3712
Sök

Problem med laddtrycket på saab 9000 aero

36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej Jag äger en saab 9000aero 95 och den är  lite vässad och har extraktor grenrör men jag har ett problem som jag inte kan hitta på något forum alls yikes

Mitt problem med bilen är att den laddar 1,7 när den är kall men inte helt kall och när jag kört en stund och laddat 1,7 några gånger så går den ner till att bara ladda 1,4.

Först trodde jag det var grenröret som spökade men det läcker inget och alla slangar verkar vara täta ;( någon som vet vad felet kan vara??

Saab Äger:D

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 juli 2012
#2
Kan vara så att wg inte orkar hålla tätt. Är det original som sitter där? Eller vad är mer gjort på den?

Edit: av dina bilder och fakta att döma sitter där original grenrör. Btw, motorn är lutad original;)
Senast redigerat av nixon89 (30 juli 2012)


36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#3
heej smile kan vara att den inte håller tätt men den borde göra de för är en ny renoverad 19t TDo4 turbo på och har bara inte lagt upp nå nya bilder på det nya extraktor grenröret ännu smile men sen så låter det lite som om han dumpar smått när han kommer över 1,2-1,3 bar när bilen blivit varm men inte när han e kall ;/

Saab Äger:D

36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#4
jag ska kolla GLT också ikväll o se om de e den som inte är inställd rätt smile kan ju ligga på lägre

Saab Äger:D

klabbarpan
3 041 Inlägg
30 juli 2012
#5
Japp kolla detta. Har du öppen dump på denna? Om sådant är fallet så är den antagligen felaktigt inställd. smile


36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#6
okej har testat med både min öppna dump och med orginal dumpen och är samma sak sad vet inte om det kanske börjar tjuvläcka lite någonstans när motorrummet blir varmt eller om det bara e GLT eller nått men ska kolla vidare på de smile

Saab Äger:D

A.Sörman
1 299 Inlägg
30 juli 2012
#7
prova rycka wastegate slangen å se om det blir samma problem.

du kör ju typ redan på max ladd för en 19t 1.7bar big_smile

saab måste ha jävligt bra stakar eller har du byt? smile


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 juli 2012
#8
Drunk skrev:
prova rycka wastegate slangen å se om det blir samma problem.

du kör ju typ redan på max ladd för en 19t 1.7bar big_smile

saab måste ha jävligt bra stakar eller har du byt? smile

t5 stakarna är "odödliga" och har funkat för ett flertal över 600hk.

Till problemet.
Testa att byta tändstift, tändkasset och magnetventil.


Föressten, du har nog bra mycket mer effekt än du tror om din bil gör "0-200 på runt 15 sek ca" wink
Senast redigerat av UhrJr (30 juli 2012)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#9
tändstift är nya bara körda 10mil och samma med turbo smile tänkasseten är också ny men har väl används i 1 år magnetventilen vet ja inte men kan den spöka när den blir varm då ? har även gjort rent den smile tror det var runt 15sek men vet att han gör o-100 på 5sek smile

Saab Äger:D

36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#10
en liten sammanfattning då smile Turbon är en TDO4 19T med 7ans avgashus och den sitter på ett extraktor grenrör:)
Sitter nya silikon slangar till och från turbon smile Stor intercooler ny kylfläkt öppen dump men samma problem med orginaldumpen smile den laddar 1,7 vid kallt motorrum och 1,4 vid varmt motorrum smile

Saab Äger:D

klabbarpan
3 041 Inlägg
Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
30 juli 2012
#12
kollat så det orkar hålla grundladdtrycket? är bilen mappad?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 juli 2012
#13
hare lite samma jag med, tror det är min MV som spökar, för en förstärkt forge WG ny kan det inte vara fel på, då jag testat olika fjädrar. Det kan även vara så att själva wg porten i turbon kan kärva lite utan att man känner det... testa o slipa lite i huset runt porten om du har loss turbon, o byt MV för o se


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
30 juli 2012
#14
Magntevnetilerna på dessa är lite för avancerade för sin tid och strular gärna. Som tur är finns det många duktiga som kan löda om i boxen och ändra rätt parametrar i mjukvaran för att kunna köra med t7ans magnetventil. Den är dels MYCKET billigare och fungerar felfritt till 90%

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#15
okej smile ska kolla på de och testa byta mv.n jo han e mappad på den gamla turbon men kanske är så att jag måste mappa om han smile?

Saab Äger:D

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 juli 2012
#16
Ja du bör mappa om den med din nya turbo, sätt dit större spridare så kan du fläska på lite mer med ny mappning!


36 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#17
hm vet du var man kan mappa om sin Matsbox Ala Fågelmara edition wink?

Saab Äger:D

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 juli 2012
#18
du bor ju i sthlm, så hör med maptun örebro om det, annars finns det ju massa olika runt om wink


36 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#19
okej smile ska kolla det med men hoppas att det bara är glt som är inställd fel eller att det tjuvläcker lite någonstans smile förresten, bästa sättet att trycktesta allt ?

Saab Äger:D

Turbo lover
555 Inlägg
31 juli 2012
#20
Jag skulle kolla över mappningen hur som helst. Matsboxen kan va nåt av det sämsta jag testat hittills. Blåste på en massa laddtryck men bilen gick ändå sämre än med BSR steg 1, det mesta av säkerhetsfunktionerna var bortplockade. En kompis 9000 Aero rasade rätt rejält också med programvara därifrån.

Kolla över det innan du lyckas skjuta en "odödlig" maskin som T5-motorerna ändå var/är wink



Sök