3920
Sök

Fjäderbensstag - Saab 9-3ss/sc

404 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har funderat länge på att köpa ett fjäderbensstag till min bil Saab 9-3ss 2005 Aero 300hk. Anledningen är att jag tycker att den ormar sig när man trycker på. Detta blev mycket mer tydligt efter bilen vart hos Nordic och blivit rejält mycket piggare.

Är det värt en tusenlapp? Blir det bättre? Blir jag av med "ormigheten"?

Jag har googlat massor och det finns tusen olika åsikter, men många verkar bara vara vad folk tror, så det vore kul att höra från någon som har personlig erfarenhet av före / efter stag på just en 9-3ss!

Staget jag syftar på är Maptuns stag.

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … p;car=93ss

Tacksam för alla svar!
Senast redigerat av bengi (24 juli 2012)

/ Bengan

102 Inlägg
24 juli 2012
#2
Köpte själv ett stag av Maptun för ett tag sedan.
Anledningen var densamma som du nämner, tyckte att den ålade sig för mycket när man drog på.
Även innan steg 1 chippet.

Däremot så märker man ingen större skillnad med staget på. Kanske ålar sig bilen lite mindre och är allmänt styvare i chassit, men det blev ingen "wow-känsla" direkt. Snyggare i motorrummet blev det hur som helst!

Men passa på att köp ett, dom har bara ett fåtal på lager.




/P


166 Inlägg
24 juli 2012
#3
Tycker min helt klart känns mer "ihopskruvad" med Maptunstaget.


404 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#4
Puttenutte skrev:
Köpte själv ett stag av Maptun för ett tag sedan.
Anledningen var densamma som du nämner, tyckte att den ålade sig för mycket när man drog på.
Även innan steg 1 chippet.

Däremot så märker man ingen större skillnad med staget på. Kanske ålar sig bilen lite mindre och är allmänt styvare i chassit, men det blev ingen "wow-känsla" direkt. Snyggare i motorrummet blev det hur som helst!

Men passa på att köp ett, dom har bara ett fåtal på lager.




/P

Hur blir det när du kör fort då? Håller din sig bättre på vägen? Ja tycker min är lite svajig just när man gasar.

/ Bengan

404 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#5
Juuka skrev:
Tycker min helt klart känns mer "ihopskruvad" med Maptunstaget.

När märker du mest skillnad?

/ Bengan

102 Inlägg
24 juli 2012
#6
bengi skrev:
Puttenutte skrev:
Köpte själv ett stag av Maptun för ett tag sedan.
Anledningen var densamma som du nämner, tyckte att den ålade sig för mycket när man drog på.
Även innan steg 1 chippet.

Däremot så märker man ingen större skillnad med staget på. Kanske ålar sig bilen lite mindre och är allmänt styvare i chassit, men det blev ingen "wow-känsla" direkt. Snyggare i motorrummet blev det hur som helst!

Men passa på att köp ett, dom har bara ett fåtal på lager.



/P

Hur blir det när du kör fort då? Håller din sig bättre på vägen? Ja tycker min är lite svajig just när man gasar.

På tvåan upp till 70-80 ålar sig bilen lite mindre än tidigare.
Men sen allt upp till 220 ligger bilen fint på vägen. Värt att tillägga är att den känns bekvämare i kurvor oavsett hastighet.

Kan tänka mig att med en sänkning av bilen så blir det ännu bättre, om du nu inte redan gjort det.



/P


404 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#7
Hoppas att det blir som du beskriver, bilen är sänkt men jag funderar på att byta fjädrar till maptuns sänkningskit, med bilstein dämpare.
Men först provar jag med staget!

De borde komma om nån dag.


Puttenutte skrev:
bengi skrev:
Puttenutte skrev:
Köpte själv ett stag av Maptun för ett tag sedan.
Anledningen var densamma som du nämner, tyckte att den ålade sig för mycket när man drog på.
Även innan steg 1 chippet.

Däremot så märker man ingen större skillnad med staget på. Kanske ålar sig bilen lite mindre och är allmänt styvare i chassit, men det blev ingen "wow-känsla" direkt. Snyggare i motorrummet blev det hur som helst!

Men passa på att köp ett, dom har bara ett fåtal på lager.



/P

Hur blir det när du kör fort då? Håller din sig bättre på vägen? Ja tycker min är lite svajig just när man gasar.

På tvåan upp till 70-80 ålar sig bilen lite mindre än tidigare.
Men sen allt upp till 220 ligger bilen fint på vägen. Värt att tillägga är att den känns bekvämare i kurvor oavsett hastighet.

