runt en kamkedja gör inte mycket för det.
Om man vet vad man gör så är det ganska simpelt att skjuta motorn lite i sidled å byta allt, men om man är osäker så skulle jag nog plocka ner hela paketet så man ser vad man gör.
Lätt att göra fel när man har litet utrymme och två st kedjor att leka med, själv kommit åt balansaxelsträckaren när jag monterat tillbaka bröstkåpa och översträckt den, lagom skoj att plocka ner allt igen för ett litet visslande ljud vid gaspådrag