RightFront skrev:Evildan skrev:RightFront skrev:
Nu finns det ju nyare bilar än 740 som har trumbromsar bak
Okey att man väljer bort 740 av olika skäl, men p.g.a. bakbromsarna?
Samma gamla delar från Aug -74 på 240 och sedan framåt.
Nej en bromsskiva gör ingen bil, men det jag ville påvisa vilket framgår av det fullständiga inlägget jag gjorde är hur gammal viss konstruktionsdesign är i jämförelse med en 850/V70.
Bromsar är något som normalt utvecklas över tiden för säkerheten, men inte hos "den säkraste bilen på marknaden" där använder man samma bromsprodukter i 24år från augusti -74 till oktober -98.
Finns många bilar som använder bromstrummor bak, även bilar nytillverkade 2012, så gör även tunga fordon lastbilar, entrepenadmaskiner, bussar osv, så vad du vill få fram med den meningen får du gärna utveckla.
Varför ändra ett vinnande koncept? aldrig haft problem med en bakbroms på Volvo Fram har de ibland kunnat kärva lite, men bak, aldrig varit med om det
Men visst, V70 har säkert bättre bromsar, men ditt argument var att man inte ska välja 740 för att tekniken är sen -74 och det köper jag inte
Skillnad på tunga fordon och lätta bilar, på bilar är skivbroms konstruktionen att föredra ur bromssynpunkt alla dagar i veckan (sen kanske trummor är fördelaktigare ekonomiskt att tillverka det har jag ingen aning om, men de skulle förklara varför de fortfarande finns kvar)
Nog med OT, vill du försätta att försvara trumbromsar och klaga på Volvo bromsar kan du ta det i PM
vet inte hur din läsförståelse är, jag har aldrig påstått något om problem med konstruktionen, däremot är det en gammal produkt som används under en längre tid.
utvecklar man inte produkter är dom inte moderna...lättläst nog nu?
jag försvarar inte trumbromsar hur läser du eg?
försöker få dig att förstå att det inte är modernare med än det ena än det andra utan dessa används bla av olika produktionstekniska/ekonomiska/verkningsgradsbehov, det var du som halkade in på det spåret av någon outgrundlig anledning när jag påvisade den eftersatta utvecklingen i volvos bromskomponenter på den aktuella bilen som diskuterades.
för övrigt är det oftast mera problem med bakbromsar av skivbromstyp än trummor, detta för att den genomsnittlige föraren bromsar inte tillräckligt hårt för att motionera sina bakre bromsok.
OnTopic, V70I är en modernare bil än 740 och är enligt mig att föredra av den anledningen och flertalet andra jag redan beskrivit.
0
0
0
0