2747
Sök

Vad är det som låter? Bakaxel, broms, knutkors?

70 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Hej,

Har fått ett litet lustigt fel på min 164.

När bilen är kall hörs inget.

När den blir varm hörs något som närmast kan beskrivas som att du drar två knivar mot varandra, dvs metalliskt ljud. Schvisch, tyst, schvish, tyst osv vilket ökar med hastighet.

Ljudet upphör om du gasar och belastar, släpp gasen och det kommer igen.

Höger fälg blir varm

Oljan ok i bakaxel, rätt nivå, men har inte bytt ännu. Bilens bromsar helt nya för nått år sedan.

Någon som vet? Väntar man ett tag är det helt ljudlöst men sen kommer det tillbaka.

//Martin

104 Inlägg
24 juli 2012
Låter som hjullager tycker iaf jag.

It ain't big it's huge...

70 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Didde_man skrev:
Låter som hjullager tycker iaf jag.

Kanske skulle kunna vara det, men tycker bara det är konstigt att det bli tyst när man gasar samt att jag inte upplever att ljudet förändras om man svänger fram och tillbaka över vägen.

Ska lyfta upp den idag och känna på hjulet

//Martin

23 Inlägg
24 juli 2012
Har du kollat handbromsbackarna , jag hade ett konstigt ljud och då hade beläggen sluppit i limningen och la sig imellan trumman och stålbacken   
marre_knight skrev:
Hej,

Har fått ett litet lustigt fel på min 164.

När bilen är kall hörs inget.

När den blir varm hörs något som närmast kan beskrivas som att du drar två knivar mot varandra, dvs metalliskt ljud. Schvisch, tyst, schvish, tyst osv vilket ökar med hastighet.

Ljudet upphör om du gasar och belastar, släpp gasen och det kommer igen.

Höger fälg blir varm

Oljan ok i bakaxel, rätt nivå, men har inte bytt ännu. Bilens bromsar helt nya för nått år sedan.

Någon som vet? Väntar man ett tag är det helt ljudlöst men sen kommer det tillbaka.

Volvo 164E

Tvivlare
2 266 Inlägg
24 juli 2012
när du säger att ena hjulet blir varmt så skulle jag vilja säga något jävelskap med bromsarna.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

70 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
Frilade hjulen och kände på dem. Vänster sida ligger bromsen på något, men inte "hela varvet" utan tar emot bitvis. Glömde säga att även bilen hackar fram när ljudet kommer, men som sagt bara vid värme.

Får testa som du säger Janne och ta upp och inspektera handbromsen. Bara konstigt att det funkar så länge det är kallt, kommer efter ca 1-2mils körning

//Martin

23 Inlägg
25 juli 2012
jättesvårt att säga vad det är utan att höra det i verkligheten
marre_knight skrev:
Frilade hjulen och kände på dem. Vänster sida ligger bromsen på något, men inte "hela varvet" utan tar emot bitvis. Glömde säga att även bilen hackar fram när ljudet kommer, men som sagt bara vid värme.

Får testa som du säger Janne och ta upp och inspektera handbromsen. Bara konstigt att det funkar så länge det är kallt, kommer efter ca 1-2mils körning

Volvo 164E

Sök