2690
Sök

Ta billån, Var hade ni gjort i min sits?

26 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
Hejsan, är lite kluven på vad jag ska göra, Har fast jobb och bar lön ( 18-22tkr ) efter skatt.

Funderar på om jag ska ta ett billån och köpa en lite finare bil,
Har själv på kontot en 90000:- , Men funderade på om jag ska ta ett lån på säg 50000;- och köpa en bil för ca 120000:- , 
Känner att jag inte ids hålla på spara mkt mer till, Hur hade ni gjort? Känner också att jag inte vill lägga alla min sparade pengar på en bil, därför känns ett litet lån bra.

har en bil nu som jag kommer att sälja så fort som möjligt, Pendlar ganska långt till jobbet, och den drar MKT bensin,
Bilen jag kommer köpa kommer bli en relativ billig bil att äga

Mvh
Senast redigerat av Flashbacker (26 juli 2012)

441 Inlägg
26 juli 2012
Jag gjorde samma sak som du och tog ett lån, för att få en nyare bil. Svårt att säga att man tjänar på att göra det, men jag upplever att jag har "sparat" pengar och kör en nyare och säkrare bil mot vad jag hade gjort annars.

26 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
dasboot skrev:
Jag gjorde samma sak som du och tog ett lån, för att få en nyare bil. Svårt att säga att man tjänar på att göra det, men jag upplever att jag har "sparat" pengar och kör en nyare och säkrare bil mot vad jag hade gjort annars.

Okok, Ja känns som att man tjänar lite pengar på det istället för att ha kvar gammelbilen som drar bensin som ett as och fortfarande försöka spara pengar.

huh?
10 427 Inlägg
26 juli 2012
Lite onödigt att bränna av alla stålars på en bil, så ett lån är nog att föredra.
Men du får väl tänka på att bilen kanske blir ca 5-10 000kr dyrare i inköpspris om man
räknar på kostnad för räntor för lånet osv, vilket i sammanhanget inte bör vara så kännbart.

Särskilt om man ser till hur stort värde en hygglig buffert har på kontot smile

26 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Lite onödigt att bränna av alla stålars på en bil, så ett lån är nog att föredra.
Men du får väl tänka på att bilen kanske blir ca 5-10 000kr dyrare i inköpspris om man
räknar på kostnad för räntor för lånet osv, vilket i sammanhanget inte bör vara så kännbart.

Särskilt om man ser till hur stort värde en hygglig buffert har på kontot smile

Precis, så jag också tänkte, bättre att låna sista slantarna så att man har en lite buffert också, det är ju inte mkt pengar det handlar om, jag har ju råd att ta lånet så.
Senast redigerat av Flashbacker (26 juli 2012)

280 Inlägg
26 juli 2012
spara och pynta istället för lån, tycker jag.. känns ju bättre att få det bort gjort direkt än att hålla på betala ett lån

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
26 juli 2012
Sålänge du är medveten om de ökade kostnader ett lån innebär i form av ränta, avgifter osv så är det väl ok om du är villig att betala det för att ha lite cash kvar på kontot som backup i livet (vilket är rätt bra att ha alltid!)

Men det viktigaste, om du tar lån, är att amortera så fort du kan. En bil sjunker som en sten i värde och snabbt blir bilen mindre värd än lånet. Vid en olycka står du med en skuld du inte har täckning för. Ska du byta bil är det svårt för du måste pynta av skulden och ha till ny kontantinsats osv... Så, amortera så mycket du kan!

/Mattias

886 Inlägg
27 juli 2012
I din sits hade jag nog antingen köpt en bil jag hade råd med eller sparat lite till, det är ändå ganska liten skillnad det gäller, känns onödigt att ta ett lån för det, speciellt om du bara ska ha en bruksbil. Hade du sparat för hobbybil och hittat "det perfekta kapet" är det ju en lite annan situation dock.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

26 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Okej tack för svaren! Har inte riktigt bestämt mig ännu. Min bil säljs nu till veckan och det är då beslutet måste fattas

/mvh flashbacker

604 Inlägg
27 juli 2012
Räkna på vad du sparar i bränsle kontra räntekostnad. Kan va väldigt lönsamt att ta lån. Kolla också försäkring skatt  servicekostnader. Helt ny bil många gånger ingen skatt.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Hjultomte
1 500 Inlägg
27 juli 2012
Har också funderat på det du är inne på  och tänker som följande som inte folk tänker på. Där måste finnas folk som tar lån på nya bilar. Vem skulle annars skicka ut dom på beg marknaden? (Förutom dom som verkligen har råd alltså inte sparat hela livet)

Det är inte farligt att låna på det. se det bara som att leva livet medans man kan smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2012
Wicca skrev:
I din sits hade jag nog antingen köpt en bil jag hade råd med eller sparat lite till, det är ändå ganska liten skillnad det gäller, känns onödigt att ta ett lån för det, speciellt om du bara ska ha en bruksbil. Hade du sparat för hobbybil och hittat "det perfekta kapet" är det ju en lite annan situation dock.