Kan tänka mig att med en sänkning av bilen så blir det ännu bättre, om du nu inte redan gjort det.



/P

/ Bengan

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
25 juli 2012
#8
du kan aldrig direkt få en saab att sluta gå som en båt på vägen wink men ett fjäderbenstag och hårda dämpare å fjädrar så kommer det hjälpa mkt. så om du har original fjädrar/dämpare som tipsar ja om att du byter dem direkt om du vill att bilen ska gå bättre på vägen.


står ju även på din länk:

"För vem: För dig som redan uppgraderat fjädrar och dämpare men vill gå ett steg längre. "

så hoppas du har uppgraderat fjädrar å dämpare först innan du köper detta annars kommer du inte märka någon skillnad
Senast redigerat av barenhoff (25 juli 2012)


404 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#9
De sitter Aero dämpare på med h&r sänkning. Behövs de värre dämpare än det för att märka skillnad?

barenhoff skrev:
du kan aldrig direkt få en saab att sluta gå som en båt på vägen wink men ett fjäderbenstag och hårda dämpare å fjädrar så kommer det hjälpa mkt. så om du har original fjädrar/dämpare som tipsar ja om att du byter dem direkt om du vill att bilen ska gå bättre på vägen.


står ju även på din länk:

"För vem: För dig som redan uppgraderat fjädrar och dämpare men vill gå ett steg längre. "

så hoppas du har uppgraderat fjädrar å dämpare först innan du köper detta annars kommer du inte märka någon skillnad

/ Bengan

404 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#10
www.genuinesaab.com/catalog/product_rev … cts_id=647

Läser man på genuine saabs sida, så verkar alla tycka att det gör stor skillnad på en gång. Vi får väl se hur det blir.

Många verkar även tycka att subframe gör storskillnad på en gång. Är de nån som provat det. Vet att Sture kör det på sin 9-3 med lite för många hästar!

/ Bengan

166 Inlägg
25 juli 2012
#11
Jag hade nog snarare bytt ut dämparna först. Dem slits ju snabbare nu med sänkfjädrar så du måste ändå byta dem tillslut.
Fortfarande inte nöjd då, så kan du slänga på ett stag med och eventuellt hårdare bussningar.
Senast redigerat av Motch_swe (25 juli 2012)

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

404 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#12
Okej, så staget från maptun kom idag, ska ge mig ut och testa nu utan, sen samma strecka med staget monterat.

/ Bengan

166 Inlägg
26 juli 2012
#13
Härligt. Bara hoppas på att det inte bara blir en placebo-effekt.
Jag har med funderat på att montera ett stag i min SS, men i dagsläget lutar det mer åt hårdare fjädrar och dämpare först.
Jag antar att vi kan förvänta oss en utförlig rapport? big_smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
26 juli 2012
#14
Motch_swe skrev:
Härligt. Bara hoppas på att det inte bara blir en placebo-effekt.
Jag har med funderat på att montera ett stag i min SS, men i dagsläget lutar det mer åt hårdare fjädrar och dämpare först.
Jag antar att vi kan förvänta oss en utförlig rapport? big_smile

precis det är så man ska göra tycker jag, för då när man byter dämpare och fjädrar så känner man stor skillnad direkt. sen efter ett tag montera staget för att få det lilla extra! smile

som sagt väntar på en rapport från dig nu bengi big_smile


404 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#15
Självklart!

Motch_swe skrev:
Härligt. Bara hoppas på att det inte bara blir en placebo-effekt.
Jag har med funderat på att montera ett stag i min SS, men i dagsläget lutar det mer åt hårdare fjädrar och dämpare först.
Jag antar att vi kan förvänta oss en utförlig rapport? big_smile

/ Bengan

404 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#16
Okej nu har jag testat ordentligt!

Det som märks först är att det "gungar" mindre i sidled. Ni vet hur det känns när man kör i ca 100 och svänger snabbt höger sen vänster upprepade gånger hur bilen lixom "gungar" lite, det är borta nu.

Man känner att styrningen "tar" mer, det räcker med att köra i en rondell för att märka det. Kör man lite mer inspirerat på kringelikrok vägar märker man det mycket mer!

Kör man på väg som är bucklig och ojämn vill bilen inte längre ramla av vägen, dvs man behövde inte små styra för att hålla bilen kvar på vägen alls lika mycket.


Styrningen blev vassare, svajigheten minskade, bilen gungar mindre. Ormigheten minskades betydligt, och det var därför jag ville staget, så jag är mycket nöjd.

(ska långköra till nyköping imorgon, skall testa lite mer då)
Senast redigerat av bengi (26 juli 2012)

/ Bengan


Sök