3564
Sök

Dålig antennsignal, S70.

114 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Hej, jag har problem med min antennsignal. Bilen (s70) har inte original antenn utan har en har antennen på taket, och jag har problem med att jag inte har någon signal alls på vissa ställen. Utan funkar endast på fåtal områden. Dock så har signalen varit bra överallt tidigare.

Jag har inte fibblat något med antennkabeln annat än pluggat i och ur stereon ( en vanlig Clarion stereo).
Jag har kollat att det sitter ordentligt i stereon.
Någon som vet hur man ska gå till väga för att få bra signal igen?

Forummoderator
18 044 Inlägg
30 juli 2012
Inte så att du bytt till nån eftermarknads Hajfena? Där har du felet i så fall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

oo=00=oo
374 Inlägg
30 juli 2012
Ordentlig jordning vid antennfoten är A och O.

Freude am fahren!

114 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Nej det är ingen hajfena, smile, men har som sagt inte rört antennkabeln mer än vid stereon, tror du iallafall felet ligger i jordningen?, lite drygt att riva innertaket för att kolla jordningen dock. Men får väl testa det då smile

oo=00=oo
374 Inlägg
30 juli 2012
Jag kan nästan offra min högra hand på det smile 
Biltillverkarna vet inte hur en antenn ska monteras. De bryr sig inte om att skrapa bort färgen där muttern dras på insidan av  taket. Dessutom brukar de inte dra åt tillräckligt hårt. Med tiden påverkar fukten i kupén och temperaturändringar att kondensvatten även korroderar och ärgar anliggningsytan mellan antennens jord och karossen.

Du borde kunna vika ner innertaket i bakkant och komma åt att lossa muttern. Sitter det en skarv på antennkabeln strax under antennen kan du lossa där och lyfta bort antennen, det är nästan enklast att skrapa utifrån. Har du ingen skrapa, åk förbi din närmsta komradioaffär eller bilstereomontör. De kan nog hjälpa dig att skrapa om du ger dom några bullar smile

(En till grej som slog mig är att du kanske har antennförstärkare i bilen, det kan vara värt att mäta på denna om problemet kvarstår. Inte helt ovanligt att dessa lägger av. Brukar sitta på C-stolparna eller innanför koffertklädsel.)
Senast redigerat av M7an (30 juli 2012)

Freude am fahren!

114 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
M7an skrev:
Jag kan nästan offra min högra hand på det smile 
Biltillverkarna vet inte hur en antenn ska monteras. De bryr sig inte om att skrapa bort färgen där muttern dras på insidan av  taket. Dessutom brukar de inte dra åt tillräckligt hårt. Med tiden påverkar fukten i kupén och temperaturändringar att kondensvatten även korroderar och ärgar anliggningsytan mellan antennens jord och karossen.

Du borde kunna vika ner innertaket i bakkant och komma åt att lossa muttern. Sitter det en skarv på antennkabeln strax under antennen kan du lossa där och lyfta bort antennen, det är nästan enklast att skrapa utifrån. Har du ingen skrapa, åk förbi din närmsta komradioaffär eller bilstereomontör. De kan nog hjälpa dig att skrapa om du ger dom några bullar smile

(En till grej som slog mig är att du kanske har antennförstärkare i bilen, det kan vara värt att mäta på denna om problemet kvarstår. Inte helt ovanligt att dessa lägger av. Brukar sitta på C-stolparna eller innanför koffertklädsel.)

Aa, fast lär nog inte varit biltillverkaren som gjort dålig jordningen utan någon annan då det inte är orginalantenn. Men hur kommer det sig att man kan lyssna bra på radio centralt ? wink

oo=00=oo
374 Inlägg
30 juli 2012
Aha okej, ja då ska jag inte lägga någon skuld på tillverkaren i detta fall. Även om dom brukar slarva en hel del smile

Du menar varför det funkar bra i staden, men inte en bit utanför staden?

Ofta så sitter sändarmasterna och/eller repeaters nära städer. Eftersom signalen då är så stark så behöver du inte ha lika bra mottagningsförhållanden. Men ju längre ifrån signalkällan du kommer, ju svagare blir signalen.

Ungefär på samma sätt som att Nisse och Kalle står 2 meter ifrån varandra, Nisse säger med normal nivå på sin röst Hej till Kalle. Det hör Kalle tydligt.
Om de däremot står 50 meter ifrån varandra och Nisse säger samma sak med samma nivå på sin röst, då krävs det att Kalle har en för jäkla bra hörsel smile

Att ha en bra antenn är viktigt inom Radiokommunikation. Något som nästan är ännu viktigare än en bra antenn, det är att ha en rätt monterad antenn och en rätt anpassad kabel med bra skärm.

Hoppas du får ordning på problemet smile

Freude am fahren!

Forummoderator
18 044 Inlägg
30 juli 2012
Rätt mig nu men... Brukar inte antennen ge 50-70 Ohm i motstånd vid mätning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

114 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
M7an skrev:
Aha okej, ja då ska jag inte lägga någon skuld på tillverkaren i detta fall. Även om dom brukar slarva en hel del smile

Du menar varför det funkar bra i staden, men inte en bit utanför staden?

Ofta så sitter sändarmasterna och/eller repeaters nära städer. Eftersom signalen då är så stark så behöver du inte ha lika bra mottagningsförhållanden. Men ju längre ifrån signalkällan du kommer, ju svagare blir signalen.

Ungefär på samma sätt som att Nisse och Kalle står 2 meter ifrån varandra, Nisse säger med normal nivå på sin röst Hej till Kalle. Det hör Kalle tydligt.
Om de däremot står 50 meter ifrån varandra och Nisse säger samma sak med samma nivå på sin röst, då krävs det att Kalle har en för jäkla bra hörsel smile

Att ha en bra antenn är viktigt inom Radiokommunikation. Något som nästan är ännu viktigare än en bra antenn, det är att ha en rätt monterad antenn och en rätt anpassad kabel med bra skärm.

Hoppas du får ordning på problemet smile

Jojo klart jag fattar att det är sämre signal på öde ställen, men det jag försöker få fram är att signalen har varit bra överallt förut, men nu funkar signalen endast mer centralt hmm

oo=00=oo
374 Inlägg
31 juli 2012
Ja precis, det är helt enkelt så att du har riktigt taskiga mottagningsförhållanden, antingen i form av avbrott eller jordfel.

Freude am fahren!

114 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
M7an skrev:
Ja precis, det är helt enkelt så att du har riktigt taskiga mottagningsförhållanden, antingen i form av avbrott eller jordfel.

Okej okej smile

Sök