50 000 är väl ändå ganska stor skillnad om man en vanlig inkomst och vanliga utgifter ska spara ihop det?

26 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
Tack för svaren.
Ja jag tjänar på att heva bort gamla bilen och köpa en nyare, Både på försäkring och bensinkostnader, Skatten är knappt nå att prata om, Isåfall skulle det vara service kostnader, fast jag tror jag tjänar på det också, På gamla bilen har man ju typ bytt gör 15000 på ett år, Så det lutar åt ett litet lån. Det kommer försökas betala av så fort som möjligt!

Mek
78 Inlägg
27 juli 2012
I ditt läge så hade jag tagit en lån och köpt den nya bilen. Pengarna du sparar in på bränsle kan du ju lägga på att betala av lånet istället. Då har du en nyare och bättre bil utan att det kostar så mycket mer i månaden.

Audi A4 B7 tdi Quattro

886 Inlägg
27 juli 2012
steifan skrev:
Wicca skrev:

50 000 är väl ändå ganska stor skillnad om man en vanlig inkomst och vanliga utgifter ska spara ihop det?

Fair enough. Jag har kört på det första i så fall, köpt en bil för 70-80k. Man får en snål och bra bil för de pengarna också. Fast jag gillar ju inte att ta lån till brukssaker.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

1 581 Inlägg
27 juli 2012
Att lyssna på folk som säger spara ihop för man inte ska låna till bil osv behöver man inte lyssna mkt på. Dessa bor oftast i orter där boendet i princip är gratis jämfört med större städer. Jag vet själv då jag flyttade från en stad där en 2a kosta 1 000 000 till en stad där jag köpte min för 20 000 kr kr med låg hyra och fast elavgift. Detta ledde till att bilen jag har idag är betalad och klar och jag idag kan spara ihop till en ny bil på 3-4 år eller ett halvt hus på samma tid.

Så gör som de andra säger och räkna istället hur stor skillnaden blir med lån på en bil med billigare drift.
Jag har lånat till alla mina bilar utom den jag har nu och då blancolån på hela summan. Köpa nu och betala 3000 kr om året extra eller vänta 4 år?

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
27 juli 2012
hade nog också köpt en billigare bil då man får jävligt mycket bil för 90 000 idag smile

som ovanstående sa hade köpt något för mellan 70-80 000

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2012
Fellow skrev:
Jag har lånat till alla mina bilar utom den jag har nu och då blancolån på hela summan.

Inget man dör av så länge man amorterar i ungefär samma takt som värdeminskningen smile

1 319 Inlägg
28 juli 2012
Nu är ju alla olika, och tur är det. Skulle inte säga att det är något fel att låna dom pengarna till en bil, så länge man har råd med det. Att låna och sen leva som en kyrkråtta för en bil är ju ingenting smart, fast vissa gör ju så också. Jag  personligen skulle inte köpa någonting utan att kunna pröjsa för det cash, Skulle inte klara tanken av ett lån, känns inte bra. Men har du råd att pröjsa ränta försäkring osv så kör på! Man lever bara en gång

_----------'

1 948 Inlägg
29 juli 2012
LÅNA!

Det är billigt att låna, speciellt om man har en lite högre inkomst.

Säg att du lånar till en ränta på 7%, hälften får du tillbaka på skatten, då är du nere på 3,5%.

Sen har du inflationen, ca 2%, då är vi nere på 1,5%

Om du sen har 100k på kontot så ska ju 1-1,5% sparränta inte vara några problem.

Alltså blev det GRATIS att låna pengarna smile Att du sen "går back" på dina sparpengar är ju en annan femma.

Så mitt slutgiltiga råd är, LÅNA till hela bilen, spara en slant på konto för oförutsedda händelser och resten investerar du!

Sök